فرهنگ و هنر

تاریخ عشق از زبان ترانه / ترجمه متفاوت از خانم بازیگر

تاریخ عشق از زبان ترانه / ترجمه متفاوت از خانم بازیگر

تاریخ عشق از زبان ترانه

روزها در بازار کتاب نام بازیگران زیادی برسر زبان‌هاست:از شیلا خداداد گرفته تا نیکی کریمی و این بار ترانه علیدوستی.جالب این جاست که این رمان عاشقانه لهستانی «تاریخ عشق» در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آذر هم قرار  گرفته است.

در پشت جلد این کتاب آمده است:‌ «لئوپلد گورسکی مردنش را از 18 اوت 1920 آغاز کرد. وقتی راه رفتن می‌آموخت، مرد. وقتی پای تخته می‌ایستاد، مرد و یک بار هم وقتی سینی بزرگی در دست داشت. وقتی امضای جدیدی تمرین می‌کرد، مرد. وقتی پنجره‌ای را باز می‌کرد. تنها مرد؛ چون خجالت می‌کشید به کسی زنگ بزند یا به یاد آلما مرد یا وقتی دیگر نخواست یادش را بکند. درواقع، چیز زیادی برای گفتن نیست. او نویسندۀ بزرگی بود. او عاشق شد. این بود زندگی‌اش.»

علیدوستی که این روزها با چهار میلیون و 400 هزار فالوئر یکی از پرمخاطب‌ترین صفحه‌های اینستاگرام را دارد، ضمن اعلام خبر انتشار ترجمۀ جدیدش نوشته است: «آخرسر فقط وسایلت از تو می‌مانند. شاید برای همین من هرگز نتوانسته‌ام چیزی را دور بریزم. شاید به این خاطر جهان را تلنبار می‌کردم: در این امید که وقتی مُردم، جمع تمام چیزهایم نشانۀ زندگی بزرگ‌تری از آنچه داشتم باشد. رمان تاریخ عشق، نوشتۀ نیکول کراوس و ترجمۀ من منتشر شد.»

تاریخ عشق از زبان ترانه / ترجمه متفاوت از خانم بازیگر

این کتاب به قلم نیکول کراوس، نویسنده آمریکایی در سال ۲۰۰۵ منتشر شده و در سال ۲۰۰۶ در زمره نامزدهای نهایی جایزه ادبی اورنج بوده و در سال ۲۰۰۸ جایزه ادبی ویلیام سارویان را به‌دست آورده است. این رمان به داستان یک رابطه ناموفق اشاره می‌کند که یک طرف آن نویسنده‌ای ناموفق و آواره جنگی و طرف دیگر آن دختر جوانی است که سرپرستی مادرش را برعهده دارد.
ترانه علیدوستی پیش از این نیز ترجمه‌ای از مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو را توسط نشر مرکز منتشر کرده بود. او علاوه بر بازیگری به زبان انگلیسی مسلط است و در زمینه ادبیات هم فعالیت دارد و مترجم آثار ادبی است. او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمۀ «رؤیای مادرم» تألیف آلیس مونرو کسب کرد. این کتاب در نوزدهمین دوره کتاب فصل نیز، در گروه ادبیات شایسته تقدیر شناخته شد.

تاریخ عشق از زبان ترانه / ترجمه متفاوت از خانم بازیگر

تاریخ عشق از زبان ترانه / ترجمه متفاوت از خانم بازیگر

نویسنده : نازنین صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا