اقتصادی

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

شورای شهر پنجم، زیر ذره‌بین افکار عمومی و مردم تهران قرار دارد؛ چراکه این شورا، به‌طور کامل در اختیار اصلاح طلبان قرار دارد و همه منتظرند تا نتیجه آن را مشاهد کنند. یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر‌عهده این شورا قرار دارد، انتخاب شهردار جدید است؛ چراکه پیام مردم در انتخابات، تغییر وضع موجود بود؛ البته باید درنظر داشت که تهران مدت‌هاست از سیاست‌کاری و سیاست‌بازی رنج می‌برد؛ درنتیجه اگر شهردار تهران با تمهیدات سیاسی انتخاب شود، هیچ‌ کمکی به شهر تهران نخواهد کرد. اکنون باید فردی بدون حاشیه انتخاب شود تا در چارچوب قوانین، مقررات و مصوبات شورای شهر، بتواند به انجام وظایف خود بپردازد. دراین راستا، محمود میرلوحی، منتخب شورای شهر پنجم تهران، با «زندگی سالم» گفت‌و‌گو کرده است که متن آن را در ادمه می‌خوانید:

****این روزها، انتخاب گزینه‌ای از سوی شورای شهر پنجم، از موضوعات مطرح در عرصه سیاسی کشور است. چه اولویت‌هایی برای این جایگاه درنظر گرفته شده است؟

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

انتخاب شهردار تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا این شهر، مجمعی از اقوام و قومیت‌های مختلف کشور است. بودجه سالانه شهرداری پایتخت، 23 هزار میلیارد است و این نهاد دارای 60 هزار پرسنل و 40درصد گردش مالی و اقتصادی است. تهران باید شهری برای زندگی، آرامش، نشاط و لبخند باشد؛ بنابراین این موارد نمایانگر آن است که آن شهرداری که می‌خواهد در تهران خدمت کند، با چه سازکاری گزینش شود. تقریباً تعداد پرسنل و بودجه شهرداری، از چندین وزارت‌خانه بیشتر است. شاید تنها تعداد پرسنل وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش از شهرداری بیشتر باشد. به‌طبع چنین ساختار و سازمانی، شهرداری می‌خواهد که مناسبات خوبی با دولت و مقامات بلندپایه کشور داشته باشد و به شورا و جایگاه آن اهمیت دهد و دارای تیم همکاران، معاونان و مشاوران پاک‌دست، برنامه‌ریز، باتجربه و آشنا به دانش و فناوری‌های نوین باشد. در میان مدیران کنونی کشور، وزرای فعال و خوش‌نام دولت اصلاحات و دولت‌های گذشته و افرادی که در جریان اصلاحات و اعتدال خدمت کردند، گزینه مناسب و مدنظر منتخبین شورا وجود دارد.

**** پنج یا شش چهره معرفی‌شده برای شهرداری تهران، دارای سن‌و‌سال بالایی هستند که پیش‌ازاین در سمت‌های دیگر فعال بودند. چرا نباید نسل جوان هم گزینه‌ای داشته باشد و زمینه برای مدیریت این قشر فراهم شود؟

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

وقتی سازمانی از اهمیت، حساسیت و تنوع فعالیت برخوردار است، باید فردی برکرسی ریاست آن نهاد بنشیند که دارای توانایی‌های ویژه‌ای باشد. شورای شهر تهران متشکل از شش کمیسیون است؛ تعداد کمیسیون‌های آن تقریباً در حد و اندازه کمیسیون‌های دولت است. کمیسیون‌های شهرداری در زمینه فرهنگی‌ و‌ اجتماعی، حمل‌و‌نقل، شهرسازی و معماری، سلامت و محیط‌زیست، عمران و خدمات شهری، کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و امور حقوقی فعالیت دارند؛ بنابراین باید شخصیتی باتجربه، خوش‌نام و دارای ارتباطات قوی در این جایگاه قرار گیرد. باید زمینه برای مدیریت جوانان فراهم شود. اکنون شش رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جوان در دنیا وجود دارند و در بررسی و ارزیابی‌هایی که انجام داده‌ایم، شاید یک جفایی که به جوانان اصلاح‌طلب شد این بود که در پانزده سال اخیر، تقریباً هیچ نقش و سمتی نه در مجلس و نه دولت به آنان سپرده نشده است؛ برای نمونه، جوانی که امروز 30 ساله است، در اواخر دولت خاتمی، پانزده‌ساله بوده که آن‌زمان هم سمتی نداشته و در این مدت نیز که اصولگراها برسرکار بودند، در هیچ پست‌ومقامی تجربه‌اندوزی نکرده است؛ این مسئله موجب شد امروز ما با این مشکل مواجه شویم که جوانان از تجربه مدیریتی لازم در این رابطه برخوردار نیستند. اکنون اگر منتخبین شورا به این جمع‌بندی رسیده‌اند و شانزده ویژگی را برای شهردار مشخص کرده‌اند، به‌دلیل وجود شرایط خاص و نیازهای گوناگونی است که درحال‌حاضر مشاهده می‌شود. بالاخره در فضای کنونی کشور باید فردی انتخاب شود که بتواند با دولت همکاری کند. بخشی از منابع شهرداری به دولت باز‌می‌گردد؛ بنابراین شهردار آتی باید بتواند ارتباطات قوی با دولت برقرارکند. ملاحظه کردید در دو‌سه دوره اخیر، به‌خاطر هاله‌ای که بین دولت و شهرداری بود، اغلب همکاری‌های بین دولت و شهرداری مختل شد. در زمان آقای احمدی‌نژاد، مجلس دو میلیارد تومان برای مترو تهران تصویب کرد؛ اما این مبلغ پرداخت نشد؛ همچنین قوانین مختلفی تصویب شد؛ اما اجرایی نشدند. از سوی دیگر، دولت بحث بافت فرسوده را مطرح کرد؛ اما متأسفانه همه مصوبات که می‌توانستند راه‌گشا و موثر باشند، به‌ویژه در موضوع‌های حمل‌و‌نقل، مترو، بافت فرسوده و محیط‌زیست عموماً به نتیجه نرسیدند؛ درنتیجه فردی باید بر کرسی شهرداری تهران بنشیند که با دولت، نهادهای انقلاب و سایر قوا، ارتباط و مناسبات موثری داشته و همچنین تیم همکاران، معاونان و مشاوران باتجربه و فرهیخته داشته باشد. شاید امروز جوانی که اذعان داشت تیم‌ کاری کارآزموده و باتجربه که برخی آن را کابینه می‌خوانند، در اختیار دارد، سراغ نداریم؛ بنابراین فردی برای شهردار تهران انتخاب شود که 70 نمره از شرایط مدنظر را داشته باشد؛ به این مفهوم که در زمینه مدیریت، برنامه‌ریزی، ارتباطات، تجربه، تیم کاری، پاک‌دستی، محیط‌زیست، فناوری، فرهنگ و سلامت بتواند 70 امتیاز کسب کند.

****ارزیابی شما از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های شهرداری تهران چیست؟

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

اکنون چالش اصلی شهرداری تهران، منابع درآمدی و بدهی این نهاد است. طبق گزارش‌هایی که مقامات شهرداری ارائه کرده‌اند، شهرداری 25 هزار میلیارد بدهی دارد و از نظر درآمدی هم درآمد پایداری ندارد و تراکم‌فروشی هم پاسخگوی این مباحث نیست. رکود مسکن و اشکالاتی که در فروش تراکم وجود داشته، باعث‌شده کارشناسان، چالش اصلی تهران را مسئله درآمد و اقتصاد آن بدانند. برای عبور از این شرایط، مدیران باید نخست، منابع را شناسایی و اعتبارات لازم را خلق کنند و بعد از آن، منابع حاصل‌شده را هزینه کنند؛ بنابراین باید یک مدیر باتجربه، پاک‌دست، برخوردار از یک تیم توانمند، معتبر، استراتژیست و دارای موقعیت مناسب، برای ایجاد اعتبارات انتخاب شود؛ همچنین شهردار تهران، باید پروژه‌های عمرانی را با صرف کمترین هزینه به‌سرانجام برساند. امروز 200 پروژه مشارکتی در تهران وجود دارد که اغلب آن‌ها دچار مشکل حقوقی است و این موارد نشان می‌دهد عموم منابعی که درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهند، دچار چالش هستند؛ لذا باید مدیری گزینش شود که در گام اول، برای شناسایی منابع پایدار، برنامه داشته باشد و بعد به‌شکل درست، آن را هزینه کند. درشهرداری حدود 1900 میلیارد تومان منابع در زمینه فرهنگی ‌و ‌اجتماعی هزینه می‌شود. اگر این منابع به‌درستی هزینه شود، چه اتفاقات مثبتی در حوزه کتابخانه‌ها، فرهنگ‌سراها، ورزش و مسائلی از این قبیل رخ می‌دهد.

****از میان چهره‌های مطرح‌شده برای شهردار تهران، کدام گزینه از شانس بیشتری برخوردار است؟

اجازه دهید تا روز چهارشنبه از اظهارنظر در این رابطه خودداری کنم. هدف ما، هم‌فکری با دوستان و اعضای شورای شهر است؛ درنتیجه تا رسیدن به‌ جمع‌بندی نهایی، بنده را از اظهارنظر معاف کنید؛ البته باید درنظر داشت وقتی ویژگی‌های مورد نظر ارائه می‌شود، خودبه‌خود به ذهن می‌آید که چه کسانی با چه مشخصاتی مدنظر هستند. شاید اگر از 21 نفر اعضای منتخب شورا سؤال بشود شانس کدام گزینه مطرح‌شده برای این مسئولیت بیشتر است، تمرکز آنان روی سه یا چهار نفر باشد؛ اما اجازه دهید تا مرحله بعدی که گفت‌و‌گو‌ها نهایی‌نشده، اظهار‌نظر نکنم.

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

****درخواست‌ها، مطالبات و همچنین مشکلات عدیده‌ای در برابر شورای شهر پنجم قراردارد. پس از انتخاب شهردار، مهم‌ترین اقدام شورای شهر در چه زمینه‌ای خواهد بود؟

باید متناسب با چالش‌هایی که در شهر تهران وجود دارد، عمل شود. همان‌گونه که اشاره کردید، انتخاب شهردار، نخستین‌گام است. انتخاب شهردار باید براساس چالش‌ها، نیازها و مسائل کلان‌شهر تهران صورت گیرد. تمامی تصمیماتی که در شهرداری تهران در زمینه برنامه ‌و ‌بودجه، قراردادها و مسائلی از این قبیل اتخاذ می‌شود، باید به ‌تصویب شورا برسد. این موضوعات در اولویت شورای شهر پنجم قرار دارد. برنامه دوم در شورای شهر چهارم تصویب شد و اکنون برنامه سوم توسط شورای شهر پنجم تنظیم می‌شود. این مسئله از اولویت‌های این شوراست و دوستان تاکید دارند که برنامه مصوب، دقیق‌تر، جامع‌تر، واقع‌گرایانه‌تر و متناسب با نیازهای جامعه تنظیم شود. طبیعی است که گام بعدی، توجه و تاکید در برنامه سوم خواهد بود. نکته دیگر در زمینه بحث مبارزه با فساد است. متأسفانه این مشکل، عموم دستگاه‌های اداری کشور را رنج می‌دهد. باید بر مسئله فساد متمرکز شد و نظارت بهتر با مصوبات و تصمیمات دقیق‌تر ارائه شود. درعین‌حال‌ که دست شهردار آینده و مقامات شهرداری برای کار، تلاش و توسعه شهر باز خواهد بود، تلاش می‌کنیم مسئله فساد، رانت‌خواری و تخلفات به‌حداقل برسد. از سوی دیگر، بحث شهر هوشمند و ارتقای فعالیت فناورانه شهر نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. باتوجه به اقبالی که مردم به لیست امید نشان دادند، وظیفه خود می‌دانیم که گام‌هایی در راستای ایجاد آرامش، نشاط و امید به آینده برداریم؛ البته باید درنظر داشت که لیست اعضا به‌صورت تخصصی بسته شد و هرکدام از دوستان در حوزه‌های گوناگونی از تخصص لازم برخوردارند و این امیدواری وجود دارد که فعالیت شورا، جامعیت، عمق و گستره بیشتری داشته باشد.

****در دهه‌های پیش در دوران آقای کرباسچی، شهردار در جلسات هیئت دولت حضور داشت؛ اما با ورود آقای احمدی‌نژاد، این رسم برچیده شد و قالیباف نیز ادامه‌دهنده همین راه بود. باتوجه به یک‌دست‌بودن دیدگاه‌های شورای شهر و دولت آقای روحانی، ممکن است بار دیگر شاهد همکاری بین این دو نهاد باشیم. این موضوع تا چه میزان به پیش‌برد امور در هر دو نهاد کمک می‌کند؟

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

یکی از نکاتی که دوستان ما به آن توجه دارند، همین موضوع است. شهردار آینده باید با مقام معظم رهبری، مقامات بلندپایه، دولت و سایر قوا ارتباط و همکاری خوبی داشته باشد؛ بنابراین باید شخصیتی انتخاب شود که خود دولت برای حضور در جلسات از او دعوت کند: نه اینکه شورا خواهان این حضور شود. امروز انتظار می‌رود که بار دیگر مانند دوران آقای کرباسچی، شهردار همکاری بیشتری با دولت داشته باشد. این مسئله قطعاً می‌تواند در پیشبرد بهتر امور مؤثر واقع شود و در ادوار گذشته، عدم‌ هماهنگی میان دولت و شهرداری، هزینه‌های زیادی را به کلان‌شهر تهران و شهروندان تحمیل کرد. این امیدواری وجود دارد که دولت احساس کند حضور شهردار تهران در جلسات دولت، می‌تواند باعث تقویت ظرفیت کارشناسی آن شود؛ البته این تعامل موجب می‌شود 60 هزار نیروی کارشناس فعال و باانگیزه به دولت متصل شوند؛ بنابراین اگر این تعامل شکل گیرد، قطعاً شهرداری می‌تواند در کمیسیون‌های دولت، مددرسان دستگاه اجرایی باشد و نظرات کارشناسی مفید و موثری ارائه دهد.

****پس از انتخاب شهردار، انتخاب تیم معاونان، همکاران و مشاوران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شورای شهر چگونه به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد؟

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

شهردار مورد نظر شورای پنجم باید فردی کارآزموده باشد، بتواند از افراد کارامد و فرهیخته استفاده کند و پیرامون او افرادی باشند که بتوان سلامت، توانمندی اجرایی و ظرفیت بالای آنان را مورد ارزیابی قرار داد؛ در نتیجه، یکی از پیش‌بینی‌هایی که برای شهردار آینده مدنظر داریم، بحث برنامه و تیم همکاران شهردار است. اگر این اتفاق بیفتد، خواهیم دید که شهردار نه‌تنها به شورا کمک خواهدکرد، بلکه شورا نیز متقابلاً می‌تواند از ظرفیت کارشناسی، دانش و تجربه او به‌خوبی استفاده کند. اگر شهرداری تیم قوی کارشناسی داشته باشد، تا حدود زیادی می‌توان تفاوت لوایح ارائه‌شده را احساس کرد؛ همچنین وجود این نیروها، به پختگی مصوبات و تصمیمات اتخاذشده کمک می‌کند.

****به‌نظر شما شورای شهر پنجم و شهردار آینده تهران، برای سامان‌دهی اوضاع شهر تهران باید چه اقداماتی انجام دهند؟

شورای شهر تهران بهترین اقدامی که می‌تواند انجام دهد، این است که یک شهردار قوی و توانمند معرفی کند و بعد از آن نیز تفاهم مناسبی در همین گام نخست صورت گیرد. شورای شهر به شهردار موردنظر، اولویت‌ها و رویکرد اصلی را ارائه دهد و او برنامه مناسبی آماده کند و این برنامه، مورد بحث‌و‌بررسی قرارگیرد؛ همچنین شورا در طول روزهای آینده نیز، به‌طور سازمان‌یافته و نهادینه‌شده، برای فعالیت بهتر شهرداری، ریل‌گذاری کند و نظارت دقیقی در این راستا داشته باشد تا به اهداف و شاخص‌های تعیین‌شده دسترسی پیدا کند.

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

چالش اصلی شهرداری تهران منابع درآمدی و بدهی آن است / زندگی سالم اختصاصی

نویسنده : لیلا کاظمی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا