دسته بندی نشده

عفونت‌های گوارشی ویروسی در مدت کوتاهی همه‌گیر می‌شوند

علت بی‌حالی و تب شدید در کودکان

بیماری‌های ویروسی از آن دسته بیماری‌هایی هستند که معمولاً اکثر افراد به‌ویژه کودکان در ایام مختلف سال به آن مبتلا می‌شوند. انگل‌ها، ویروس‌ها و یا باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونت‌های دستگاه گوارش شوند. آنها موجودات زنده‌ای هستند که در اطراف ما زندگی می‌کنند. آنها در آب‌وخاک، در سطح مواد غذایی که ما می‌خوریم و بر روی سطوحی مانند کانتر حمام یا آشپزخانه نیز وجود دارد. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند در خارج از بدن انسان گاهی اوقات برای ساعت‌ها یا چندین روز زندگی کنند.

علائم بروز عفونت‌های گوارشی ویروسی

به گفته دکتر سید محمد امیرشاه کرمی، متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان،عفونت‌های گوارشی ویروسی در مدت کوتاهی همه‌گیر می‌شوند و معمولاً بعد از خوردن وعده غذایی بروز می‌کنند. در مواردی نیز عامل عفونت می تواند ویروسی باشد ازجمله علائم این بیماری می‌توان به دل‌درد، اسهال، تب و تهوع اشاره کرد.

وی با بیان اینکه علائم این نوع عفونت معمولاً طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می‌رود افزود: در این مواقع معمولاً تب خفیفی وجود دارد، نیازی به درمان آنتی‌بیوتیکی نیست و با جایگزین کردن مایعات و مصرف داروهایی که درد را کاهش می‌دهند بیمار بهبود پیدا می‌کند. نکته مهم این است که این نوع عفونت‌ها خیلی زود به درمان جواب می‌دهند و فرد خیلی سریع بهبود می‌یابد.

علائم مسمومیت‌های غذایی در کودکان

دکتر شاه کرمی درباره مسمومیت‌های غذایی در کودکان نیز تصریح کرد: مسمومیت غذایی که درنتیجه مصرف مواد غذایی آلوده به سموم میکروبی است به‌عنوان یکی دیگر از علل بیماری‌های گوارشی در مراکز عمومی و در مهدکودک‌ها و بین دانش آموزان مطرح است. در عرض ۳ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف غذای آلوده بسته به نوع سم علائم مسمومیت شامل دردهای شکمی، تب، استفراغ و اسهال آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر اسهال و استفراغ بیشتر از شش ساعت ادامه داشته باشد و نتوانید آنها را صرفاً با دادن مایعات کنترل کنید بی‌درنگ به دکتر مراجعه کنید. در اغلب موارد هیچ درمان خاصی به‌جز جایگزین کردن مایعات و نمکی که از طریق اسهال و استفراغ دفع می‌شود، وجود ندارد. اگر کودک شما در معرض کم‌آبی (دهیدرا تاسیون) باشد، ممکن است پزشک، وی را به بیمارستان ارجاع دهد تا مایعات را از طریق سرم دریافت دارد.

به گفته این متخصص کودکان چنانچه کودک به تب شدید و طولانی مبتلا باشد و یا خون در اسهال مشاهده شود باید علل باکتریایی یا انگلی نیز مدنظر قرار گیرد و در این زمان مراجعه به پزشک الزامی است.

دکتر شاه کرمی در پاسخ به اینکه آیا بیماری‌های ویروسی که سبب عفونت گوارشی می‌شوند واگیردار هستند؟ افزود: در اکثریت مواردی که عامل ویروسی یا میکروبی وجود دارد، احتمال انتقال ممکن است. بهترین راه جلوگیری از اینکه فردی که اسهال دارد یا علائم عفونت دستگاه گوارشی دارد این بیماری را به دیگران منتقل نکند، رعایت بهداشت فردی هم از طرف بیمار و هم از طرف خانواده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه تمامی عفونت‌های گوارشی از طریق دهانی- مدفوعی قابل‌سرایت هستند خاطرنشان کرد: اگر شما یک بیمار مبتلا هستید کافی است با دستان آلوده خود کمی میوه برای اعضای خانواده پوست بکنید یا به آنها در پخت غذا کمک کنید تا آنها را در کوتاه‌ترین زمان در بیماری خود شریک کنید. شستن و تمیز نگاه‌داشتن دست‌ها و آنچه با دهان کودک در تماس است می‌تواند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای احتمال بروز اسهال را کاهش دهد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا