خانواده

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

یکی از حالات ملموس و آشنایی که همه ما با آن یک درگیری درونی داریم، حالت تنبلی یا اهمال کاری است.

خوشبختانه یا متاسفانه تنبلی از آن دسته رفتارهایی است که در قبال ناهنجاری‌های آن، دست اتهام را تنها به سمت خود برده و خلاف سایر ضایعات و شکست‌های رفتاری که غالبا شخص یا عوامل دیگری را مقصر می‌دانیم، این بار زبان سرزنش برای خودمان باز می‌کنیم و این خودش نقطه عطفی برای درمان نسبی این طیف رفتاری است.

اولین مبحث برای بررسی کم و کیف تنبلی، پاسخ دادن به این سؤال است که آیا ما درکل شخصیت اهمال کاری داریم یا اینکه در برخی از کارها ممکن است از خود کم کاری به خرج دهیم؟

مثلا آیا یک دانش آموز در تمام دروس از خود تنبلی به خرج می‌دهد یا فقط در درسی مثل ریاضی اهمال کار است؟

یا یک مادر خانه دار

در انجام تمام کارها کم کاری می‌کند یا فقط در اموری از قبیل تمیز کاری و نظافت اهمال کار است؟

در برسی این پاسخ باید نکاتی را از قبیل علاقه  یاانگیزه مدنظرگرفت.

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

در بسیاری از موارد که در آن روحیه‌ کم کاری به خرج می‌دهیم ممکن است به خاطر عدم علاقه و انگیزه‌ کافی برای انجام یک کارباشد؛ مثلا در دو موردی که ذکر شد اگر دانش آموز اهمال کار نسبت به درس ریاضی انگیزه‌ای قدرتمند برای آینده‌ تحصیلی خود در نظر بگیرد و قبول کند که باتلاش بیشتر در درس ریاضی می‌تواند روند علمی بهتری را در پیش رو داشته باشد؛ قطعا یک تجدید نظر اساسی در چگونگی درس خواندن خود به وجود خواهد آورد.

یا مادر خانه دارکه با وجود تمام فعالیت‌های روزنه در امور خانه‌داری بازهم بحث نظافت را پشت گوش می‌اندازد می‌تواند به این نکته توجه داشته باشد که تمیز بودن منزل از آن دسته عواملی است که می‌تواند آرامش بیشتری را برای همسر و فرزندان به ارمغان آورد.

از دیگر عوامل مؤثر در روند تنبلی، ترس از شکست است؛ بسیاری از ما موفقیت را بسیار دور دست و دست نیافتنی می‌پنداریم و گمان می‌بریم در روند رسیدن به آن ممکن است شکست بخوریم و همین افکار به عنوان یک نقش بازدارنده عمل کرده و بسیاری از مواقع مارا از انجام فعالیت‌ها باز می‌دارد.

عامل دیگری که در کم کاری‌ها و تعویق انداختن‌های ما مؤثر است حس کمال گرایی است؛ خیلی از افراد هستند برای آغاز کردن یک پروژه آنقدر سرسختانه فکر می‌کنند و به قدری به فکر فوق العاده انجام دادن کار هستند که ممکن است به کلی از آن عمل زده شده، دست از ادامه‌ آن بکشند؛ در مقابل این گونه افراد شخصیت‌هایی قرار دارند که همیشه به حد و حدود فعلی خود قانع بوده و هیچ تصمیم و اراده‌ای برای ارتقا و ترفیع محیط فعلی خود نداشته و اصلاً لزومی برای این کار نمی‌بینند.

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

از جمله انسان‌هایی که بسیار اهمال کار هستند، همان افراد با اعتماد به نفس پایین هستند؛ افرادی که خود را دست کم شمرده و همیشه اعمال را بزرگتر از نیروی اراده و توانایی خود می‌بینند به همین خاطر دایما درحال توجیه خود برای طفره رفتن از کارهاهستند.

نتیجه اینکه باتغییر دادن برخی ازنگرش ها می‌توان پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بود.

حال برای شناسایی اموری که در آنها اهمال کاری به خرج می‌دهید می‌توانید یک لیست ازتمام کارهای روزانه بنوسید و پس از انجام هر یک، از 0 تا 10 به کمیت وکیفیت عملکرد خود نمره بدهید.

اموری که نمره پایین تر از 10 را به خود اختصاص می‌دهد مستحق تنبیه شدن است و این تنبیه می‌تواند کنار گذاشتن تلفن همراه برای چند ساعت یا چشم پوشی از یک برنامه‌ تلویزیونی مورد علاقه در طول روز یا هر چیز دیگری باشد.

از سوی دیگر با انجام درست و به موقع کارهایی که قبلا در آن تنبل بوده‌اید می‌توانید خود را تشویق کنید و این تشویق می‌تواند گوش دادن به یک موسیقی زیبا استفاده از یک خوراکی مورد علاقه و حتی یک تشکر به همراه جمله‌ای زیبا به خودتان باشد.

وتمام این‌ها راهکارهایی است برای پیشرفت در کارهای روزمره‌ زندگی…

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

تنبلی / از چیستی تا چرایی تنبلی و چند توصیه دیگر

نویسنده : محمد طبیب دعایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا