حوادث

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

از همان ابتداي ازدواجمان متوجه رفتارهای مشكوك او شدم و بعد هم فهميدم اعتياد شديدي به شيشه دارد. مازيار بیشتر وقتش را با دوستانش می‌گذراند و كمتر به من و زندگی‌اش می‌رسید. بعد از شش سال باردار شدم و خدا فرزند دختری به ما عطا کرد؛ البته همه می‌گفتند وقتی بچه‌دار شوی همسرت دست از این کارها برمی‌دارد و سربه‌راه می‌شود. من را دلداری می‌دادند؛ اما… .

**** به من كمك كنيد

زن جوان باحالتی پریشان پا در اتاق مشاور گذاشت و شروع به گريه كرد و گفت: تو را به خدا به من كمك كنيد. سر دوراهي مانده‌ام و نمی‌دانم چه كنم و چگونه با مشكلي كه برايم پیش‌آمده است، كنار بيايم.

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

زن آه سردی کشید و گفت: تقریباً ده سال قبل درحالی‌که نوزده سال بيشتر نداشتم با مازيار ازدواج كردم. از همان ابتداي ازدواجمان متوجه رفتارهای مشكوك او شدم و بعد فهميدم اعتياد شديدي به شيشه دارد. مازيار بیشتر وقتش را با دوستانش می‌گذراند و كمتر به من و زندگی‌اش می‌رسید. بعد از شش سال باردار شدم و خدا فرزند دختری به ما عطا کرد؛ البته همه می‌گفتند وقتی بچه‌دار شوی همسرت دست از این کارها برمی‌دارد و سربه‌راه می‌شود. من را دلداری می‌دادند؛ اما نه‌تنها دست از كارهايش برنداشته بلكه علاوه بر اعتيادي كه دارد و زندگی را براي من و فرزندم تلخ كرده است به‌تازگی ارتباط‌های نامتعارفي با زنان در شبکه‌های اجتماعي دارد و با برخي از آنان هم قرار ملاقات می‌گذارد و با هم شيشه مصرف می‌کنند.

 ****فکر سپردن دخترم به خانواده‌ای دیگر

حالا دخترم سه‌ساله است و من دیگر از دست رفتارهای مازيار کلافه شده‌ام و توان زندگی‌كردن با او را ندارم. می‌خواهم از او جدا شوم و خودم را نجات دهم؛ اما خانواده‌ام می‌گویند يا باید بچه را به پدرش بدهی و جدا شوي يا اگر با بچه بيايي ديگر جايي در خانه ما نداري! نمی‌دانم چه كنم. از طرفي چون شوهرم معتاد و آدم خطرناكي است دلم نمی‌خواهد دخترم را به او بسپارم و از طرف ديگر می‌خواهم خودم را نجات دهم. مدتی است این فکر در سرم افتاده که دخترم را به خانواده‌ای بسپارم و راحت طلاقم را بگیرم؛ زیرا تنها دلیل ماندن من در این زندگی طی این سال‌ها دخترم بوده است؛ وگرنه علاقه‌ای به كسي كه دست بزن دارد و اهل زن و زندگي نيست و به من هم خيانت می‌کند، ندارم.

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

****فرزندان؛ قرباني دعواهاي والدين

كارشناس مركز مشاوره دراین‌باره اظهار داشت: وقتی والدین جدا می‌شوند به‌ندرت اتفاق می‌افتد که تعارض میان آن‌ها تمام شود. درواقع تعارض‌ها به‌طورمعمول نسبت به زمان زندگی مشترک داغ‌تر و انعطاف‌ناپذیرتر می‌شوند. به‌هرحال بعد از طلاق دعواها روی کودکان متمرکز می‌شود. وي افزود: والدین درباره حضانت کودک، ملاقات با او، نحوه انضباط کودک و چگونگی سازگاری او با طلاق، دعوا دارند. این دعواها اغلب هنگامی روی می‌دهد که پدران بچه‌ها را قبول می‌کنند یا رها می‌سازند. تعارض والدین موجب بیشتر مشکلات سازگاری کودکان بعد از طلاق؛ به‌خصوص برون‌سازی مشکلات می‌شود.

****کشمکش‌های پس از طلاق بر سر نگه‌داري فرزندان

 اين كارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: از دیگر پیامدهای منفی طلاق، کیفیت سرپرستی کودکان پس از طلاق است؛ به خاطر اینکه والدین طلاق غالباً خودشان به‌هم‌ریختگی عاطفی دارند.

وي بيان داشت: بچه‌های طلاق در اولین سال پس از جدایی، بدون والدین باقی می‌مانند و در طول این دوره طبیعی است که والدین طلاق، سردرگم و با مشکلات و رنج خودشان درگیر باشند. مادران طلاق ممکن است درگیر کشمکش برای خاتمه ملاقات ما و در جست‌وجوی کار باشند یا به‌طور تمام‌وقت برای ساعت طولانی کار کنند.

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

****زنان بعد از طلاق نيازمند حمايت خانواده خود هستند

كارشناس مركز مشاوره آرامش درخصوص ماجراي رخ‌داده براي يكي از مراجعان به این مركز گفت: بی‌وفایی که منجر به عدم رضایت و ناخشنودی زن نسبت به ادامه زندگی مشترک شده است و عدم‌حمایت‌های خانوادگی از فرد در موضع طلاق باعث ایجاد نگرانی و شکل‌گرفتن این تفکر شده که فرزند دلبندش را به خانواده‌ای دیگر بسپارد؛ بدون اینکه به عواقب این عمل بیندیشد. به‌نظر این امر در حالت فعلی خیلی هم غیرعادی نیست.

وي افزود: نگرانی مادر درباره آینده فرزند و پیامدهای منفی مربوط به رفتارهای ناصحیح همسر درباره فرزندپروری باعث شده زن چنین راه چاره‌ای را دنبال کند؛ درحالی‌که عواقب انجام این عمل در آینده برای خود وی بسیار سنگین خواهد بود.

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / لطفا به من کمک کنید

اين كارشناس مسائل خانواده بيان داشت: زمانی که افراد به‌دنبال فشارهای مضاعف در زندگی مشترک تصمیم به طلاق می‌گیرند نیاز به راهنمایی صحیح و خانواده‌ای همراه و همدل دارند تا مانند ایشان چنین تصمیمات بی‌پایه و اساس نگیرند.

بر سر دوراهی ماندن و رفتن / به من کمک کنید

نویسنده : یلدا توکلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا