روانشناسی

مسئولیت پذیری اجتماعی چیست ؟ چرا باید مسئولیت پذیر باشم

مسئولیت پذیری اجتماعی چیست ؟ چرا باید مسئولیت پذیر باشم

لطفا مسئولیت پذیر باشید

لطفا مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از عناصر چهارگانه شخصیتی است که در فرد نمود پیدا می کند . چنین ویژگی در سنین کودکی با توجه به چگونگی ترتبیت فرزند و محیط جغرافیایی شکل می گیرد . البته مباحثات روانشناسی همواره از سوی نظریه پردازان عامل مناقشه بوده و از این به بعد نیز این گونه خواهد بود . اما آنچه این متن را از سایر نظریات منفک می کند نوع

چگونه فرزندمان را مسئولیت پذیر تربیت کنیم ؟ برخورد با مسئله است . به نظر می رسد مسائل شخصیتی در جامعه ای مانند ایران که یک جامعه چند بُعدی است مهمترین مسئله خانواده باشد ، پدیده ای که امروزه شاهد آن هستیم چند شخصیتی فردی در مقابل مسئولیت های اجتماعی است . به عنوان مثال اگر فردی باعث باخت تیم ملی ایران در مقابل برزیل شود این مسئله در کادر فنی و رتبه های بالاتر بررسی نمی شود اما اگر همان فرد عامل باخت تیم در مقابل کویت یا هر تیم ضعیف تری باشد به سرعت کادر فنی نسبت به شخصیت تیمی آن فرد واکنش نشان می دهد و موضع گیری می کند . چنین نمونه هایی بسیار در جامعه ایرانی وجود دارد چراکه نوع برخورد جامعه با فرد خاطی نشان دهنده جایگاه آن فرد است و از طرفی فرد خاطی نسبت به عمل خود توانایی مقابله با یک جامعه را ندارد و گوشه نشینی را انتخاب می کند .

مسئولیت چیست ؟

مسئولیت به نوع پذیرش عمل انجام شده از سوی شخصی گفته می شود که در آینده اجتماعی وی تاثیر دارد به دنبال این تعریف باید به این نکته اشاره کرد که نوع پذیرش عمل انجام شده هرچه باشد می تواند دلیل خوبی برای تثبیت جایگاه وی باشد . تعریف از یک معقوله باید جامع و مانع باشد ؛ و تا به حال انسان نتوانسته از هیچ پدیده ای تعریف جامع و مانعی را ارئه دهد به همین ترتیب در حوزه رفتارشناسی باید مسئولیت پذیری را به نوع برخورد جامعه با فرد خاطی واگذار کرد . اما هیچ کدام این تعابیر دلیل خوبی برای عدم پذیرش مسئولیت فرد نمی باشد . همانطور که هر هنرمندی دوست دارد اثر هنری اش مورد استقبال قرار گیرد فرد خاطی نیز باید منتظر پاسخ اشتباه خود باشد .

چگونه فرزندمان را مسئولیت پذیر تربیت کنیم ؟

برای این کار لازم نیست شاخ غول را بشکنیم همین که چند سالی اورا به حال خود رها کنیم تا در زندگی تجربه های اجتماعی به دست آورد یعنی فرزندمان یک فرد مسئولیت پذیر شده است . البته سو تعبیر نشود چراکه همانطور که جامعه می تواند به تجربه های مثبت فرزندمان بیافزاید توانایی خارج کردن وی از راه درست را نیز دارد . برای بررسی بیشتر مایل هستیم تجربیات شما را در این زمینه جویا شویم تا تنها نویسنده این مطلب به اصطلاح دانای کل نباشد ! خواهشمندیم تجربیات خود را در زمینه برخورد عدم پذیرش مسئولیت دیگران . با ما در میان بگذارید .

نویسنده علی رفیعی وردنجانی – تحریریه سایت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا