حوادث

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

«نمی‌دانم چطور شد که پس از دوجلسه حضور والدینشان من تحت تأثیر قرار گرفتم و بالاخره پاي سفره عقد نشستم و با افشين ازدواج کردم؛ اما تنها مدت كوتاهي پس از ازدواجمان فهميدم كه حتي يك مورد از تعریف‌هایی كه عمه‌ام از پسرش برايم می‌کرد، واقعیت نداشت…»

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

همسرم من‌را رها کرده و رفته

خانم جواني سراسيمه وارد اتاق مرکز مشاوره پلیس اصفهان شد و گفت: حدود 6 ماه است که عقد کرده‌ام، ولی دراین 6 ماه فقط سه ماه همسرم را دیدم؛ او من‌را رها کرده و رفته وهيچ خبري از او ندارم؛ البته بهتر شد كه رفت، چون تازه فهميدم كه ما اصلا با یکدیگر هیچ سنخیتی نداشتیم. من 19 ساله بودم و تازه ديپلم گرفته بودم و دلم می‌خواست به دانشگاه بروم و درسم را ادامه بدهم و مثل ديگر دوستان و همکلاسی‌هایم به كلاس دانشگاه بروم؛ اما عمه‌ام يك روز به منزل ما آمد و من‌را براي پسرش افشين كه 22 سال داشت خواستگاري كرد.

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

عمه‌ام در اهواز زندگي می‌کنند و به همين خاطر خيلي آشنايي زيادي از پسر عمه‌ام نداشتم، هروقت كه عمه‌ام به منزل ما می‌آمد يا با تلفن به من زنگ می‌زد، آنقدر از پسرش برايم تعريف می‌کرد كه فكر می‌کردم او تنها پسر خوبي است كه روي زمين وجود دارد و من حتما با او خوشبخت می‌شوم؛ بالاخره با تعریف‌های عمه‌ام، دلم را به دريا زدم و به او جواب مثبت دادم و قيد ادامه تحصيل و دانشگاه رفتن را زدم!

البته عمه‌ام از من هم براي پسرش تعریف‌ها و تمجیدهای زيادي كرده بود و همين تعریف‌های غيرواقعي او براي هر دوي ما باعث شد كه به صورت غيرواقعي به هم علاقه‌مند شويم و هر دوي ما چشم و گوش بسته تن به ازدواج باهم داديم. نمی‌دانم چطور شد که پس از دوجلسه حضور والدینش من تحت تأثیر قرار گرفتم و بالاخره پاي سفره عقد نشستم و با افشين ازدواج کردم؛ اما تنها مدت كوتاهي پس از ازدواجمان فهميدم كه حتي يك مورد از تعریف‌هایی كه عمه‌ام از پسرش برايم می‌کرد، واقعیت نداشت.

برعکس بعد متوجه شدم از من نیز برای همسرم تعریف می‌کرد و تعاریف و نقل قول‌های خاله‌ام برای هر دوی ما بوده و این تنها به نفع من نبود؛ بلکه به ضررمان شد؛ چون دور از واقعیت بود.

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

تو آن دختري نبودي كه مادرم برايم تعريف می‌کرد

مقایسه کردن‌ها، تحقیر، سرزنش‌هایش، به رخ کشیدن شرایط مالیش خانواده‌اش، ایراد گرفتن به حجابم جلوی جمع و تحقیر کردنم و عدم توجه به من مواردی بود که باعث سردی روابط و فاصله گرفتن من از او شد. افشين مدام می‌گوید: «تو آن دختري نبودي كه مادرم برايم تعريف می‌کرد»؛ می‌خواهد من مثل زنان بدپوشش باشم و در میهمانی‌ها آرايش غليظ بكنم، حتي از من می‌خواهد كه با دوستان و همكارانش دست بدهم و وقتي به او اعتراض می‌کنم به من می‌گوید: «تو آداب و معاشرت بلد نيستي و نمی‌دانی چطور در اجتماع زندگي كني؟» الان هم حدود سه ماه است كه من‌را رها كرده و رفته و هيچ خبري از او ندارم؛ اما چه بهتر من تصمیم خودم را گرفتم که از او جدا شوم و اصلا تحمل یک لحظه دیدنش را ندارم، از طرفی تازه متوجه شدم كه خانواده عمه‌ام هم به هيچ كدام از ارزش‌هاي ديني و باورهای مذهبي مقيد نيستند؛ از شما می‌خواهم كه به من کمک كنيد تا زودتر از اين زندگي نجات پيدا كنم.

ازدواج زوج‌ها نيازمند آمادگي روحي است

كارشناس مركز مشاوره آرامش گفت: با توجه به اینکه ازدواج امری است که نیاز به آمادگی از نظر روحی دارد به فرد مراجعه كننده پيشنهاد شد نسبت به شناخت بیشتر خود و بررسی نیازها و احساسات در خصوص خودآگاهی و خودشناسی خود اقدام کند، سپس با توجه به اینکه قبل از ازدواج طرفین هیچ گونه مشاوره‌ای نگرفته‌اند، پیشنهاد شد طرفین جهت بررسی ویژگی و شناخت بیشتر و آگاهی در خصوص خود به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنند.

از آنجایی که یکی از ویژگی‌های نوجوانان تخیل و خیالپردازی است، لذا با كمترين تشويق و ترغيب از سوي ديگران جذب می‌شود؛ در اين پرونده نيز دختر جوان به خيال ساختن زندگي رویایی با يك همسر رویایی براي خودش فريب خورده و تن به ازدواجي داده كه خودش هم از عاقبت آن بي‌خبر بوده است و اين نوع ازدواج را می‌توان به عنوان يك نوع ازدواج تحميلي ياد كرد؛ چرا كه دختر جوان ناخواسته در برابر شرايطي قرار گرفته و آن را ناخواسته پذيرفته است.

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

وی اظهار داشت: همانطور که در این خانواده ملاحظه شد بین دو خانواده با توجه به اینکه فامیل نیز بودند تفاوت‌هایی مشاهده شد، تفاوت در زمینه سبک زندگی، اقتصادی، تربیتی و … این تفاوت‌ها باعث شد نیازهای طرفین در روند ارتباط در زندگی زناشویی برآورده نشود و تأثیر منفی در ذهن طرفین ایجاد کند.

او اضافه کرد : به راین اساس پیشنهاد می‌شود دختر و پسري كه می‌خواهند باهم ازدواج كنند نسبت به امر ازدواج قبل از هرگونه تصمیم موارد زیر را رعایت کنند، شناخت کامل ازخود و نیازهای مربوط به خود و خانواده داشته باشند، شناخت کامل نسبت به طرف مقابل و نیازهاي مربوط به او و خانواده‌اش، توجه به شرایط و سبک زندگی طرفین و شباهت در فرهنگ‌ها، اجتماعی بودن و انتظارات فرد از حضور در اجتماع از طرفین، شباهت در ارزشها و باورهای اعتقادی و در کل هم کفو بودن در تمام شرایط و سپس دریافت مشاوره پیش از ازدواج به صورت حضوری برای طرفین، از مواردی است که لازم است پيش از ازدواج انجام شود.

آموزش های قبل از ازدواج مهمترین عامل پایداری خانواده ها

نویسنده : یلدا توکلی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا