فرهنگ و هنر

هملت / یک نقد ساختاری بودن یا نبودن مسئله این است

هملت / یک نقد ساختاری بودن یا نبودن مسئله این است

هملت / یک نقد ساختاری بودن یا نبودن مسئله این است

بودن یا نبودن ،  مسئله این است .هملت یکی از شاخص ترین آثار ادبی جهان نوشته ی ویلیام شکسپیر است و هر سال گونه ها و اقتباس های متفاوتی از آن ساخته می شود ، یکی از بزرگترین دلایلی که هملت را به یک شاهکار ادبی تبدیل می کند استفاده از تمامی ابعاد انسانی و عرفانی در شخصیت قهرمان است و همین امر دست دیگر نویسندگان و سازندگان آثار هنری را برای اقتباس های متفاوت باز می گذارد . در کشور ما نیز نویسندگانی چون : محمد چرم شیر ، شهرام احمد زاده ، حسین جمالی و … به روایتگری های متفاوت از این اثر پرداخته اند .

ابعاد فرا انسانی در هملت :

به کارگیری عرفان و روح شاعرانه در این نمایش نامه و همین طور استفاده از اصل (نگو ، نشان بده ) باعث تبدیل شدن اثر به یک شاهکار هنری شده است ، شکسپیر همین طور که تغییرات شخصیتی قهرمان خود را برای مخاطبان بازگو می کند تغییراتی در زیر متن اصلی داستان می دهد که این کشمکش جذابی را برای خواننده به وجود می آورد . در یک صحنه هملت شخصیتی مغرور ، درون گرا و شجاع دارد و در صحنه ی دیگر شخصیتی احساسی ، ترسو و برون گرا دارد که می تواند ارتباط عمیقی را از لحاظ فکری با خواننده برقرار کند تعلل از طرف هملت در کشتن کلادیوس (عموی هملت ) آن هم در وضعیتی که قاتل پدرش است نشان دهنده ی خاطره تلخ قهرمان از کودکی خود می باشد و در مراحلی هملت با عمویش همسان پنداری می کند ، تصمیم هملت برای انتقام یک تصمیم ذاتی است به طوری که هر انسانی در مقابل کنش واکنشی نشان می دهد ولی نویسنده در این اثر با استفاده از روح فرا زمینی قهرمان و همین طور قصه ی تاثیر گذار خود توانسته این موضوع را به گونه ای برای خواننده بازگو کند که مخاطب متوجه طبیعی بودن رفتار هملت در مقابل همنوعان خود نشود و در برابر دیگر عناصر داستان جهت گیری منفی داشته باشد.

ماورای هملت :

از آنجایی که هملت یک تراژدی بزرگ در ادبیات جهان به شمار می آید نویسنده برای خلق فضایی جدید در ذهن خواننده از تمامی فضاهای به وجود آمده در ذهن خود استفاده می کند در یکی از صحنه های این نمایش نامه هملت با کنشی ماورایی یعنی ظهور روح پدرش روبه رو می شود ظاهر شدن روح در این نمایش نامه رویکرد روانشناختی نویسنده را بیان می کند و نشان دهنده ی آگاهی کامل نویسنده از حالات ، احساسات و روابط انسانی است .

قصه پردازی :

اگر شکسپیر را استاد تراژدی ادبیات بدانیم بی شک هملت اولین گزینه برای انتخاب بهترین تراژدی جهان است ما در هملت شاهد واقعی ترین حالت های انسانی ، زیباترین توصیف های احساسی و تاثیر گذارترین قصه ی ادبی هستیم . شکسپیر برای معرفی شخصیت های خود و همچنین بیان مسائل آنها ،‌ از زبان شاعرانه ی خود استفاده کرد و همین موضوع دیالوگ های این نمایش نامه را به ، بیادماندنی ترین دیالوگهای سینما و تئاتر تبدیل کرد.

هملت / یک نقد ساختاری بودن یا نبودن مسئله این است

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا