فرهنگ و هنر

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

کتاب  داستان را از سه نگاه متفاوت اما در هم گره­خورده  و در دو فصل تابستان و پاییز روایت می­کند. فصل­ها سه تکه می­شوند و در هرماه زنی ورق می­خورد که هرچند بی­شباهت، اما جزئی انکار ناپذیر از دنیای شماست. لیلی، زنی تنها که هشت ماه  از رفتن همسرش می­گذرد و او به تازگی خسته و افسرده اما دوباره روزنامه­نگاری- حرفه­ی رویاییش-  را آغاز کرده است. شبانه، دختری که تمام انرژی و توجهش معطوف به برادر معلولش شده و درگیر یک ماجرای ناخواسته­ی عشقی است.  روجا، تمام مسئولیت زندگی به عهده­ی اوست اما رویای مهاجرت و ادامه تحصیل در سر دارد.

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

مرعشی در جایگاه هر سه زن قرار می­گیرد و ارتباطی درست با خواننده برقرار می­کند. وقتی  روجا  از زندگیش می­گوید، خوانند در یک خانه­ی شمالی با بوی بادمجان کباب شده و غذاهای رشتی می­نشیند. دل کندن از این خانه سخت است اما روجا هم­زمان چشمانش را به تنهایی و غربت مادر مریضش در تهران و چمدانش را برای رفتنی می­بندد که آمدنش را نمی­داند. شبانه­می­شود و دردسرهای حضور یک معلول در خانه را  به مغز استخوان خواننده می­رساند. خانه­نشینی­ها و افسردگی­های لیلی در یک زندگی عاشقانه­ی تمام شده،  مخاطب را غمگین و وادار به همدردی می­کند. حال و هوای دوستی­های دوران دانشگاه در این سه مانده و گفتگوها، دوره­همی­ها و حتی مخفی­کاریهای در عین صمیمیتشان،  عمیقا برای هر زنی آشناست. “ما دخترهای ناقص­الخلقه­ای هستیم. از زندگی مادرهای­مان درآمده­ایم و به زندگی دخترهای­مان نرسیده­ایم. قلب­مان مال گذشته است و مغزمان مال آینده و هرکدام آنقدر ما را از دو طرف می­کشند تا دو تکه شویم. اگر ناقص نبودیم الان هر سه­تای­مان نشسته بودیم توی خانه، بچه­های­مان را بزرگ می­کردیم. همه­ی عشق و هدف و آینده­مان بچه­های­مان بودند، مثل همه­ی زن­ها توی تمام طول تاریخ، و این­قدر دنبال چیزهای عجیب و بی­ربط نمی­دویدیم. آخر هفته­ها هم همه با هم می­رفتیم آرایشگاه، ناخن­های­مان را درست می­کردیم و به جای لذت­های دور و سخت، از مهمانی­های شبانه و خرید لباس ابریشمی در حراجی لذت می­بردیم.”
مرعشی دیروز و امروز را نوشته، امروزی که همراه با ترس از آینده­ی مبهم، ناامیدی را به هر سه زن تزریق می­کند. زندگی در “پاییز فصل آخر است” به­ندرت رنگ می­گیرد اما  بی­رحمانه هیچ­چیز ختم به خیر نمی­شود. فضای داستان کاملا تهرانی است وگاهی از شهرهای کوچک بسیار فاصله می­گیرد.

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

نسیم مرعشی نویسندگی را با ستون معرفی کتاب مجله هفتگی همشهری جوان آغاز کرده، و “پاییز فصل اخر است” اولین کتاب این نویسنده­ی جوان است. کتاب، ماه­ها در جدول پرفروش­ترین ها  قرار گرفت­ و  برگزیده­ی  هشتمین جایزه­ی ادبی جلال­آل احمد در سال 84 نیز  بوده­است. همچنین نسخه­ی صوتی این کتاب با صدای بهناز جعفری مکملی بی­نظیر برای داستان زنانه­ی مرعشی است.

پاییز فصل اخر است / معرفی کتاب توسط ریحانه نعمتی

نویسنده : ریحانه نعمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا