فرهنگ و هنر

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

شازده کوچولو در بیان آرزوها و احساسات انسانی بهترین نمونه ی ادبی  جهان به شمار می آید این کتاب که نوشته ی یک خلبان فرانسوی به نام : آنوتوان دوسنت اگزوپری است ، توانسته در میان تمامی رده های سنی محبوبیت خاصی را بدست آورد . نویسنده ی این کتاب با بکار گیری تخیل مطلق در داستان خود ، جهانی را خلق می کند که به زبان ساده و ملموس مشکلات رفتاری و احساسی بشر را به تصویر بکشد . شازده کوچولو درواقع شخصیتی است که هر انسانی در ذات خود آرزوی رسیدن به او را دارد شخصیتی ، مهربان ، زود رنج ، حساس ، باهوش و طنز که برای نوجوانان و جوانان بسیار جذاب است . فضای بکار گرفته شده در این داستان بیانگر عمق احساسات قهرمان قصه است .

اقتباس از داستان :

از جمله اقتباس هایی که از شازده کوچولو گرفته شده می توان به نمایشنامه ی در جست و جوی دوست نوشته ی : احمد کامیابی مسک ، اشاره کرد که البته چه این روایت و چه اقتباس های  دیگری که برای ساخت انیمیشن و کارتون از این داستان می شود هیچ گاه مانند اثر مکتوب تاثیر مثبت بر خواننده ندارد و نمی تواند زیر متن اصلی داستان را به خوبی بازگو کند ، زیرا خواننده با خواندن کتاب تصویر های ذهنی خود را چندین بار مرور می کند و بهترین تصویر را برای شازده کوچولوی خود انتخاب می کند .

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

نقاشی های کوچولو :

نقاشی های موجود در داستان هر کدام به آشنایی بیشتر خواننده با فضای داستان کمک می کند و نیروی محرکه ی خوبی برای تخیلات خواننده محسوب می شود . بهترین نقاشی داستان ، نقاشی پایانی است که ستاره ای را نشان می دهد و منتظر می ماند تا روزی شازده کوچولو به زمین بازگردد .

عرفان در شازده کو چولو :

گفت و گویی که بین شازده کوچولو و دیگر حیوانات زمین در داستان به وجود می آید یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین دیالوگ های ادبی جهان است و هرکدام ازآنها احساسی را به خواننده القا می کنند برای مثال شازده کوچولو می گفت : گل من گاهی بد اخلاق و کم حوصله و مغرور بود ، اما ماندنی بود این بودنش بود که او را تبدیل به گل من کرده بود . اینجا نویسنده به بیان احساساتش در مورد کسی یا چیزی می پردازد که علاقه ی زیادی به آن دارد و خواننده را در این احساسات شریک خود قرار می دهد ، خواننده نیز با خواندن چنین متنی با نویسنده همسان پنداری می کند نکته ی دیگر در زبان ساده و شیرین داستان گنجانده شده است نویسنده برای بیان منطق و احساساتش بهترین راه را انتخاب کرده زیرا این نوع زبان می تواند هر نوع شخصیتی را با هر سلیقه ای به سوی خود جذب کند .

در آخر باید گفت شازده کوچولو آغاز رویای زندگی است و هر خواننده بعد از مطالعه ی این کتاب احساس می کند که نویسنده خود اوست .

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

شازده کوچولو / پیام اور صلح و دوستی به جهانیان

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا