اجتماعی

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند ؟

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

با خط یک مترو به نمایشگاه کتاب رسیدم. پنجشنبه دومین روز برگزاری نمایشگاه بود. از منیریه حدود یک ساعت و نیمی طول کشید تا به شهر آفتاب رسیدم. این دومین سال است که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود. روز چندان شلوغی نبود. روز اول هم چندان روز شلوغی نبوده است. امسال نسبت به گذشته تا حدودی به جنبه‌های نمایشگاهی پرداخته شده است. ایتالیا، مهمان ویژه نمایشگاه است و هر روز برنامه‌ها و نشست‌هایی در این خصوص تدارک دیده شده است. با این حال همچنان با فروشگاه بزرگ کتاب روبه‌رو هستیم که در غیاب پخش‌کننده‌های کتاب که باید در طول سال کتاب‌های منتشره در کل کشور را به دست مخاطبان برسانند، یکی از اصلی‌ترین وظیفه را در این باره به عهده دارد.

***فاصله دور نمایشگاه تا تهران

همچون سال قبل، مراجعان نمایشگاه برای رسیدن به شهر آفتاب با سختی‌های بسیاری روبه رو بودند. متاسفانه فاصله زیادی را باید طی کرد تا به نمایشگاه رسید و سردرگمی و خستگی رهاورد آن است. هنوز هم بسیاری معتقدند زمینه یابی فضای نمایشگاهی به خاطر مسافت طولانی‌اش تا تهران چندان بسامان و درست نبوده است.

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

همچنان پسران و دختران جوان بیشتر از گروه‌های سنی دیگر دیده می‌شوند. خدمات رفاهی از سال گذشته بیشتر شده است. در یکی از راهروهای بخش ناشران عمومی متاسفانه هنوز تابلوی سردر نام غرفه ناشران نصب نشده و باعث سرگردانی شده است. وقتی به مسئول یک غرفه می گویم او نیز از بی تفاوتی برای نصب سردرها می‌گوید. حالا دیگر همه عادت کرده‌ایم که هیچ وقت توقع صد در صد و کامل و بدون نقص از برنامه‌ها نداشته باشیم؛ مخصوصا وقتی پای مقولات فرهنگی در میان باشد. برای من و دیگرانی که در طول سال کتاب‌هایش را از کتابفروشی ها تهیه می‌کند، نمایشگاه جز تخفیفی که در نمایشگاه داده می‌شود، چندان جذابیت خاصی ندارد. شاید تنها دلیل حضورم تهیه برخی کتاب‌های ناشران شهرستانی است که متاسفانه به دلیل پخش نامناسب در طول سال چندان امکان تهیه آنها وجود ندارد و حضور ناشران شهرستانی می‌تواند در ایام برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی برای خرید چنین آثاری فراهم کند. به نظر می‌رسد، اگر پخش سامان‌یافته و فراگیر که بتواند همه جانبه عمل کند و هر کتاب منتشرشده را به دست مخاطبانش برساند، خدمت بزرگی به چرخه معیوب نشر خواهد کرد. وظایف متعددی را نمایشگاه کتاب هر ساله به عهده گرفته است که به نظرم همین یکی از مهم‌ترین آسیب‌های آن است. باید نمایشگاه را پیرایش کرد و اضافاتش را برچید تا سبک شود و توان پرواز داشته باشد. همچنان جنبه فروشگاهی سنگینی زیادی ایجاد کرده و توان پرواز را گرفته است. چنین فروشگاه بزرگی که سالی یک بار در تهران برگزار می‌شود، آسیب بزرگی به کتابفروشی های کشور و به ویژه تهران می زند. این کتابفروشی ها در طول سال کمتر خریدار کتاب دارند؛ چرا که خوانندگان اغلب کتاب‌هایشان را از نمایشگاه خریداری می‌کنند و دیگر ضرورتی نمی‌بینند که در دیگر روزهای سال سری به کتابفروشی ها بزنند.

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

***ضرورت اصلی برگزاری نمایشگاه

در همه این سال‌ها به شخصه ندیده‌ام ناشری با برنامه با اهالی قلم بتواند ارتباط بسامانی برقرار کند و فرصتی برای انتشار کتاب‌های بعدی نویسندگان ایجاد شود. افتخار چنین نمایشگاهی باید به تعداد قراردادها و پذیرش آثار نو باشد، نه اعداد و ارقام فروش در نمایشگاه. گویا عرضه مستقیم کالا اینجا نیز مانند نمایشگاه‌های دیگری که برگزار می‌شود، ضرورت اصلی برگزاری نمایشگاه شده است. چند ساعتی در نمایشگاه می‌گردم و پس از خرید چند کتاب به برنامه‌ای که برای روز فرهنگ و هنر استان مرکزی تدارک دیده شده است، می‌روم. ساعتی بعد خسته از شلوغی‌ها و سروصداهای محیط به همراه یک دوست با سنگینی کیسه‌های کتاب، سوار مترو می‌شویم و برمی گردیم.

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

نمایشگاه کتاب / نمایشگاهی که به سبک فروشگاه های زنجیره ای عمل می کند

نویسنده : یوسف نیک فام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا