پزشکی و سلامت

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی

آلرژی‌ها از مشکلاتی هستند که هرکدام مخصوص فصلی خاص می باشند والبته حساسیت‌های مربوط به هر فصل را برای افراد ایجاد می‌کنند. با شروع فصل بهار نیز یکی از انواع این آلرژی‌ها شیوع پیدا می‌کند. نکته قابل توجه شباهت این بیماری با سرماخوردگی وموارد افتراق آن  است.طی گفت‌وگویی  با  دکترفرزین خوروش، مدیر گروه بیماری‌های عفونی وزخم دیابتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با این موارد آشنا می شویم .ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:  حساسیت‌های فصلی سبب بروز چه مشکلاتی می شوند؟
در بین حساسیت‌ها گروه  حساسیت‌های فصلی دارای شیوع بیشتر هستند و اغلب ناشی از استنشاق عوامل حساسیت زایی مانند گرده های گیاهان بوده که بیشتر در فصل بهار و تابستان شایع‌اند. این مشکلات همه ساله با آغاز بهار شروع می شود و حملات عطسه، آبریزش وگرفتگی بینی  اغلب با خارش چشم و بینی و گلو مشخص می شود. ترشحات پشت حلق و سرفه از دیگر علائم شایع همراه است. حساسیت‌ها اغلب در کشورهای صنعتی به‌خصوص در شهرها رو به افزایش است و از ریسک فاکتورهای آن می‌توان به سابقه حساسیت در خانواده، جنس و مواجهه با عامل حساسیت‌زا اشاره کرد. علائم کوتاه مدت به‌طورمعمول با عفونت‌های تنفسی  ناشی از ویروس ( مثل سرماخوردگی) همراهی دارند. خطر بروز در افراد با سابقه آسم و التهاب های پوستی (اگزما) بالاتر است. علائم بر اساس متناوب یا مداوم بودن و نیز بر اساس شدت خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند. دسته ای از حساسیت‌ها فصلی بوده و گروه دیگر در سرتاسر سال می توانند بارز شوند. حساسیت فصلی در هر سنی می‌تواند رخ دهد؛ ولی اغلب شروع اولین علائم در سنین کودکی و نوجوانی است. علائم اکثرا در سن کودکی و نیز سنین 30 تا 40 سالگی بیشترین شدت را دارند؛ البته شدت علائم در طول زندگی متغیر است. در واقع علت زمینه ای واکنشی است به عامل حساسیت زا.

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی
تفاوت حساسیت‌های فصلی با سرماخوردگی ؟
حساسیت‌های فصلی می‌توانند منجر به واکنش راه هوایی (اسم) و نیز درگیری چشم ( التهاب ملتحمه نوع حساسیتی) نیز بشوند. در چشم  نیزباعث قرمزی و احساس سوزش چشم و تورم پلک  می شوند. در دستگاه تنفسی فوقانی منجر به خارش و گرفتگی بینی به همراه ترشحات رقیق و شفاف  شبیه علائم سرماخوردگی و نیز ترشحات پشت حلق و حتی احساس درد و پری صورت شبیه علائم التهاب سینوسی حاد و مزمن باکتریال و ویروسی شده و در دستگاه تنفسی تحتانی سبب سرفه و خس خس سینه و حتی تنگی نفس خواهند شد. التهاب بینی و سینوس های اطراف بینی می توانند به علت درگیری باعث بروزسردرد نیز بشوند. بسیاری از بیماران این علائم را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند و به‌خاطر طول‌کشیدن علائم و با این تصور اشتباه که آنتی بیوتیک  در بهبود سرماخوردگی موثر است، خودسرانه  آن را استفاده می کنند. از دیگر تشخیص افتراقی های حساسیت فصلی، سینوزیت های حاد و مزمن  است.

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی

علائمی مانند ترشحات پشت حلق و سرفه  به همراه ترشحات بینی در موارد التهاب سینوسی توسط  ویروس‌ها و باکتری ها نیز وجود دارند که باید با بررسی علائم و نشانه‌ها و معاینات لازم از علل ناشی از حساسیت، افتراق داده شوند؛ زیرا در موارد علائم ناشی از حساسیت ،علائم به شکل متناوب یا مداوم رخ داده و بسیاری از بیماران مکررا از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان موارد ناشی از حساسیت  ندارند؛ هرچند در برخی موارد به علت التهاب ایجاد شده توسط ماده حساسیت‌زا در بینی،  می‌تواند منجر به  انسداد سینوسی و نفوذ میکروب‌ها شده و از این راه بیمار را مستعد به عفونت سینوسی باکتریال کند و در نهایت علائم عفونی بارز خواهند شد. در التهاب سینوس توسط باکتری ها، ترشحات چرکی بینی و پشت حلق از علائم افتراق دهنده هستند. تشخیص بر پایه علائم بالینی و شرح حال و معاینه فیزیکی است. گاهی نیز انجام تست‌های تشخیصی برای افتراق علل ناشی از حساسیت از سایر موارد ضرورت می یابد. در مواردی‌که تشخیص التهاب سینوس به شکل حاد توسط باکتری‌ها باشد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. از موارد درمان حساسیت‌های فصلی  می‌توان به حذف عامل حساسیت‌زا و شست‌وشوی بینی با سرم نمکی،
آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری‌های کورتون داخل بینی اشاره کرد.

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی بهانه ای برای خود درمانی

آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان آلرژی ندارند / آلرژی فصلی در کشش معکوس

نویسنده : آزاده سلیمان نژاد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا