اجتماعی

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

براساس اصل 20 قانون اساسی زن و مرد به‌طور یکسان از حمایت قانون برخوردارند؛ همچنین اصل 21 قانون اساسی معطوف به حقوق زنان است. بر اساس این اصل برابری زن و مرد در قانون اساسی کشور مورد تأکید قرارگرفته است؛ به‌طبع بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی باید این مهم محقق شود و ازلحاظ مشارکت سیاسی موردتوجه ویژه‌ای قرار گیرد. این درحالی‌است که زنان تاکنون نتوانسته‌اند به سهم واقعی خود دست پیدا کنند. توجه به این مشارکت سیاسی به‌معنای سهم‌خواهی نیست؛ بلکه مطالبات زنان باعث احقاق بخشی از عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد که آقای روحانی با گزینش زنان شایسته در پست‌های مدیریتی و وزارتی زمینه تحقق این امر مهم را فراهم کند. در این راستا «نسل‌فردا» با پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

×به‌‌رغم وجود توانایی لازم در زنان، آنان سهم اندکی را در کابینه دولت یازدهم به خود اختصاص داده بودند. اکنون ارزیابی شما از سهم زنان در کابینه دولت دوازدهم چیست؟

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

این مطالبه مطرح است که نقش زنان در کابینه دولت دوازدهم پررنگ‌تر دیده شود و از این قشر استفاده بیشتری در سطوح مدیریتی شود؛ اما منظور ما تنها سطوح مدیریتی در حد وزارت نیست؛ بلکه رده‌های مدیریتی کلان و میانی را درنظر می‌گیریم تا برترین پست‌های مدیریتی کشور از مدیران زن بهره‌مند شوند و بتوانند مدیران زن را برای نسل‌های آینده تربیت کنند؛ به‌همین‌دلیل این امیدواری وجود دارد که دولت دوازدهم بتواند در کابینه از توانایی این قشر بهره‌برداری کند.

*****باتوجه به نگرش و دیدگاه آقای روحانی در زمینه فعالیت زنان در پست‌های مدیریتی و کلان چرا این قشر در دولت گذشته نتوانست به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند؟

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

به این دلیل که موقعیت زنان در کل عقب نگه‌داشته شده است: نه اینکه رئیس‌جمهور نخواهد گامی در این رابطه بردارد. شما می‌بینید که برای اولین بار در دولت یازدهم یک سفیر زن‌ داشتیم؛ اما یک رایزن فرهنگی زن در کشور وجود ندارد. زمانی که در وزارت امور خارجه کشورمان برای اولین بار از یک زن به‌عنوان سفیر استفاده می‌شود که همان هم سخنگو و بعداً نیز سفیر می‌شود، این مسئله نشان می‌دهد که ما حتی مدیر زن تربیت نکرده‌ایم؛ به‌خاطر همین تأکید می‌کنیم که در رده‌های میانی و پایین و در سطح معاونت‌ها از تعداد بیشتری از زنان استفاده شود. اکنون تصور کنید در سیستم آموزش عالی کشور که جای آن است تعداد بیشتری از زنان حداقل به نسبت سایر بخش‌ها در آن حضور داشته باشند، یعنی چیزی نزدیک به 20درصد دانشگاه دولتی و 30درصد دانشگاه آزاد زنان هستند، اما در سطوح مدیریتی به‌ویژه در رأس دانشگاه‌ها زنان کمتری را می‌بینید. می‌توان گفت تقریباً زنی در این پست‌ها حضور ندارد؛ به‌غیراز دانشگاه الزهرا که دانشگاه زنانه است.

*****در این شرایط چرا از قابلیت زنان در سمت‌های مدیریتی استفاده نمی‌شود؟ آیا تفکر مردسالارانه در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کرده است؟

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

وقتی یک سیستم و قدرت همواره در دست مردان باشد، واگذارکردن آن به زنان برای مردان سخت خواهد بود. از یک‌سو فرهنگ ما فرهنگ مردسالار است و از سوی دیگر در این فرهنگ پذیرفته‌شده که مرد همیشه در رأس امور باشد و مردان بر زنان اقتدار داشته باشند؛ بنابراین در این شرایط تغییر نگرش‌ها در سطح جامعه لازم است؛ اینکه مدیران زن کارامد هم می‌توانند به‌خوبی از عهده مسئولیت‌ها برآیند؛ همچنین باید تغییر نگرش در سطح سیاست‌مداران صورت گیرد؛ یعنی اراده‌ای دال بر اینکه بخواهند از بانوان استفاده کنند، به‌وجود آید. باید اراده‌ای دال بر اینکه زنان را باور داشته باشند، پدید آید. وقتی این باورمندی به‌وجود آید و اراده استفاده از حضور زنان شکل بگیرد، آن زمان به‌راحتی می‌توان از زنان در کنار مردان استفاده کرد. اکنون در بخش‌هایی ازجمله پزشکی، پرستاری و معلمی و استادی دانشگاه تقریباً فعالیت زنان در کنار مردان جاافتاده است؛ درحقیقت از حیث کارکردی تفاوت چندانی میان این دو قشر مشاهده نمی‌شود؛ اما این فرصت در سطح کلان‌تر به زنان داده نمی‌شود تا آنان نیز بتوانند توانایی خود را نشان دهند. زمانی که به آنان فرصت داده نشود به‌طبع از دستیابی به قدرت و فرصت‌های جدید بازمی‌مانند؛ درنتیجه نمی‌توانند تجربه این کار را داشته باشند و زمانی که تجربه فعالیت نداشته باشند مثل همین موقعیت اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که چه زنی را می‌شناسید که در حد وزارت، سابقه و رزومه داشته باشد. وقتی از هیچ زنی استفاده نشد، وقتی زنان در سطح معاونت کمتر به‌کار گرفته‌شده‌اند؛ قطعاً مشخص است که هیچ رزومه‌ای وجود ندارد و سابقه آنان کم‌رنگ‌تر است؛ پس باید زنان را به‌کارگیرند تا این تجارب حاصل شود؛ به‌همین‌دلیل تأکید داریم که از زنان در سطوح مدیریتی بیشتر استفاده شود تا به سطح بالا که می‌رسیم مدیران زن کارامد و باتجربه تربیت‌ کرده باشیم؛ بااین‌وجود به‌نظر می‌رسد برای همین موضوع، اکنون زنان توانمند در کشور ما وجود دارند که می‌توانیم در سطح وزارت از آنان استفاده کنیم.

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

*****در آستانه معرفی کابینه دولت دوازدهم قرار داریم. با توجه به اینکه رابطه دولت و مجلس حائز اهمیت است، تعامل این دو نهاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجلس ماه گذشته روزهای پرکاری داشت؛ ازجمله هیئت‌رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها تعیین شدند؛ همچنین طرح‌ها و لوایحی مطرح شد که موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت؛ به همین دلیل وقتی رایزنی بین دولت و مجلس وجود نداشته احتمالاً گروه‌هایی از سوی فراکسیون‌ها با دولت رایزنی داشته‌اند؛ البته تعامل و رایزنی‌هایی بین مجلس و دولت شکل خواهد گرفت.

*****بحث چابک‌سازی و جوان‌گرایی دولت دوازدهم ازجمله مطالباتی است که حامیان آقای روحانی از ایشان درخواست دارند. نظر شما به‌عنوان نماینده مردم در این راستا چیست؟

دولت قول داده که حتماً این کار را می‌کند. فکر می‌کنم دولت درصدد انجام چنین اقدامی است. شنیده‌ام که قرار است دولت حداقل پنج سالی جوان‌تر شود. اینکه چقدر این حرف صحیح است، نمی‌دانم؛ اما مطمئن هستم که دولت می‌خواهد کابینه خود را جوان‌تر کند.

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

*****دولت باید تغییر و تحول در کدام وزارت‌خانه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد؟

شما بعضی ‌اوقات یک وزارت‌خانه را می‌بینید که وزیر آن خوب عمل کرده است؛ درنتیجه درباره آن کمتر صحبت می‌کنید و خواهان تغییر وزیر مربوطه هستید؛ برای نمونه، دکتر ظریف در وزارت خارجه موفق عمل کرد و قطعاً ایشان در دولت آینده ماندگارخواهد بود؛ اما وقتی شما وزارت علوم را درنظر می‌گیرید، می‌بینید در این وزارت‌خانه چندین وزیر تغییرکرده و آن‌چنان عملکرد وزیران موردقبول نبوده است. درباره برخی وزارت‌خانه‌ها به‌نظر می‌رسد سن وزرا بسیار بالاست که باید تغییر کنند. از سوی دیگر برخی وزرا از کارامدی چندانی برخوردار نیستند. برخی وزیران کارهایی را شروع کرده‌اند که باید این کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام برسانند؛ برای نمونه، وزارت بهداشت با طرح تحول سلامت کار جدیدی را آغاز کرد و این یکی از دستاوردهای دولت یازدهم محسوب می‌شود و خود دکتر هاشمی باید این طرح را به سرانجام برساند.

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

****مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آقای روحانی در چهار سال آینده چیست؟

به ‌نظر بنده پشتوانه رأی مردمی بهترین فرصتی است که در این دوره در اختیار دکتر روحانی قرارگرفته است. مجلس هم به نسبت مجلس دوره قبل همراه‌ و هماهنگ با دولت عمل می‌کند که این مسئله به آقای روحانی کمک می‌کند تا کابینه موردنظر خود را چینش کند؛ البته از حیث اقتصادی دولت با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه است. با وجود توجه و رسيدگي دولت و اهتمام به اين موضوع در برنامه ششم معلمان و بازنشستگان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند: بحث اشتغال یکی از بحران‌های بسیار جدی است که خود دولت و همگان به آن اعتراف می‌کنند؛ در اقتصاد مسئله اشتغال وجود دارد که دولت باید تأکید جدی روی آن داشته باشد و درصدد حل آن برآید و اشتغال‌زایی کند. در حوزه آب و محیط‌زیست با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌ایم که البته آن‌ها هم معضلات جهانی محسوب می‌شوند و هم‌وغم تمامی کشورهای دنیا در جهت مقابله با آن‌ها قرار دارد تا بتوانند این مسائل را مرتفع کنند. از دیگر معضلات، بحث ریزگردها و کمبود آب در بسیاری از استان‌هاست؛ بنابراین در شرایط کنونی باید به حل این مسائل بها داده شود. از طرف دیگر باید درنظر داشت که در چهار سال گذشته دولت روی یک‌سری مسائل کارکرد، یک‌سری ریل‌گذاری‌هایی کرد و پایه‌هایی را ساخت که به عملکرد بهتر دولت در این دوره کمک می‌کند.

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

*****با توجه به اینکه ایران در شرایط حساسی قرار دارد حفظ وفاق و انسجام ملی تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

دولت آقای روحانی اذعان کردند اگر رقابتی با هرگروه و هرفردی وجود داشته است اکنون رقابت‌ها باید به رفاقت تبدیل شود. ما در سطح بین‌المللی اوضاع باثباتی نداریم؛ منطقه دستخوش جنگ، تغییرات و دخالت سایر کشورهاست. حفظ ثبات منطقه و کشور خود عامل بسیار حیاتی است؛ یعنی اگر انسجام درونی و همدلی بیش از گذشته در کشور ما شکل بگیرد و همه باهم بخواهند برای ایران بهتر فعالیت کنند دراین‌صورت شاهد دستاوردهای مثبت خواهیم بود. یکی از کارهای مهمی که دولت انجام داد و البته به‌تنهایی از دست این نهاد ساخته نیست اما برخورد با آن می‌تواند در این رابطه مؤثر باشد این است که همدلی و انسجام را در کشور ایجاد و گروه‌های متفاوت را به هم نزدیک کند که هدف و پایه همگان منافع ملی باشد. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که درحقیقت دستخوش تغییرات و جنگ است و از طرف دیگر مشاهده می‌شود که ترامپ چگونه راهبردهای ضد ایرانی را درپیش می‌گیرد؛ بنابراین حفظ این انسجام درونی هم ما را در داخل متحد می‌کند و هم در بیرون نیز می‌توانیم به‌آسانی به اهداف خود برسیم. به‌نظر بنده اولین کار ایجاد همدلی و وفاق بین مردم است. اگر توانستیم تنش‌ها را ازبین ببریم و هرروز یک تنش در کشور نداشته باشیم در این صورت شاهد دستاوردهای مثبت آن خواهیم بود.

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

مدیر زن تربیت نکرده‌ایم / پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو زندگی سالم

نویسنده : لیلا کاظمی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا