فرهنگ و هنر

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

گروه موسیقی سنتی «نفیر ارغنون» در حضور ده‌ها نفر از هنرمندان نصف‌جهان در هنرسرای خورشید به اجرای برنامه پرداخت. موسیقی سنتی ایران مانند دری گران‌بها در آسمان هنر این کشور می‌درخشد و در میان هنرهایی که در این سرزمین موردتوجه بوده، موسیقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . مردم ایران بیش از هر چیز به هنر خود می‌بالند و دیگران نیز این نقطه از کره زمین را به‌عنوان مکانی مناسب برای رشد هنر می‌دانند. دراین‌بین شهر اصفهان مانند ستاره‌ای درخشان در میان این کشور خودنمایی می‌کند.

توجه به موسیقی سنتی در اصفهان قدمتی به درازای تاریخ این شهر دارد. آن‌چنان این هنر با خون مردم عجین است که کمتر کسی در این شهر دست بر آتش این هنر ندارد. استقبال از هنر موسیقی توسط مردم اصفهان و توجه به هنرمندان و موسیقی‌دانان سبب شده تا گروه‌های بسیاری در این شهر تشکیل‌شده و کنسرت‌های متعددی در این شهر برگزار شود.

دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان نیز در جهت پیشرفت این هنر تلاش‌های بسیاری می‌کند. کمک به برگزاری کنسرت‌ها و تسهیل مراحل اداری و برگزاري برنامه‌های موسیقی سبب شده تا هنرسرای خورشید به‌عنوان یکی از مراکز مهم در اجرای موسیقی شناخته شود.

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

این بار هنرسرای خورشید میزبان گروه «نفیر ارغنون» بود، گروهی متشکل از هنرمندان جوانی که موسیقی سنتی را ارج نهاده و در راه معرفی و تعالی آن گام برمی‌دارند.

استقبال مردم اصفهان از کنسرت گروه نفیر ارغنون نشان از توجه به موسیقی سنتی و حمایتی است که از گروه‌های موسیقی می‌شود و نشان از تکریم هنرمندان دارد. در گذشته کمتر شاهد پرشدن سالن‌های موسیقی سنتی بودیم؛ اما با اجراهای خوب و توانمند هنرمندان و حمایت و تبلیغاتی که سوی مسئولان صورت گرفته است امروز رنگ دیگری بر تارک هنر شهر اصفهان می‌درخشد.

شروع اجرای کنسرت با مقدمه در شور آغاز شد؛ سپس تصنیفی زیبا با شعری از رهی معیری موجب شد تا سکوتی عمیق بر سالن حکم‌فرما شود. «آن‌قدر با آتش دل ساختم تا سوختم، بی‌تو ای آرام جان یا ساختم یا سوختم؛ سردمهری بین که کس بر آتشم آبی نزد، گرچه همچون برق از گرمی سراپا سوختم؛ سوختم اما نه چون شمع طرب در بین جمع، لاله‌ام کز داغ تنهایی به صحرا سوختم.»

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

****عشق و انتظار

«درد عشق و انتظار، دارم زان شب یادگار، در آن شب سرد پاییز، آهنگ سفر می‌کردی، از رهگذری محنت بین، دیدم که گذر می‌کردی، تو رفتی و دلم غمین شد، قرین آه آتشین شد» با آهنگی که از همایون خرم بر این اشعار به‌یادگار مانده است. این تصنیف یکی از شاهکارهای موسیقی ایران به‌شمار می‌رود. تنظیم امیر اسماعیل‌زاده بر این قطعه و صدای زیبای اشکان عادل‌پور، به‌خوبی توانست حسی غریب از دردی آشنا را به‌یاد آورد.

****کوی بلاکشان

بیژن ترقی از شاعرانی است که آثار او در جاودانگی موسیقی معاصر نقش مهمی بازی کرده است. شعری از بیژن ترقی و آهنگی از همایون خرم، این تصنیف را سوزی مثال‌زدنی داده است. اجرای زیبای پنجه بهنام جهانگیری نوازنده کمانچه و ضرب‌آهنگ جواد مدنی بر تنبک این اثر را حسی جاودان بخشید. «خود آرا مهی یار سنگین دلی، ز خود غافل و از خدا غافلی؛ به این روزگارم نشانده، به راه فنایم کشانده؛ بسوزان وجودم که دیگر، مرا آرزویی نمانده.»

***اصفهان و نوا

بخش دوم اجرای گروه نفیر ارغنون با پیش‌درآمدی در اصفهان آغاز شد. «چو اسیر دام توام رام توام ای محرم رازم، منم آن شمعی که ز شب تا به سحر در سوزوگدازم؛ ای فتنه بکش یا بنوازم، بی‌گناهم بده پناهم کز موی تو آشفته‌ترم…» بخش‌هایی از تصنیف آشفته بود که سبب شد ریتم و ملودی برای لحظاتی با وجود حاضران پیوند بخورد. محسن رضوی که در بخش اول بم‌تار می‌نواخت در این بخش با نواختن بربط بر احساس این آهنگ افزود.

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

***حدیث آشنایی

«گرچه عمری‌ای سیه مو چون موی تو آشفته‌ام؛ درون سینه قصه این آشفتگی بنهفته‌ام؛ ز شرم عشق اگر به ره ببینمت ندانم چگونه از برابر تو بگذرم من؛ نه می‌دهد دلم رضا که بگذرم ز عشقت؛ نه طاقتی که بر رخ تو بنگرم من» بخش‌هایی از اشعار بیژن ترقی بودند که با پنجه علی هاشمی، نوازنده تار گروه نفیر ارغنون مورد استقبال قرار گرفت.

***مستانه

شعری از عطار نیشابوری، جاودانه شاعر ایرانی که زبان و ادبیان فارسی مدیون اوست و ملودی جلال ذوالفنون این قطعه را به یکی از زیباترین قطعات بدل ساخته است که به‌عنوان آخرین آهنگ گروه نفیر ارغنون در شبی به‌یادماندنی اجرا شد. «ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش، بر در دل روز و شب منتظر یار باش؛ دلبر تو دائماً بر در دل حاضر است، رو در دل برگشای حاضر و بیدار باش؛ دیده جان روی او تا به نبیند عیان، در طلب روی او روی به دیوار باش.»

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

رقص پنجه‌بر تار / گروه موسیقی سنتی نفیر ارغنون

نویسنده : مهسا رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا