بحث هفته

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

منتظر بودیم نتیجه تائیدصلاحیت‌ها از پشت درهای بسته شورای نگهبان برسد که انتشار یک خبر درباره لغو پخش زنده مناظرات همه را شوکه کرد، خبری که حتی رسانه ملی با «سانسور»های عجیب‌وغریبش، انتظار آن را نداشت و شبکه خبر در اعلام این خبر، حاضر نشد منبع اصلی را معرفی کند و در زیرنویسی نوشت: «برخی منابع خبری اعلام کردند که پخش زنده مناظرات لغو شده است!» سران این رسانه عنوان کردند چنین تصمیمی در پی دستور کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات اتخاذشده و مسئولان صداوسیما با وجود تلاش و اصرار فراوان موفق نشدند مجوز پخش زنده را بگیرند و درنهایت مقرر شد تنها گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به‌صورت زنده پخش ‌شود و مناظرات به‌صورت ضبطی روی آنتن برود. اعلام چنین خبری برای ملتی که تجربه بسیار مفرح و فراموش‌ناشدنی از تماشای مناظرات در دو دوره قبلی دارد، بدترین خبر ممکن بود و واکنش‌ها به این تصمیم از همان لحظات اولیه اعلام خبر به‌صورت انتقاد و اعتراض یا در قالب شوخی‌های مجازی شکل گرفت. هیچ‌کس راضی نبود؛ حتی کاندیداها که اعلام کردند خواهان پخش زنده مناظرات هستند. جالب اینکه ابتدا دولت و در رأس آن روحانی به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شدند.

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

مخالفان روحانی می‌گفتند دولت با استفاده از اهرم فشار خود توانسته رسانه ملی را وادار به پخش ضبطی مناظرات کند و ترس روحانی از مناظره روی آنتن زنده را دلیل این اتفاق عنوان کردند؛ درسوی مقابل اما حامیان دولت اعتقاد داشتند روحانی استاد متبحری در فن مناظره است و این موضوع را در مناظرات سال 92 و با آن جمله معروف «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» ثابت کرده است و برعکس این جناح رقیب است که از مناظره با روحانی هراس دارد. این عده نامه اخیر حجت‌الاسلام رئیسی به صداوسیما و هشدارهای تولیت آستان قدس به رسانه ملی را دلیل لغو پخش زنده مناظرات می‌دانستند. گروهی هم بودند که عنوان کردند شاید نگرانی از اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی (با توجه به تهدید برخی کاندیداها مبنی بر افشاگری روی آنتن زنده و در جریان مناظرات) این کمیته را بر آن داشته تا چنین تصمیمی بگیرد. روز گذشته حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور در توییتی نوشت که مناظرات به علت مسائل امنیتی بهتر است به‌صورت زنده پخش نشود؛ اما تعداد کسانی که با فریدون هم‌نظر هستند، بسیار کمتر از کسانی است که اعتقاد و اصرار دارند که بهتر است به خواست مردم احترام گذاشته شود و ملت را از فرصت تماشای زنده محروم نکرد. حجم واکنش‌های منفی به چنین رویکرد سانسورمحورانه‌ای، به‌حدی زیاد بود که موجب شد روز گذشته، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات از برگزاری جلسه ویژه این کمیسیون به‌منظور تجدیدنظر در «پخش غیرزنده مناظرات انتخاباتی از رسانه ملی» خبر بدهد. احسان قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: «نظر به اینکه کلیه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که تائیدصلاحیت آن‌ها از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد، خواهان پخش زنده مناظرات انتخاباتی هستند، مصوبه مذکور مجدداً در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات موردبررسی قرار خواهد گرفت.»

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

با توجه به اینکه مردم ناراضی هستند و بسیاری کاربران در فضای مجازی اعلام کرده‌اند در صورت پخش مناظره‌ها به‌صورت ضبط‌شده، ترجیح می‌دهند امسال قید تماشای مناظرات را بزنند کاندیداها هم از پخش ضبطی ناراضی هستند و این بار استثنائا رسانه ملی هم با «سانسور» مخالف بوده و مشخص نیست این کمیته برچه اساسی چنین تصمیمی گرفته و اصولاً «مردم» و خواست آن‌ها کجای تصمیم‌گیری‌ها قرار گرفته است! مناظره زنده مثل «فوتبال» زنده است؛ مثل حس ناب نشستن پای قاب شیشه‌ای و حمایت از تیمی که دوست داری و برای گل‌زدنش لحظه‌شماری می‌کنی. این حس ناب را با هیچ‌چیز نمی‌شود عوض کرد. این را بچه‌های دهه 50 و 60 لابد بهتر از هرکس دیگری می‌فهمند، آن‌هایی که تمام سهمشان از فوتبال‌های آن دهه، یکشنبه‌شب‌ها بود و برنامه «ورزش و مردم»ی که هر هفته یک‌شب روی آنتن می‌رفت و دقایقی از مسابقات برگزارشده را پخش می‌کرد، همان نسلی که حالا به‌جای «ورزش و مردم»، «90» می‌بینند و هرروزشان با فوتبال‌های زنده سپری می‌شود. سیاست اما «90» ندارد. «عادل» هم ندارد، اگر داشت، یک کمیته به‌جای یک ملت تصمیم نمی‌گرفت!

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

پخش زنده مناظره ها تحریم شده / تحریم تماشای زنده

نویسنده : سمیه یوسفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا