پزشکی و سلامت

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

درباره سرکه و خواص درمانی آن چه می‌دانید؟ از سرکه در چه موارد درمانی می‌توان استفاده کرد؟ درمان در منزل با سرکه چگونه است؟ چه نوع داروهای خانگی با سرکه می‌توان تهیه کرد؟

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

 سرکه ‌را دوست سلامت خود بدانید؛ چون سرشار از مواد مغذی‌ای است که به لاغرشدن کمک می‌کند. هضم غذا را راحت‌تر می‌کند و خواصی دارد که با کلسترول، فشارخون بالا، پیری و عفونت گوش مقابله می‌کند. در طب سنتی سه نوع سرکه کاربرد زیادی دارد: سرکه انگور، خرما و سیب. سرکه‌ها به‌طور کل مزاج سرد و خشکی دارند؛ به‌همین‌دلیل در درمان بسیاری از ضایعات پوستی مثل جوش و لک و درمان برخی بیماری‌ها مثل کبد چرب و چاقی مؤثرند. از میان سرکه‌ها، سرکه سیب بیش از سایر سرکه‌ها معده را اذیت می‌کند؛ اما خاصیت لاغرکنندگی و ضد جوش آن بیش از سایر سرکه‌هاست. اگر فردی تحمل مصرف سرکه سیب را ندارد، می‌تواند از سرکه خرما یا انگور هم استفاده کند. مصرف سرکه در انواع ترشی‌ها، شورها و سالادهای فصل باعث خوشمزگی، طعم‌دهندگی، تحریک اشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی می‌شود و هضم غذا را بهتر می‌کند. از سوی دیگر، سالادهایی که با ترشیجاتی نظیر سرکه طعم می‌گیرند، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع سالاد هستند.

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

 مقابله با سرماخوردگی و خستگی
این روزها که هوا سرد شده، سرماخوردگی و احساس خستگی نیز زیاد شده است. خستگی روزهای کوتاه رایج است؛ چون نور خورشید کم می‌شود و خیلی از افراد دچار افسردگی فصلی می‌شوند. کافی است زیر نور آفتاب قدم بزنید و درصورت لزوم ویتامینD مصرف کنید؛ اما دراین‌بین می‌توانید به سرکه سیب نیز اعتماد کنید؛ چون باعث دفع توکسین‌ها می‌شود. بدن را ضدعفونی و باکتری‌ها را ناکار می‌کند؛ همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع خستگی عضلات کمک می‌کند. با شروع فصل سرما یکی از مشکلات رایجی که برای همه پیش می‌آید گلودرد است. سرکه سیب به‌راحتی علائم این مشکل را برطرف می‌کند؛ چون یک ماده‌ ضدباکتری است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب با دو قاشق چای‌خوری عسل مخلوط‌ و به مدت چهار تا شش هفته صبح‌ها به‌صورت ناشتا این مخلوط را میل کنید. حواستان باشد که سرکه اسیدی است و برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی مانند زخم‌معده و ریفلاکس اسید معده هستند توصیه نمی‌شود. اگر بعد از مصرف سرکه در معده‌تان احساس سوزش می‌کنید برای مصرف آن مصر نباشید. درهرحال نباید در مصرف سرکه زیاده‌روی کنید؛ چون امکان آسیب به مینای دندان وجود دارد.

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

 گلودرد
به‌غیراز نمک، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم مخلوط و دو تا سه مرتبه در روز قرقره کنید. درصورت گلودرد شدید می‌توانید هر ساعت یک‌بار این کار را انجام دهید. نوشیدن ترکیب سرکه سیب، آب و عسل نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به برطرف‌شدن گلودرد کمک زیادی می‌کند.

مقابله با بی‌خوابی
دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب و دو قاشق چای‌خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. زمانی که بی‌خوابی به سرتان می‌زند یا قبل از خواب از این نوشیدنی میل کنید.

متوقف‌کردن سکسکه با سرکه
کافی است یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را روی یک حبه قند بچکانید و آن را دردهان بگذارید تا به‌تدریج آب شود.

مقابله با تب‌خال
یک گلوله پنبه را به سرکه سیب خالص آغشته کنید و روی تب‌خال قرار دهید. می‌توانید به‌محض احساس اولین علائم تب‌خال از سرکه استفاده کنید. اجازه دهید پنبه به‌مدت چند ثانیه روی تب‌خال بماند. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید. حواستان باشد که در ابتدا کمی سوزش ایجاد می‌کند.

1. استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق‌شدن خون می‌شود. به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک می‌کند و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود.

2. سرکه می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل کند.

3. اسیدسیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر مواد غذایی را آسان می‌کند و در سوخت‌وساز بدن مؤثر است.در صورتی سرکه می‌تواند در کاهش وزن تأثیرگذار باشد که فرد از رژیم غذایی مناسبی جهت کاهش وزن پیروی کند؛ در غیر این صورت سرکه تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.

4. سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه مؤثر است. به‌منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک‌بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

5. سرکه ضدعفونی‌کننده قوی است و می‌تواند به عملکرد سم‌زدایی کبد کمک کند و صفرا را از بین ببرد.

6. دوام سرکه نامحدود است؛ حتی اگر بعد از مدتی کدر شود و رسوب کند، همچنان خاصیت دارد.

هشدار
سرکه برای مبتلایان به ضعف اعصاب، درد مفاصل و زخم معده مضر است.

نکته
استفاده از سرکه‌های صنعتی برای تهیه انواع ترشی توصیه نمی‌شود.

خواص درمانی سرکه سیب چیست؟فواید سرکه چیست؟

روژینا خدارحمی روزبهانی- کارشناس ارشد تغذیه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا