گزارش

استعمال دخانیات تهدیدی برای کلیه

به گفته دکتر محمدرضا قرائتی، فلوشیپ پیوند کلیه عوامل محیطی که ارتباط آنها با تومور کلیه اثبات شده است کم هستند. از میان این عوامل، دخانیات اثبات شده تر از همه است.

مصرف دخانیات شانس ابتلا به سرطان کلیه را در هر دو جنس افزایش می‌دهد.

وی افزود: چاقی و فشارخون بالا هم از عواملی هستند که خطر ابتلا به بدخیمی کلیه را کمی افزایش می‌دهند البته ارتباط آنها با تومور کلیه به اندازه دخانیات نیست.

دکتر قرائتی تصریح کرد: برخی عوامل محیطی دیگر هم هستند که احتمالاً در بروز سرطان کلیه نقش دارند ولی اثبات این رابطه نیاز به مطالعات بیشتر دارد. این عوامل عبارت‌اند از: تماس شغلی با مشتقات سرب،کادمیوم و آزبستوز،هیدروکربن‌های آروماتیک،لاستیک و مواد چاپ،رژیم غذایی حاوی چربی و پروتئین زیاد، میوه و سبزی‌های کم.

سابقه رادیوتراپی شکم در گذشته هم ممکن است با ایجاد سرطان کلیه در آینده مرتبط باشد. در مبتلایان به برخی از سندرم‌ها و بیماری‌ها (مانند سندرم فون-هیپل لیندا  و توبروس اسکلروز) و همچنین نارسایی کلیه هم شیوع سرطان کلیه بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بین ابتلا به تومور کلیه و نارسایی کلیه ارتباطی وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: بله. شیوع بدخیمی کلیه در مبتلایان به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند بیشتر است (به‌خصوص گروهی از آنها که پس از مدتی کیست‌های متعدد کلیه پیدا می‌کنند) به‌طوری‌که شیوع بدخیمی کلیه در این گروه ۵ تا ۲۰ برابر جمعیت عادی است.

فلوشیپ پیوند کلیه درباره روش درمانی تومور کلیه گفت: بهترین روش درمان تومور بدخیم کلیه عمل جراحی است و اگر تومور کوچک باشد شاید بتوان فقط تومور را برداشت ولی اگر تومور کلیه بزرگ باشد باید تمام کلیۀ مبتلا را با بافت‌های اطراف کلیه و غدد لنفاوی مربوط به آن برداشت.

اگر تومور کلیه کوچک و محدود به کلیه باشد نتیجه عمل بسیار خوب است و حتی امکان بهبودی کامل نیز وجود دارد. سایر روش‌های درمان سرطان‌ها مثل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در مورد بدخیمی کلیه کاربرد چندانی ندارند.

دکتر قرائتی در خاتمه درباره پیشگیری از ابتلا به تومور کلیه تصریح کرد: تومور بدخیم کلیه ارتباط چندانی با عوامل محیطی ندارد. البته با توجه به اینکه مصرف سیگار و چاقی ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند،پرهیز از مصرف دخانیات و استفاده از رژیم غذایی حاوی گوشت و چربی کمتر و میوه و سبزی‌های بیشتر ممکن است از این بیماری پیشگیری کند. با توجه به شیوع کم این بیماری غربالگری کل جمعیت برای تشخیص زودرس آن توصیه نمی‌شود ولی گروه‌های خاصی مانند بیماران دیالیزی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند باید از این نظر به‌طور دوره‌ای با سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن تحت نظر باشند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا