أخبار

درمان موفق HIV با پیوند مغز استخوان

پژوهشگران برای سومین بار موفق شدند با پیوند مغز استخوان به فرد مبتلا به سرطان، ویروس HIV را حذف کنند.

به‌دنبال درمان HIV مردی بریتانیایی از زمان درمان سرطان او، یک نمونه‌ی مشابه توسط پژوهشگرها در آلمان گزارش ‌شده است. این پژوهشگرها، به‌اتفاق، به شواهدی برای درمان HIV رسیده‌اند.

ویروس HIV منجر به عفونت سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود که در مغز استخوان تولید می‌شوند. مرد موسوم به بیمار برلینی، اولین شخصی است که در سال ۲۰۰۷ و پس از درمان سرطان، از ویروس HIV هم خلاص شد. پزشکان برای درمان سرطان خون او (یک نوع سرطان سیستم ایمنی) تقریبا تمام سلول‌های سیستم ایمنی او را با دارو یا رادیوتراپی کشتند و سپس سلول‌های پیوندی یک فرد دیگر را جایگزین آن کردند. بدن شخص پیونددهنده به‌لطف یک جهش کمیاب ژنتیکی موسوم به CCR5، ذاتا در مقابل HIV مقاوم بود.

از آن زمان، هیچ گزارش دیگری مبنی بر حذف ویروس HIV با این روش منتشر نشد تا اینکه مورد دوم، گزارش شد. برای درمان سرطان شخص معروف به بیمار لندنی، از مغز استخوان یک پیونددهنده دارای جهش CCR5 استفاده شد. این شخص مبتلا به لنفوم هاجکین (یک نوع دیگر از سرطان سیستم ایمنی) بود. او به توصیه‌ی پزشک از مصرف داروهای ضدویروس خودداری کرده بود و پس از هجده ماه اثری از ویروس مشاهده نشد.

نمونه‌ی سوم روز گذشته در کنفرانس ویروس‌های خوش‌خیم و رترو ویروس (یک نوع ویروس RNA که ژنوم سلول را تغییر می‌دهد) در سیاتل گزارش شد. به‌گفته‌ی آن ماری ونسینگ از مرکز درمانی دانشگاه اوترخت هلند، با حذف بافت از شکم و گره‌های لنفی بیمار دولسدورفی، پس از سه ماه عدم مصرف داروی ضدویروس، هیچ شواهدی از ویروس HIV دیده نشد.

پژوهشگرها در یک همکاری موسوم به IciStem در بررسی چند فرد دیگر مبتلا به HIV، مغز استخوان دارای جهش CCR5 را به آن‌ها پیوند زدند. به‌گفته‌ی خاویر مارتینز پیکادو از مؤسسه‌ی پژوهشی ایریس کایکسا در بارسلونا تاکنون سه مورد گزارش شده‌‌اند که دو مورد از آن‌ها درمان ضدویروس را هنوز متوقف نکرده‌اند.

به‌دلیل ریسک بالای این روش، از پیوند مغز استخوان تنها برای افرادی می‌توان استفاده کرد که هم‌زمان مبتلا به HIV و سرطان هستند. اما به نظر می‌رسد این روش برای دیگر استراتژی‌های درمانی هم کارساز باشد. یک روش احتمالی، استفاده از ویرایش ژنتیکی برای جهش ژن CCR5 در سلول‌های ایمنی شخص است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

سارا ارجمند

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا