پزشکی و سلامت

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

درحالی که خبرهای متعدد مردمی و برخی از پزشکان مبنی بر شیوع اسهال و استفراغ در اصفهان شنیده می‌شود دکتر رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر درمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درگفتگو با ما اعلام کرد: اسهال استفراغ اصلاً شیوعی نداشته و به صورت موردی بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: بالاخره وقتی بروید درمرکز درمانی بشینید می‌بینید هرکسی برای یک بیماری مراجعه می‌کند از کسی که سردرد دارد تا فردی که تب دارد و غیره با مشاهده این افراد فکرمی کنیم بیماری‌ها زیاد شد درصورتی که مراکز درمانی برروی همین بیماران می‌چرخد و اگر نباشد که اصلاً برای چه تأسیس شدند.

فدایی گفت: آن گونه که موارد افرایش را درطول سال به صورت مستمرموارد پایش می‌کنیم هنوز اتفاقی نیفتاده است.

این مقام مسئول تا کید کرد: همکاران در سایر بخش‌های های بهداشتی دائماً درحال آمار گیری هستند منتهی تا این لحظه هنوز گزارشی از شیوع بیماری خاصی دریافت نشده است.

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، اسهال و استفراغ را بیماری شایع فصل تابستان عنوان کرد و گفت: با آغاز فصل گرما به تدریج وبا یک ریتم مداوم موارد بیماری‌های گوارشی رو به افزایش می‌رود و خب همه ساله این طبیعت این بیماری است، امسال هم همیمطور خواهد بود اما تا امروز هنوزاطلاعاتی نداریم که اتفاقی افتاده باشد کما اینکه در ایام تعطیلات نوروز برای آنفولانزای معمولی کمی افزایش شیوع داشتیم اما راجع شیوع بیماری اسهال هنوز هیچ رد و اثری نداشته است.

فدایی با تاکید براینکه هنوز گزارشی از اپیدمی شدن اسهال و استفراغ گزارش نشده است اضافه کرد: به هرحال در خروج از فصل زمستان و ورود به فصل گرما یک افزایش تدریجی اتفاق می افتد اما اینکه مورد ویژه و همه گیر که نیازمند توجه جداگانه‌ای باشد خیر، هنوز گزارشی نداریم و این بیماری به مرحله حاد و هشدار نرسیده است.

وی این موضوع را نیز یادآورشدکه، البته مانند هرسال و طبق وظیفه اداری که باید هشدارها داده شود، در ابتدای سال جدید نیز به سیستم‌های درمانی طی نامه‌ای مبنی بر توجه ویژه به بیماران اسهالی در 6 ماهه‌ای پیش رو، یادآوری شد، اما تا این لحظه هیچ خبری از چیز خاصی نیست.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی استان با اشاره به شیوع شیگلا در دو سال گذشته اظهار داشت: همانطور که دراین ایام در سال 94 ناگهان دراثرمصرف سبزی‌های آلوده اسهال خونی شایع شد، خوشبختانه می‌توان گفت که هنوز چیزی شبیه آن بیماری امسال اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سیستم دائماً درحال رصد و مراقبت هست که چنانچه اتفاقی رخ می‌دهد سریعاً متوجه شده و رسیدگی کند اما همانگونه که درنیمه دوم سال سرماخوردگی و بیماری تنفسی رو به افزایش می‌رود خب درنیمه اول سال هم بیماری‌های اسهالی رو به افزایش است که ناشی از گرم شدن هوا، فعال شدن میکروب‌ها، شنا درآب و استخرها می‌باشد اما تاکید می‌شود درحال حاضر هیچ اتفاقی رخ نداده است.

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

رضا فدایی به این موضوع هم اشاره کرد که، با توجه به سوابق مشکلاتی که همیشه دراصفهان بوده است باید توجه به بحث پیشگیری همیشگی باشد و معطوف به زمان خاصی نباشد.

فدایی با اذعان به اینکه اگر درسال 94 این فرهنگ در اقشارمختلف جامعه رواج داشت آن وضعیت به وجود نمی‌آمد اظهار داشت: اینکه گهگاهی خبر می‌رسد و تصاویری از آبیاری مزارع با فاضلاب منتشر می‌شود خب واقعیتی است که ما انکار نمی‌کنیم و لابد متصدیان خودش را هم دارد و شما هم اگر پیگیر باشید بروید و سرنخش را به دست بیاورید. اتفاقاً به تازگی کلیپی هم در تلگرام برای ما آمده است که درفروردین امسال آبیاری مزارع درروستای… با فاضلاب دوباره شروع شده است.

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

وی گفت: گیریم که اصلاً سبزی آلوده باشد خب این یک واقعیت است که دربسیاری از نقاط کشور وجود دارد و مختص اصفهان نیست البته برای خیلی از دوستان هم خوشایند نیست اما به هرحال واقعیتی است و به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً سبزیجات با آب و مواد شوینده مناسب به خوبی شسته شود کمااینکه اگرموارد صحیح شستشو سبزیجات رعایت شود اصلاً بعد ازمصرف چنین سبزیجاتی هم مشکلی رخ نمی‌دهد.

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

شیوع حاد یک شایعه / مردم سبزیجات را خوب بشویند

نویسنده : دریا وفایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا