بحث هفته

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

– رویداد مهم و سرنوشت ساز انتخابات از فعالیت سه گروه که عبارتند از: حکومت، مردم و داوطلبان علاقه مند به پست های حاکمیتی، شکل می گیرد. بدیهی است هر یک از این گروه ها نقش بی بدلیل را در بهتر و درشت تر برگزار کردن انتخابات دارند. به طور خلاصه، حاکمان و مردم و داوطلبان وظیفه مندند که در چهار چوب قانون اساسی و قوانین موضوعه و نیز براساس عرف ملی و منطقه ای، اقدامات زیر را انجام دهند.

الف: وظیفه حاکمیت این است که تمامی هم و غم را مصروف سازند که انتخاباتی سالم، آزاد، فراگیر، آرام و امن برگزار شود. آزادی افراد برای نامزد شدن صرفاً باید منطبق قانون بدون تفسیرهای سلیقه ای و غیر عرفی با پرهیز از باند بازی و سیاست زدگی باشد. آزادی مردم که همان رای دهندگان هستند، باید به طور واقعی تضمین شود و هیچکس احساس نکند که دیگران برای آنان تصمیم می گیرند و می خواهند فردی را یا افرادی را به جامعه تحمیل نمایند و البته این مردم انتظار دارند که نامزدهای شریف و دلسوز و پرکار و پاکدست و مردم دار، به بهانه های هیچ و پوچ در معرض آراء مردم قرار گرفتن محروم نشوند.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

سلامت و امنیت انتخابات در این است، صندوق ها و حوزه های رای گیری به گونه ای محافظت شود که رای دهندگان با خاطری آسوده و با اطمینان از این که آراء شان همانگونه که نوشته شده قرائت می شود، پای صندوق های رای بروند. آرام بودن انتخابات هم در این است که دوران تبلیغات و زمان رای گیری بدون این که رقیبان درگیر شوند و بدون ایجاد مزاحمت برای مراسم و میتینگ های سیاسی، به خوبی و خوشی بگذرد و آرامش در کلیه سطوح اجرائی و نظارتی و برای همه رای دهندگان و داوطلبان به طور یکسان برقرار باشد.

و بالاخره فراگیر بودن انتخابات در این است که هر کس در هر نقطه ای از ایران، چه در شهرهای بزرگ و کوچک و چه در روستاهای دور و نزدیک و چه در مراکز محصور، مانند پادگان ها و بیمارستان ها باشد بتواند رای دهد.

دامنه این فراگیری آنقدر باید گسترده و ضروری باشد که حتی افراد سالمند یا بیمارانی که توان حضور در حوزه های اخذ رای را ندارند، بتوانند در صندوق های سیاری که در نظر می گیرند، رای خود را برای نامزدهای مورد علاقه شان بریزند.

ب: داوطلبان ریاست جمهوری یا عضویت در شوراها یا نمایندگان مجلس، برای معرفی تورنامه ها و شایستگی های خود وظیفه سنگینی به عهده دارند.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

اگر بین داوطلبان افرادی پیدا شوند که شیرینی قدرت و مالی و منان برایشان مهمتر از خدمتگزاری به ملک و ملت است ، می توانند هر نوع رفتاری را برای خود جایز بشمارند و هر نوع بداخلاقی و فریب و دروغگوئی را برای رسیدن به قدرت یا ثروت و مکنت بکار گیرند، اما کسانی که روحیه خدمت دارند و فکر می کنند که می توانند لیاقت و توانائی خود را در راه بهبود شرائط زندگی مادی و معنوی مردم و کشور به کار گیرند و واقعاً برای خدمتگزاری به آحاد جامعه، به صحنه انتخابات آمده اند، همه ادب و اخلاق و دین و انسانیت خود را صرف پیروزی نمی کنند، به مردم دروغ نمی گویند، اختیارات خود را می شناسد و به فریبکاری روی نمی آورد. امکانات کشور را می داند و قول های دهان پر کن و به دور از واقعیت نمی دهند. شخصیت رقیب را حفظ می کنند و بیشتر از آن که دیگران را مورد نقد قرار دهند، به معرفی برنامه های خود می پردازد.

ج: مردم و رای دهندگان هم اگر خودشان می توانند کاندیداها را بشناسند و توانائی ها و سلامت روحیه آنان را می فهمند، باید به بهترین ها و یا به فرد اصلح رای دهند، در غیر این صورت می توانند از اطلاعات و آگاهی های اندیشمندان و فرهیختگان و کسانی که به درد جامعه آشنا هستند، استفاده کنند و به بهترین فرد و یا صالح ترین افراد رای بدهند. مردم نباید فریب نامزدهائی که حرف های غیر اجراها می زنند یا در تبلیغات به رقیبان خود اهانت می کنند و آنان را به انواع و اقسام گناه متهم می نمایند، بخورند. در هر صورت رای دهندگان نقش مهمی در سرنوشت خود و مملکت دارند.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

2- در روزهای پایانی اردیبهشت ماه جاری، دو انتخاب مهم، یکی انتخاب رئیس جمهور و دیگر انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در کشورمان برگزار می شود. فعالیت های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری چند روزی است آغاز شده، اما تبلیغات نامزدهای عضویت شوراها از چند روز دیگر شروع می شود. لذا در این نوشته به شیوه های تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و تاثیر آن در جامعه  و رفتار انتخاباتی گروه های سیاسی و رسانه ها متعلق به آن ها می پردازیم.

امسال 6 نفر از داوطلبان ریاست جمهوری، با حذف 1645 نفر داوطلب دیگر توسط شورای نگهبان، برای رقابت باقی ماندند. امسال تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری یک تفاوت اساسی، با دوره های گذشته دارد و آن این است که این افراد تبلیغات رسانه ای را بر تبلیغات پوستری و میدانی ترجیح داده اند. البته چند روز دیگر برای تبلیغات آقایان باقی مانده و چه بسا یک یا چند نفر از آنها شیوه ای دیگر برای معرفی خود و برنامه هایش در پیش بگیرد که با وضعی که تا امروز بوده، کاملاً متفاوت باشد. یکی از مهمترین و موثرترین برنامه تبلیغاتی نامزدها، مناظره های تلویزیونی است این شیوه در کشور ما سابقه طولانی ندارد، اما در بعضی از کشورهای پیشرفته ، سابقه طولانی دارد. در هر صورت دو دور از مناظره ها در دو جمعه متوالی برگزار شد. دور اول موضوعات اجتماعی مورد پرسش قرار گرفت و در دور دوم که جمعه 15 اردیبهشت برگزار شد به موضوعات سیاسی مربوط بود مناظره ای که به مسائل اجتماعی می پرداخت، تا چند روزی در رسانه های مکتوب و حجازی بازتاب گسترده در آن مناظره دو نفر از نامزدها، بدون پرداختن به حاشیه، آرام و بی دغدغه ، برنامه های خود را تشریح کردند و به پرسش های مجری و دیگران پاسخ دادند. این دو نفر مهندس میرسلیم و مهندس هاشمی طبا بودند.

دو نفر هم بدون کروفر سخن گفتند و نظرات خود را ارائه کردند، اگر چه یکی به دفاع از عملکرد خود در دولت یازدهم پرداخت و دیگری تا توانست سیاست های پیشین را به نقد کشید و آن ها را باعث مشکلات موجود معرفی کرد. این دو نفر حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی بودند که هر دو چندان در رسیدن به اهداف تبلیغی خود موفق نبودند. اما میدان دار پر جنبش و چالش برانگیز مناظره روز جمعه هشتم اردیبهشت اسحاق جهانگیری و محمد باقر قالیباف بودند. قالیباف به قول معروف شمشیر را از رو بسته بود تا رقیب را بایکوت کند، اما جهانگیری با توجه به اطلاعات جامعی که دارد، توانست سردار خلبان را به گوشه رینگ بکشاند و بوکس بارانش کند.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

وقتی یک نفر به توصیه های مقامات عالی رتبه و  دلسوزان جامعه توجه نمی کند، و هر چه خواست در تخریب دیگران بکوشد، کس دیگری باید باشد که به او پاسخ دهد. وقتی قالیباف برای خودش متعهد می شود که در یک سیاه نمائی مایوس کننده از تلویزیون به رئیس دولت حمله کند و قوه مجریه را یک سره ناتوان و خلافکار و در ردیف ثروتمندان غارتگر معرفی کند، این اسحاق جهانگیری بود که به دلیل تجربه گذشته و حالش، توانست از پس قالیباف برآید و به چهره برتر آن مناظره تبدیل گردد.

3- در مورد دومین دور مناظره که روز جمعه 15/2/96 از تلویزیون پخش شد و به امور سیاسی می پرداخت. نکات گفتنی زیادی وجود دارد که به اختصار می توان گفت:

نکته اول: در این مناظره نمایندگان جبهه اصولگرائی ، به گونه ای هماهنگ و از پیش تعیین شده، بدون اینکه برنامه های خود را تشریح کنند. همه تلاش خود را برای خراب کردن دولتیان به کار بردند. حتی میرسلیم که در مناظره اول می کوشید خود را اخلاقی و قانونمند و منطقی جلوه دهد، نقاب را کنار زد و به بدترین شکل به روحانی و جهانگیری تاخت قالیباف و رئیسی و میرسلیم، در اتاق فکر به این نتیجه رسیده اند که صحبت از برنامه نکنند و رای در کوبیدن دولت است.

نکته دوم: روحانی و جهانگیری و هاشمی طبا، در این مناظره نشان دادند که برای گفتن حقایق و عملکرد افرادی چون قالیباف و مخصوصاً رئیسی، محدودیت دارند. بالاخره روحانی در حال حاضر رئیس جمهور است و نمی تواند همه حیثیت نظام اسلامی را به حراج بگذارد . قالیباف یک پاسدار است و عمیق شدن در عملکردش ، سپاه پاسداران را به واکنش وا می دارد، لذا دولتمردان می دانند که نباید در چنین شرائطی به بازی ادامه دهند. رئیسی یک چهره سابقه دار در قوه قضائیه است و از این نظر رقبای او می توانستند در مقابل ادعاهای مکرر آزادی بیان و موسیقی و برجام، او را به چالش بکشند. اما همه می دانیم که اگر دست به دیوار قوه قضائیه بگذاریم. آن دیوار روی خودمان خراب می شود.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

نکته سوم: مخالفان نظام جمهوری اسلامی، بیشتر از دیگران از مناظره دوم لذت و سود بردند، زیرا کاندیداهای اصولگرا، به راحتی و با بیان رسا اعلام کردند که در ایران هیچ کار مثبتی انجام نگرفته است وقتی وضع موجود که این قدر خراب است ، محصول عملکرد نزدیک به چهل سال عملکرد نظام است، بهتر از این نمی شود نظام را خراب کرد.

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور

ضرورت انتخابات / بررسی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز برای کشور
A Palestinian police officer shows his ink-stained finger after casting an early vote during local elections at a polling station in the West Bank town of Jenin, Thursday, Oct. 18, 2012. Members of Palestinian security forces cast an early vote ahead of local elections which are to take place across the West Bank on October 20, 2012, in the first such polls since 2006. (AP Photo/Mohammed Ballas)

نویسنده : مصطفی ایزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا