فرهنگ و هنر

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

کسانی که به تماشای یک فیلم می‌نشینند، به 2 دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول آن‌هایی که از فیلم خوششان می‌آید و آن را دوست دارند و دسته دوم آن‌هایی که از فیلم خوششان نمی‌آید و اصلاً آن را دوست ندارند. دوست داشتن یا نداشتن یک فیلم خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و اصلاً نیازی به فرمول‌های پیچیده منتقدان ندارد. آن‌ها با دلایل خودشان سعی می‌کنند شما را قانع کنند که یک فیلم خوب است یا بد، اما هیچ دلیل منطقی یا علمی نمی‌تواند شما را قانع کند که از یک فیلم خوشتان بیاید یا نه. شما کاملا مختار هستید که بگویید فلان شاهکار سینمایی جهان را دوست نداشته‌اید یا بالعکس، از یک فیلم به اصطلاح «شونه تخم مرغی» کلی خوشتان آمده است. این‌ها را گفتیم تا به شما اطمینان خاطر دهیم، دوست داشتن یا نداشتن یک فیلم اصلاً نیازی به توضیح ندارد و امری کاملاً سلیقه‌ای است. فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی بعد از جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و اکران آن همچنان ادامه دارد. این فیلم در سالن شماره 1 سینما قدس و سالن اصلی سینما سپاهان اصفهان نیز روی پرده است. این نوشته یک نقد سینمایی نیست، بلکه تنها دلایلی را بررسی می‌کند که ممکن است باعث شود شما این فیلم را دوست داشته باشید یا اصلا از آن خوشتان نیاید.

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

دلایلی که ممکن است شما را وادار کند فیلم را دوست داشته باشید

کارگردانی: «خوب، بد، جلف» نخستین تجربه پیمان قاسم‌خانی در مقام کارگردان است، اما باید بگوییم برای تجربه اول، چندان بد از آب در نیامده است. قاسم‌خانی که ید طولانی در نوشتن آثار طنز دارد، سال‌ها در کنار هنرمند طنازی همچون مهران مدیری بوده و در هرحال نمی‌توان منکر آن شد که در کارگردانی نیز از تجارب چندین ساله این هنرمند در جذب مخاطب وام گرفته است. کارگردانی قاسم‌خانی در خوب، بد، جلف، استاندارد و مبتنی بر اصول است. او ریتم را به خوبی می‌شناسد و در بازی گرفتن از بازیگرانش موفق است. در فیلم او خبری از سکانس‌های بی ربط طولانی و پلان‌های کشدار نیست. قاسم‌خانی در فیلمش رگ خواب تماشاگر را در دست دارد.

سریال پژمان: سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت، یکی از موفق‌ترین آثار این کارگردان و همچنین یکی از پرمخاطب‌ترین طنزهای 90 شبی تلویزیون بود. این سریال زندگی پژمان جمشیدی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران را به تصویر می‌کشید که حالا روزهای افول خود را می‌گذراند و سعی می‌کند با کمک مدیربرنامه‌هایش، از این شرایط خلاص شود. پژمان جمشیدی با سریال پژمان وارد عرصه بازیگری شد و پس از آن با حضور در آثار مختلف در این عرصه ماندگار شد. خوب، بد، جلف، نسخه سینمایی سریال پژمان است که ماجرای او را در دنیای بازیگری دنبال می‌کند. اگر سریال پژمان را دوست داشتید، حتماً از خوب، بد، جلف هم خوشتان می‌آید.

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

لشکر بازیگران: «خوب، بد، جلف» یک لشکر بازیگر دارد، قاسم‌خانی حتی ریزترین نقش‌های خود را نیز به بازیگران چهره سپرده است و این هم یکی از دلایل جذابیت فیلمش است. شاید باورتان نشود که مثلا بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی یا سپند امیرسلیمانی در این فیلم حضوری چند دقیقه‌ای داشته باشند، اما دارند. سام درخشانی و حمید فرخ نژاد، هر دو یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های دوران حرفه‌ای‌شان را ایفا کرده‌اند. درخشانی از آن قالب خشک همیشگی خود درآمده و به خوبی نقش یک بازیگر لاابالی و بی قید که هیچ چیز برایش مهم نیست را بازی می‌کند. هیچ کس نمی‌توانست به خوبی او آنقدر لج درآور باشد! فرخ نژاد نیز آن شخصیت نافذ و اثرگذار همیشگی را ندارد و به خوبی در قالب یک افسر آگاهی مستأصل فرو رفته است.

موقعیت‌های طنز: تا دلتان بخواهد خوب، بد، جلف، موقعیت طنز دارد، درست مثل این که یک نفر جلویتان نشسته باشد و پشت سرهم به بامزه‌ترین شکل ممکن جوک تعریف کند! این حد از طنز و کمدی را علاوه بر قلم طناز قاسم‌خانی که سال‌هاست در این زمینه تبحر دارد، باید مرهون بازیگرانی دانست که در اجرای این موقعیت‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند و به حرفه‌ای‌ترین شکل، آن را خلق کرده‌اند. شوخی‌های خوب، بد، جلف، دست چندم نیست و این یکی دیگر از عوامل جذابیت آن در نظر مخاطبان است.

دلایلی که ممکن است شما را وادار کند فیلم را دوست نداشته باشید

 داستان فیلم: درست است که خوب، بد، جلف، سرشار از موقعیت‌های طنز وکمیک و سرگرم کننده است، اما خط داستانی ضعیفی دارد. هیچ کس نمی‌تواند بعد از تماشای فیلم، داستان اصلی آن را برای دیگران روایت کند. متاسفانه قاسم‌خانی در روایت یک داستان اصلی که شاکله فیلمش را تشکیل دهد موفق نبوده است. 2 بازیگر قرار است در فیلمی پلیسی ایفای نقش کنند و برای آشنایی با کار پلیس، مدتی را با یک افسر پلیس می‌گذرانند و ناخواسته وارد یک داستان جنایی می‌شوند. اما قصه به همین سرراستی که تعریف شد، روایت نمی‌شود و این اولین نکته‌ای است که ممکن است باعث شود از فیلم خوشتان نیاید.

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

پژمان: اگرچه حضور موفق پژمان جمشیدی در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی و حتی روی صحنه تئاتر نشان داد که بازی خوبش در سریال پژمان اتفاقی نبوده است، اما باید پذیرفت که این بازیگر همه جا یک جور است و به ورطه تکرار افتاده است. خلاف سام درخشانی که بازی‌اش در این فیلم با سریال پژمان از زمین تا آسمان فرق دارد، اما پژمان جمشیدی، همان پژمان سریال پژمان و بهرام سریال دیوار به دیوار است که این روزها از شبکه 3 پخش می‌شود. پذیرش او در قامت نقش اول خوب، بد، جلف، با همان بازی تکراری ممکن است تماشاگر را دلزده کند.

رضا رویگری: عده زیادی با آثار این بازیگر قدیمی خاطره دارند، به ویژه زمانی که به عنوان نقش اول سینمای ایران در فیلم‌هایی همچون یوزپلنگ نقش‌آفرینی می‌کرد، او زمانی جوان اول سینمای ایران بود. اما متاسفانه رویگری چندی پیش دچار عارضه سکته مغزی شد و بخشی از سلامتی خود را از دست داد. حالا حضور او در خوب، بد، جلف با ظاهری بیمار، اگرچه به بهبود وضعیت روحی این بازیگر کمک می‌کند اما می‌تواند برای طرفدارانش آزاردهنده باشد.

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

نسخه‌ای برای فیلم «خوب، بد، جلف» / این یک نقد نیست

نویسنده : پونه خامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا