پزشکی و سلامت

دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید

 دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید

 دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید

از بعد از عید لاغرکردن رو شروع می‌کنم» این تکه کلام همه ساله بسیاری از ایرانی‌ها در تعطیلات نوروزی سر سفره‌های غذا و ظرف‌های شیرینی و آجیل است. حالا مهمانی‌های هرروزی تمام شده، خیلی‌ها دچار اضافه وزن شده اند و به قول معروف «چه‌کنم چه‌کنم‌ها» نیز ورد زبان‌هاست. بسیاری از افراد هم به دنبال کشف راهی برای کاهش وزن سریع السیر هستند که به گفته متخصصین تغذیه تصمیمی بسیار اشتباه و پرعارضه است. به همین دلیل و در همین رابطه با دکتر محمد حسن انتظاری متخصص تغذیه دراین خصوص به گفت و گو نشسته‌ایم.

با توجه به بدخوری و پرخوری‌های نوروزی، بیشترین امراضی که بعد از تعطیلات شایع می‌شود چیست؟

  • یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، مشکل اضافه وزن است؛ البته در کنار اضافه وزن مشکلات تنفسی و گوارشی را هم باید اضافه کرد. علاوه بر چاقی در افراد مستعد احتمال افزایش چربی خون، قند خون، فشار خون و… نیز وجود دارد.

با توجه به عادت ۱۵ روزه به خوردن شیرینی و تنقلات مختلف، بهترین روش برای بازگشت به سیستم تغذیه‌ای قبل و درنتیجه کاهش وزن چیست؟

  • تقریبا ترک پرخوری به صورت ناگهانی دشوار است بنابراین بهتر است میوه‌ها به وفور مصرف شود تا هم نیاز به شیرینی برطرف و هم معده پر باشد؛ درنتیجه کم کم به عادات سالم غذایی بر گردیم.
  •  دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید

گاهی افراد از رژیم‌های تک بعدی مانند آب درمانی، گیاه خواری و غیره استفاده می‌کنند تا سریع‌تر به کاهش وزن برسند؛ لطفا راجع به عوارض این شیوه از لاغری صحبت کنید.

  • هیچ نوع رژیم غذایی تک بعدی از نظر علمی قابل قبول نیست، ممکن است در کوتاه مدت این رژیم‌ها آثار مثبتی هم داشته باشند، اما قطعا آثار منفی آنها بیشتر خواهد بود. این رژیم‌ها سبب تخلیه ذخایر بدن، تحلیل ماهیچه‌ها، کاهش توان سیستم دفاعی بدن، کج خلقی، تحلیل توان بازسازی بافت‌های آسیب دیده و کوتاهی عمر می‌شوند.

 دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید

به هرحال افرادی که در نوروز دچار اضافه وزن شدند، بعد ازتعطیلات به هرترفندی برای سرعت کاهش وزنشان متوسل می‌شوند. لطفا تکنیک‌های موثر و بدون عارضه را معرفی کنید.

  • اینکه بخواهیم در عرض یک شب در رژیم غذایی تغییر ایجاد کنیم، کاملا اشتباه است. این تغییر باید کم کم ایجاد شود. توجه داشته باشید کاهش نیم یا یک کیلوگرم در هفته زیاد است؛ پس از کم کردن ۵ کیلوگرم اول باید این وزن به مدت شش ماه نگه داشته شود، سپس مجددا فرد شروع به کم کردن وزن کند. به طور کلی برای کاهش وزن بعد از عید زیاد به خودتان سختی ندهید. افرادی که روزی ۵ وعده غذا می‌خورند، سال‌های سال وزن خود را حفظ می‌کنند. وعده‌های سبک جلوی اشتها را می‌گیرد، انرژی را افزایش می‌دهد، خلق و خو را بهبود داده و حتی سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. مصرف مواد خوراکی تند تأثیر بسزایی در افزایش سوخت و ساز بدن دارند. برای کمک به خودتان روی کابینت آشپزخانه و یخچال یادداشت بنویسید مانند «آیا این غذا ارزش خوردن دارد؟» برای کاهش وزن با آرامش و در حال نشسته غذا میل کنید.
  •  دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید
  • خوردن هنگام حرکت یا در مترو باعث می‌شود بیشتر بخورید؛ در حالی که اگر سر میز بنشینید و به آن چه روی بشقاب دارید تمرکز کنید کمتر خواهید خورد. مصرف پروتئین احساس سیری را بیشتر می‌کند؛ البته نباید در مصرف آن افراط کرد. سعی کنید مواد غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی ناسالم کنید به عنوان مثال انگور یخ‌زده را جایگزین شکلات کنید. پایین بودن اعتماد به نفس علت عمده پرخوری است. بنابراین سعی کنید به خود بیاموزید روی نکات مثبت خود تمرکز کنید نه منفی. سعی کنید لباس‌هایی را که اندازه شماست بپوشید. عجله در کار نیست و نباید حتماً تا یک زمان معین این وزن را کم کرد. اگر بین رژیم پرخوری کردید سعی کنید روز بعد آن را جبران کنید. وقتی ما در هر نقطه‌ای از خانه خوراکی می‌خوریم آن هم همراه انجام سایر فعالیت‌ها این عادت در مغز ایجاد می‌شود که در هنگام انجام هر کاری در خانه باید خوراکی هم خورده شود. بسیاری از مردم در هنگام تماشای تلویزیون خوراکی می‌خورند یا فقط ریزه خواری می‌کنند، اما خوردن و خوراکی‌ها فقط مربوط به آشپزخانه است پس هنگام انجام فعالیت چیزی نخورید.
  •  دغدغه مهم این روزها / با آرامش لاغری را تجربه کنید
  • نویسنده : دریا وفایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا