خانواده

علت “بی‌خوابی” در کودکان زیر 2 سال

اضطراب‌ها و افسردگی‌های دوران کودکی از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی در کودکان است.

فربد فدایی متخصص روانپزشک و عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان معمولا بیش از بزرگسالان نیاز به خواب دارند به طوری که در دوران نوزادی تقریبا 90 درصد اوقات زندگی نوزاد در خواب می‌گذرد.

فدایی ادامه داد: در حدود پنج الی شش سالگی کودک روزانه به 12 ساعت خواب احتیاج دارد، همچنین در دوران تحصیل نیاز کودک به خواب بین هشت الی نه ساعت در شبانه‌روز است و نوجوانان حداقل هشت ساعت خواب کامل را در شبانه‌روز باید داشته باشند.

وی گفت: چنانچه از میزان تعیین شده کاسته شود مشکلاتی را از نظر جسمی و روانی برای فرد ایجاد می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: اضطراب‌ها و افسردگی‌های دوران کودکی از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی کودکان است و در عین حال کودکانی که به علت بی‌توجهی پدر و مادر شب‌ها به میزان کافی استراحت نمی‌کنند، با احساس خستگی و خواب‌آلودگی و عدم تمرکز روبه‌رو می‌شوند و در آموختن درس دچار مشکل می‌شوند و حالت بی‌قراری پیدا می‌کنند.

این متخصص روانپزشک اذعان داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر والدین همراه کودک تا پاسی از شب گذشته بیدار می‌مانند در نتیجه کودک هم به طور غیرارادی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌‌رو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌تریم علل بی‌خوابی کودکان زیر دو سال دردهای انقباضی روده‌ها، مشکلات گوارشی غذا، گوش درد، انگل،‌ محیط پر سر و صدا و پرتنش، عدم مراقبت کافی همه از عوامل بی‌خوابی کودکان زیر دو سال است.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا