بحث هفته

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

چهار سال پیش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 به باور بسیاری مشکلات جامعه تا به آن اندازه بود که همچون دوران پایان جنگ، شکل‌گیری دولتی میانه‌رو و فراجناحی برای حل مشکلات کشور یک ضرورت به‌حساب می‌آمد. اگرچه پیش‌بینی چنین وضعیتی سال‌ها زودتر از سوی مسئولان آینده‌نگر صورت گرفته بود، اما زمان نیاز داشت تا درباره همگرایی همه نیروهای سیاسی برای حل مشکلات کشور اراده لازم شکل گیرد.

در این راستا ایده دولت وحدت ملی که پیش‌تر نیز مطرح‌شده بود، مجدد از سوی آیت‌الله هاشمی عنوان شد. او یک سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 در مصاحبه با سایت انتخاب می‌گوید: «درحال‌حاضر مشکل ما با خارجی‌هاست. در زمان جنگ هم همین‌طور بود. ما اولویت را دادیم به اصلاح روابط خارجی و از قطعنامه شروع کردیم. در آن مذاکرات طرف مقابل هم متوجه شد که با یک جریان منطقی در ایران روبه‌روست. در پایان جنگ در عرصه داخلی هم اختلافات تشدید شده بود. راهکار من این بود: دولتی تشکیل دهیم که ترکیبی از جناح‌های مؤثر انقلاب باشد و برای تحقق آن بنا را بر تعدیل و تفاهم گذاشتیم.»

در آن زمان مبنا و ایده دولت وحدت ملی به‌جای رقابت سیاسی بر اجماع گروه‌های سیاسی استوار بود. براساس این طرح یک چهره مورد اجماع طیف‌های سیاسی نامزد انتخابات می‌شود و ازآنجاکه حمایت بیشتر گروه‌ها را پشت سرخود دارد پیروز انتخابات می‌شود و در چینش کابینه خود از همه طیف‌های حمایت‌کننده استفاده خواهد کرد. پس از افت‌وخیزهای سیاسی، دال، مدلول خود را یافت و روحانی توانست چهره مورد اجماع بیشترطیف‌های سیاسی شود. چهره‌ای که بر اساس همین اجماع درونی میان جناح‌های مختلف کشور توانست یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ملی یعنی برجام را به سرانجام برساند.

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

دولت روحانی، همان جریان منطقی بود که در چهار سال گذشته توانست بحران‌های بزرگی را پشت سر بگذارد و به‌لحاظ تهدیدهای خارجی توانست کشور را به ساحل امن و آرامش برساند. در حوزه اقتصادی نیز مهار تورم مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم است که در طول چند سال گذشته بی‌سابقه است؛ اما بحران اقتصادی تا آن اندازه بزرگ بود که در این چهار سال دولت تنها توانست از آن آواربرداری کند و درصورت استمرار دولت در دور بعد دولت بر آن است که مسیر بهبود اقتصادی را ادامه دهد.

روحانی در چهار سال گذشته توانسته این اطمینان را در مردم ایجاد کند که رئیس‌جمهور روزهای سخت و بحران‌های بزرگ است. او نشان داد که هم مدیر بحران است و هم صلح‌طلب و توانایی چانه‌زنی با رقبای داخلی و خارجی را دارد. مردم نیز در انتخابات مجلس سال گذشته رضایت خود را از عملکرد دولت او دادند. نتایج انتخابات مجلس نقش مهمی در نشان‌دادن رضایت یا نارضایتی افکار عمومی از عملکرد دولت‌ها دارد. این نتایج رضایت‌بخش، حاشیه امنی را برای دولت به‌وجود آورد تا در آن بتواند با قدرت و اعتمادبه‌نفس بیشتری اهداف خود را دنبال کند و به حل مسائل پیچیده کشور بپردازد.

به باور بسیاری، روحانی همچنان چهره مورد تائید طیف‌های مختلف سیاسی است و برای حل مسائل باقی‌مانده به‌ویژه مسائل اقتصادی و سیاست داخلی رقیب جدی ندارد. درحقیقت، درحال‌حاضر، هراندازه حامیان روحانی منسجم و استوار درحال برنامه‌ریزی برای ادامه مسیر بهبود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم برای این دور از انتخابات هستند، رقبای او دچار چنددستگی و اختلافات شدیدی هستند که هرروز خبر جدیدی از شکاف و اختلاف درونی از میان آن‌ها شنیده می‌شود.

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

اصلی‌ترین منتقدان دولت درحالی خود را برای رقابت با دولت روحانی آماده می‌کنند که فاقد چشم‌انداز و برنامه مشخصی هستند؛ به همین دلیل، در چنین شرایطی، تنها چاره‌ای که می‌ماند، تخریب چهره روحانی است. آن‌ها در تلاش‌اند تا در رقابت انتخاباتی پیش رو بر ناچیزشمردن دستاوردهای دولت، تخریب چهره رئیس‌جمهور و توهین و شایعه‌پراکنی متمرکز شوند. شواهد نشان‌دهنده آن است که کارزار انتخاباتی پیش رو یکی از کثیف‌ترین کارزارهای انتخاباتی ایران خواهد بود که در آن شخصی‌کردن رقابت، توهین‌کردن، دروغ‌پردازی، سیاه‌نمایی و ناامیدکردن مردم از دولت بی‌سابقه خواهد بود؛ اما واقعیت این است که منتقدان روحانی در باطن خود بیش از هر چیز در یک‌چیز مشترک‌اند و آن قابل‌تحمل‌ترکردن شکستی است که در انتظارش هستند. این همان کاری است که در سه شکست انتخاباتی اخیر (ریاست‌جمهوری 92، مجلس و خبرگان 94) به صورت‌های مختلف انجام داده‌اند.

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

روحانی رئیس جمهوری که هرگز خسته نخواهد شد / یادداشت مودبانه

نویسنده : فتح‌الله معین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا