بحث هفته

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

کار برای قالیباف سخت شده؛ اگر تا دیروز او با تکیه‌بر نتایج نظرسنجی‌ها بر فشارهای زیاد با موضوع کناره‌گیری غلبه می‌کرد، حالا اما نظرسنجی‌ها هم برخلاف میل او نشانه‌هایی دارد برای ایجاد یک دوقطبی دیگر و خروج از رقابت. آنچه رخ‌داده این است: «رئیسی در نظرسنجی‌ها رشد کرده، اما قالیباف با ریزش آرا مواجه شده است.» آیا می‌توانیم به این فکر کنیم که آرایش رقابت در این انتخابات در همین یکی دو روز آینده تغییر کند؟ وقتی رئیسی در مناظره اول، ساکت ظاهر شد، برخی اصولگرایان گمان کردند که او گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نبوده است. او اما تاکتیکش این بود که صبر کند تا قالیباف ضربه‌خور میدان رقابت شود و او بدون اینکه هزینه‌ای بدهد خود را به مناظره دوم برساند. در مناظره دوم اما او بسیار متفاوت بود. حمله می‌کرد؛ اما نه‌فقط به روحانی، بلکه قبل از همه به قالیباف. نکته جالب اما این بود که رئیسی در طول مناظره چندین بار از جملاتی که قالیباف برای مناظره یا سخنرانی‌های خود از آنان استفاده کرده بود، بهره برد و با استفاده از همان‌ها به روحانی حمله می‌کرد. بهتر است به ماجرا از سطحی دیگر هم نگاه شود: رئیسی در طول برنامه انتخاباتی‌اش این‌گونه عمل کرده است: ۱. می‌دانست که از یک ضعف بسیار مهم برخوردار است. او با مسئله «شناخته‌نشدگی» مواجه بود. شاید برای مقامات نظام و سیاسیون فردی نام‌آشنا بود، اما قطعاً برای مردم نامی چندان‌آشنا نداشت.

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

***در سایه بود تا…

او پس باید صبر پیشه می‌کرد تا در طول مبارزات انتخاباتی‌اش اندکی این ضعف را جبران کند. یک مشکل دیگر هم این بود که تصمیم سازانی که او را برای نامزدی متقاعد کرده بودند می‌توانستند از ماه‌ها قبل او را رسانه‌ای کنند؛ اما هراس از اینکه او به‌دلیل مواجهه رقبایش و حتی هم‌جناحی‌هایش به مهره‌ای سوخته تبدیل شود او را تا آخرین زمانی که امکانش بود در سایه نگه داشتند.۲. او می‌داند که به جهت نوع گفتمان و ترکیب تیمی که برایش کار انتخاباتی انجام می‌دهد نمی‌تواند به رأی طبقه متوسط امیدوار باشد؛ بنابراین باید بیشتر برای طبقه محروم کار کند، طبقه محرومی که به دو بخش مذهبی و معیشتی تقسیم می‌شود. او در بخش مذهبی به کمپین جلیلی دل بست و در بخش معیشتی به وزرای احمدی‌نژاد. آنان در این دو سطح برای او عملیات روانی انجام دادند. همه سرمایه رئیسی همین طبقه است. او فعلا توانسته رأی قالیباف را در این بخش بریزد. او حتی در فیلم انتخاباتی‌اش نیز به مشهد توجهی ویژه داشت. رئیسی می‌خواهد رأی مشهد را که قالیباف به آن خیلی امیدوار است، جذب کند. ۳. او با رقیب هم‌جناحی مواجه بود که در نظرسنجی‌ها رأی خوبی داشت. باید او را کنار می‌زد؛ پس این کار را در دو سطح انجام داد: 1. به‌صورت طبیعی با رشد در نظرسنجی‌ها او را نگران کرده است. 2. افراد مهم اصولگرایان که اکنون در اردوگاه رئیسی حضور دارند لابی‌ها برای کناره‌گیری قالیباف تا قبل از روز دوشنبه را آغاز کرده‌اند. این مسائل موجب شده که نگرانی‌ها در کمپین قالیباف بالا برود و رسماً اعلام شود که او بنای کناره‌گیری ندارد. نکته اما این است که سخنگوی جمنا اعلام کرده بعد از مناظره سوم اصولگرایان به نامزد واحد می‌رسند.

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

۴.تصمیم‌سازان اصولگرا که در کمپین رئیسی حضور دارند می‌دانند که نمی‌توان در مرحله دوم روحانی را شکست داد. آنان می‌خواهند قالیباف کناره‌گیری کند تا با شیفت آرای او به‌سمت این نامزد، خود را به مرحله دوم انتخابات برسانند. آنان بر این باورند که در مرحله دوم تمام توان جناح اصولگرا در یک هفته به پیروزی رئیسی معطوف خواهد شد و می‌توانند روحانی را شکست دهند؛ اما با درنظرگرفتن این موارد یک مسئله اساسی کمپین انتخاباتی رئیسی را نگران کرده است: افزایش شیب حمایت‌ها از روحانی و اعلام حمایت تمام‌عیار طبقه متوسط و فرهنگی و گروه‌های مرجع مردم مانند هنرمندان و ورزشکاران موجب شده است حتی به اقرار نظرسنجی‌هایی که رسانه‌های اصولگرا منتشر می‌کنند روحانی به بهترین شرایط این چند هفته برسد. همین اتفاق موجب شده که چهره‌های مهمی از اصولگرایان این روزها در جمع‌های خصوصی زمزمه کنند که کار در همان مرحله اول انتخابات تمام است. آنان شاید به این نتیجه رسیده‌اند که انتخابات را ازدست‌داده‌اند. شاید این وسط قالیباف نه به‌خاطر اینکه در جناح وحدت ایجاد کند، بلکه بیشتر برای اینکه از چشیدن طعم شکست برای بار سوم خلاص شود به اسم کمک به پیروزی اصولگرایان کناره‌گیری کند.

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

خروج قالیباف به‌نفع رئیسی؟ / زندگی سالم ریسک یک جناح را بررسی می‌کند

نویسنده : مهرداد ضیایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا