خانواده

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

زمانی که زن وشوهر دعواهای مکرر دارند و فقط به فکر خواسته‌های خودشان هستند و فریادهایشان نه تنها گوش فرزندشان،بلکه گوش فلک را نیز کر می‌کند و یک دیگر را مقصرمی دانند،غافل از اینکه آسیب‌های بی شماری را به کودکشان هدیه می‌کنند، برای جبران این آسیب‌های وارده به فرزند،شاید زمان هم کمک کننده نباشد. مرضیه شمالی روان‌شناس ومشاورخانواده دراین باره گفت:

خانواده مرکز بدبختی می‌شود

وقتی توافق نباشد،بحث به مشاجره می‌انجامد وگفت وگوی صمیمی از بین می‌رود.دلخوری، اتهام وشک و تردید آغاز می‌شود.اگر زن و مردی که مشاجره می کنند،فرزند نداشته باشند،خود دو طرف آسیب می‌بینند،اما زمانی که فرزند دارند،فرزندشان هم آسیب می بیند. این درگیری‌ها درخانواده نشانه نابسامانی خانواده است.کودکانی که 7-6 ساله‌اند،خانواده را مرکز بدبختی و رنج تلقی می‌کنند و رفتارهای غیرعادی دارند، اشتهای کافی ندارند، نشاط و شادابی کودکی ندارند. نفرت وکینه نسبت به والدین دارند،به خصوص اگر والدین مشاجره فیزیکی داشته باشند،این نفرت افزایش می‌یابد.مشاجره سبب می‌شود که فرزند ازپدر و مادر حرف‌شنوی نداشته باشد،بنابراین حس انتقام جویی درذهنش نقش می‌بندد.

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

اکثر این کودکان می گویند:وقتی بزرگ شدیم این کارها را انجام می‌دهیم.موضوعی که به وفور دیده می‌شود این است که کودکان مشاجراتی را که از والدین مشاهده کرده‌اند،تکرار و اجرا می‌کنند.مشاجرات والدین درخانواده،اثرات و عوارض زیادی دارد که عبارتند از:ذهنی، روانی، عاطفی، رفتاری، اخلاقی، اجتماعی، مدرسه‌ای و عوارض نهایی. اثرات ذهنی که ایجاد می‌کند: اختلالات و نارسایی های عقلی،عقب ماندگی‌های ذهنی،ضعف حافظه، عدم تمرکز و دقت و بی میلی به حل مسئله است.

اثرات روانی:خیال بافی،ناکامی، پریشانی، ناخن جویدن، تیک‌های عصبی، ضعف اراده، بی اعتمادی و پرخوری روانی هستند که گاهی مشاهده می‌شود کودک به شدت گوشه گیر می‌شود و افسانه‌های بی شماری را در ذهنش می‌پروراند.

کودک از لحاظ عاطفی هم آسیب می‌بیند و احساس‌هایی از این قبیل را تجربه می‌کند:

زودرنجی،حساسیت،ترس،خشم،احساس گناه،اضطراب،وسواس،مهرطلبی و وابستگی های افراطی.از افت تحصیلی تا بی‌مسئولیتی

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

زمانی که کودک دچار عوارض رفتاری می‌شود، این اثرات این گونه بروز می‌کند: زن صفتی برای پسران، مردصفتی برای دختران،شتاب زدگی، بی قراری و رفتارهای تهاجمی، بی نظمی، شب اداری، بی خوابی ولکنت زبان.

اگر فرزند در سن مدرسه باشد،(7 سال به بالا) مشاجرات والدین درخانواده سبب می‌شود که شکست تحصیلی، بدخطی، بی قیدی نسبت به مدرسه و احساس مسئولیت نداشتن نسبت به درس و تکالیف به وجود بیاید.بنابراین مشاجره‌ای که شاید بی اهمیت به نظر برسد،تمام ابعاد زندگی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد.درخلق و خوی کودک هم ریشه می‌کند و سبب می‌شود کودک دروغ‌گو، فریب کار،ریاکار و بددهن شود و احساس خودبینی وخودپسندی داشته باشد.یکی از آثارمخربی که گریبان‌گیر کودک می‌شود و ممکن است بدبختی را تا آخرعمر برایش به ارمغان بیاورد،اعتیاد است که از عوارض نهایی مشاجرات است. فرزندی که از مشاجرات پدر و مادرش آزرده شده، سیگار می‌کشد و علاوه بر سیگارکشیدن، ولگرد وسرگردان می‌شود.

نابسامانی،ریشه بزهکاری

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

این نوع آسیب‌ها بر کودک شدیدتر و بدتر از اثرات طلاق است؛زیرا کودکی که پدر ومادرش متارکه کرده‌اند، زیرنظر یکی از والدینش است.اما پدر و مادری که مشاجره می‌کنند، نظارتی بر فرزندشان ندارند و این نابسامانی‌ها ریشه تمام بزهکاری‌هاست و درگیری، علت اصلی خشونت فرزندان دربیرون ازخانواده است.مشاجره بین زن ومرد وجود دارد، فراز و فرودهای زیادی در زندگی زناشویی هست،اما استمرار و پافشاری برای بحث وجدل اثرات مخربی درپی دارد. پدر و مادر باید مشاجرات را مدیریت کنند؛چون مشاجرات پیوسته عشق را کمرنگ می‌کند و مهر و محبت را محو می سازد.مهارت‌های ارتباطی صحیح دراین زمینه کمک کننده است و با گذراندن دوره‌های آموزشی و مطالعه تضادهای بین زن ومرد کاهش می‌یابد. هرمشاجره ای که اتفاق می افتد، رنجش را به دنبال دارد که دوطرف هم زن وهم مرد این رنجش را لمس می‌کنند ویک طرفه نخواهد بود. پس لازم است که ازجدال و درگیری دوری کنیم و به نیازهای همسرمان توجه کنیم و تلاش کنیم که نیازهایش رابرآورده سازیم.

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

بی‌گناهان کوچک / نگاهی به آسیب‌های کودکان در دعواهای والدین

نویسنده : فاطمه براتی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا