اقتصادی

تاثیر توافق ایران و اروپا در سیر نزولی قیمت ارز و سکه در بازار

بازار ارز امروز (تا ساعت ۱۲) نیز همانند عصر دیروز شاهد حضور افراد زیادیبود که تقاضای فروش دلار و یورو را داشتند. این در حالی است که اکثر صرافی‌ها خرید و فروش نداشتند و تابلوهایشان را خاموش کردند. همچنین در بازار امروز بین قیمت خرید و فروش دلار ۴۵۰۰ تومان اختلاف مشاهده شد، چراکه نرخ خرید دلار در بین دلالان فردوسی تهران ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اما نرخ فروش آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در پی روند کاهشی نرخ ارز طی سه روز گذشته، امروز نیز بازار آزاد ارز بسیار شلوغ بود و مردم برای فروش ارزهای خود به بازار هجوم آورده‌اند و نرخ خرید دلار در بین دلالان رقمی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

همچنین دلالان، دلار را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند که بر خلاف هفته گذشته اختلاف چشمگیری بین قیمت خرید و فروش آن به چشم می‌خورد و دلالان، این اختلاف قیمت را به دلیل روند کاهشی نرخ ارز اعلام می‌کنند.

همچنین یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود و این در حالی است که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. این در حالی است که بیشتر دلالان معتقدند نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است تا ۸ هزار تومان نیز برسد.

در بازار شلوغ امروز تقریباً تمامی صرافی‌ها، تابلوی نرخ ارز خود را برداشته‌اند و در صرافی‌ها دلار و یورو خرید و فروش نمی‌شود و به این ترتیب مردم در حال فروش ارزهای خود به دلالان بازار ارز هستند.

نکته جالب در این میان به عملکرد یکی از صرافی‌ها برمی‌گشت. این صرافی که دلار را با قیمت ۱۳ هزار تومان می‌خرید، ولی وجه آن را دو روز  دیگر پرداخت می‌کند! البته این صرافی نیز پس از یکی دو ساعت کارش را تعطیل کرد.

همچنین امروز رحمانی فضلی – در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی – به عنوان رییس این ستاد، به تلاطم غیر واقعی بازار ارز و سکه اشاره و تصریح کرد که با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود.

در سوی دیگر، در بازار طلا و سکه نیز (تا ساعت ۱۲) امروز قیمت‌ها به روند کاهشی سه روز پیش خود ادامه داده و سکه تمام طرح جدید به ۴ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان کاهش یافته که نسبت به آخرین نرخ روز گذشته ۷۵ هزار تومان ارزان شده است.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان معامله می‌شود.

امروز ربع سکه یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۸۱ هزار تومان فروخته می‌شود که روند کاهشی قیمت خود را حفظ کرده است.

هرگرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود که نسبت به روز گذشته تقریباً ثابت است.

در بازار امروز هر مثقال طلای ۱۷ عیار که از آن به عنوان طلای آب شده یاد می‌شود یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و هر اونس طلا در بازار جهانی نیز ۱۱۹۴ دلار و ۷۰ سنت معامله می‌شود.

چرا دلار کاهشی شد؟

محسن حاجی بابا – نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران – در این باره اظهار کرد: در حال حاضر تحلیل بازار ارز متفاوت‌تر از تحلیل‌هایی است که طی سال‌های قبل داشته‌ایم و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش آن دیده نمی‌شود، چراکه ظرفیت فعلی اقتصادی و اجتماعی ایران دلار ۱۴ – ۱۵ هزار تومان به بالا را توجیه نمی‌کند.

او چهار عامل اصلی که تاثیرگذار در کاهش قیمت ارز بوده را احتمال تصویبFATF ،ارتباط بانکی اروپا (به غیر از سوئیس) با ایران که تقریباً قطعی شده، اعلام کردن واردات ارز بدون محدودیت همراه با مسافران دانست و گفت: این شرایط باعث شد خریداران دلار یا دلال مقداری در خرید احتیاط کنند و احتیاط در خرید باعث کاهش قیمت‌ها شده و با همان شدت هیجانی که خرید کردند اکنون عرضه می‌کنند که بازار تا حدودی به تعادل برگشته است اما این عوامل تنها نمی‌تواند تعادل نرخ را نگه دارد. بنابراین عوامل بنیادی دیگر را باید دولت در تصمیمات در نظر بگیرد تا قیمت ها تثبیت شود.

اما یک دلیل دیگر کاهش نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی از دید یک کارشناس مسائل اقتصادی به خاطر دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی توسط سران سه قوه است.

مهدی پازوکی با اشاره به مسائل پیش آمده در بازار آزاد ارز درباره علت کاهش قیمت‌ها در این باره می‌گوید به نظر می‌رسد که هماهنگی سران سه قوه و دادن اختیارات جدی به بانک مرکزی توانسته بر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز هم اثر بگذارد.

۸ هزار تومان قیمت منطقی دلار است

در این باره یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار، پیش بینی کرده که روند کاهشی فعلاً ادامه داشته باشد. به گفته او به نظر می‌رسد قیمت ۸ هزار تومان برای دلار قیمت منطقی باشد.

علی حیات‌نیا یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ دلار را تضمین اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری و مالی با ایران می‌داند و معتقد است به تدریج و در بلندمدت حباب دلار به طور کامل خالی خواهد شد و شاهد به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

اقتصاد ایران کشش دلار ۱۰ هزار تومانی را ندارد

مهدی طغیانی استاد اقتصاد اما معتقد است اقتصاد ایران تحمل پذیرش دلار ۱۵ و حتی ۱۰ هزار تومانی را هم ندارد، تاکید کرد: خرید دلار معمولاً از سوی دارندگان کسب و کارهای واقعی و متقاضیان سفر به خارج از کشور انجام می شود که در شرایط فعلی این دو قشر بر اساس میزان درآمدی که دارند، اصلاً قادر به خرید دلار نیستند. حتی مسافران سفرهای زیارتی نیز نمی توانند با چنین نرخی سفر کنند.

دلار در شیب سقوط می‌ماند؟

در این باره همچنین یک متخصص علم اقتصاد می‌گوید به نظر می‌رسد این روند کاهش قیمت دلار هر چند ممکن است تا ۱۴ آبان با نوسانات افزایشی یا کاهشی همراه باشد ولی در مسیر بلندمدت کاهش قرار گرفته و اینکه در واقع به چه عددی برسد تابع عملکرد مردم و دولت است.

به اعتقاد علی یونسی افرادی که در شرایط اقتصادی به وجود آمده هیجان زده شده و به سمت خرید دلار رفتند باید آرام آرام به سمت فروش دلار حرکت کنند که در غیر این صورت سرمایه‌های خود را از دست رفته خواهند دید. دولت هم باید از شرایط کنونی درس اقتصادی بگیرد و به این نتیجه برسد که فقط از طریق تقویت تولید و توسعه صادرات است که باید ارز وارد کشور شود وگرنه چانه زنی و مذاکره برای فروش نفت، اقتصاد ایران را وارد مکانیسم‌های خودتحریمی جدید خواهد کرد.

تاثیر توافق ایران و اروپا در سیر نزولی قیمت ارز

 در این باره رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با اشاره به سیر نزولی قیمت طلاو ارز اظهار کرد: توافق ایران و کشورهای اروپایی، قول‌هایی که کشورهای اروپایی به ایران دادند و همچنین به صفر نرسیدن صادرات نفت علت این سیر نزولی است.

محمدباقر معبودی نژاد با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند مبادلات یورو را رصد کند و حالا می‌تواند نفت خود را در بازار جهانی به راحتی بفروشد، اظهار کرد: شایعات و هیجاناتی که هفته قبل مبنی بر افزایش قیمت طلا و ارز صورت گرفته بود ریزش کرد و قیمت سکه و ارز دیشب به شدت کاهش پیدا کرد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا