فرهنگ و هنر

در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در پایان راهش؛ با حواشی و اعتراضات زیادی همراه بود تا آنجا که وزیر ارشاد از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به اعتراضات فیلمسازان خبر داد و البته تاکید کرد اعتراضات آنها را وارد نمی‌داند. رئیس سازمان سینمایی هم گفت؛ اصلا قرار نیست کمیته‌ای تشکیل شود تا در داوری‌ها دخالت کند؛ بلکه کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا بعداز جشنواره، آن را آسیب‌شناسی کند. در این مراسم سه فیلم، موفق به کسب چهار سیمرغ شدند. «ماجرای نیمروز» سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد. «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد نیز جایزه‌های صدابرداری، نقش اول مرد، فیلمنامه و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد. همچنین «بدون تاریخ، بدون امضا» سیمرغ‌های بلورین صداگذاری، موسیقی، کارگردانی و بازیگر مکمل مرد را به دست آورد. فیلم سینمایی «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌ا… سیمرغ‌های بازیگر نقش اول زن، عکس و جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد. فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی جوایز جلوه ویژه بصری، بازیگر مکمل زن و استعداد درخشان را کسب کرد. «تابستان داغ» رکورددار جشنواره با ۱۳ نامزدی نیز توانست دو سیمرغ تدوین و فیلمبرداری را به دست آورد.

در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

حواشی بسیار مراسم اختتامیه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از مهمانان ویژه مراسم بود و سیدرضا صالحی امیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌ا… ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از مدیران سینمایی و محسن تنابنده، رامبد جوان، نوید محمدزاده، عبدا…اسکندری، سیروس الوند، سعید روستایی، سعید راد، رؤیا نونهالی، مرتضی رزاق کریمی، جهانگیر کوثری، علیرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، جهانبخش سلطانی، غلامرضا موسوی، مجید مظفری، محمد حسین مهدویان، علی معلم، وحید جلیلوند، امیر آقایی، فرشته طائرپور، منوچهر شهسواری، محسن کیایی، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، جواد عزتی، پوران درخشنده، مهرداد صدیقیان، غزل شاکری، مهتاب کرامتی و علی جلیلوند از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
اولین سخنران رسمی این مراسم به روال دیگر افتتاحیه‌ها یا اختتامیه‌ها، دبیر جشنواره بود. محمد حیدری پس از آنکه از حاضران ازجمله ظریف برای حضورش در مراسم تشکر کرد، از صالحی امیری و ایوبی سپاس ویژه داشت و گفت: «سپاس فراوان از دکتر صالحی امیری؛ وزیر محترم ارشاد و آقای ایوبی دارم که به من اعتماد کردند. سلام به سینمای نجیب ایران. سلام به سینمایی که مقصودش جدل فرهنگی است به عکس فضای امنیتی دنیا. چقدر خوب است که فرصت چنین جدل‌های فرهنگی را داریم که این ایده‌آل انقلاب است. دشواری‌های اقتصادی و مشکلات جامعه را باور داریم. باعث افتخار است که سینماگرانمان به این مضامین نگاه دارند، هرچند اغراق‌آمیز. افتخار ماست که در خدمت سینمای پرشکوه ایران هستیم. بیایید سینمای خودمان را پاس بداریم. حرمتش را حفظ کنیم. افتخار کنیم که تولید آرمان‌هایمان در خدمت مردم عزیز است. توفیق در قلب مردم رفتن، تحفه‌ای است که باید از آن محافظت کنیم. امید امید امید..»

در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

جوایز جشنواره

بعد از سخنرانی‌های دبیر جشنواره فیلم فجر مجری برنامه اعلام کرد، از سال بعد سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فجر باز خواهد گشت؛ اما امسال در شرایط ویژه سیمرغ نمادین به برگزیده اهدا می‌شود. سپس امیر توده روستا و حجت ا… ایوبی برای اهدای سیمرغ نمادین به صحنه آمدند و کاوه مظاهری برای فیلم «رتوش» سیمرغ نمادین بخش کوتاه فیلم فجر را دریافت کرد. بهترین‌های بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر معرفی شدند: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند با تقدیر از مستند «از صفر تا سکو» تعلق گرفت به «متهمین دایره بیستم» به کارگردانی حسام اسلامی. سیمرغ بهترین کارگردانی مستند به یاسر خیر کارگردان مستند «آهستگی» رسید. سیمرغ بهترین دستاورد فنی هم تعلق گرفت به سید وحید حسینی برای پژوهش فیلم «بزم رزم». او با اشاره به موضوع مستندش که درباره‌ موسیقی و سرودهای انقلابی است، برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد. سپس بخش اهدای سیمرغ‌های مسابقه‌ سینمای ایران آغاز شد. سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس تعلق گرفت به بهزاد جعفری طادی برای «ماجرای نیمروز». سیمرغ بهترین صدابرداری تعلق گرفت به پرویز آبنار برای «فراری». سیمرغ بهترین صداگذاری تعلق گرفت به سیدعلیرضا علویان برای «بدون تاریخ، بدون امضاء». سیمرغ بهترین موسیقی با تشکر از پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ، بدون امضاء اهدا شد به کریستف رضاعی برای نگار.
سیمرغ بهترین تدوین تعلق گرفت به سهراب خسروی برای «تابستان داغ». سیمرغ بهترین فیلمبرداری اهدا شد به هومن بهمنش برای «تابستان داغ». هومن بهمنش قبل از رفتن روی سن ظریف را در آغوش گرفت که کرمی از محافظان وزیر امور خارجه خواست که کاری نداشته باشند. سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن به ثریا قاسمی برای «ویلایی‌ها» اهدا شد. این هنرمند در مراسم حاضر نبود و نماینده‌اش جایزه‌اش را گرفت. سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد به نوید محمدزاده برای «بدون تاریخ، بدون امضاء» تعلق گرفت. نوید محمدزاده بعد از اینکه جایزه را دریافت کرد، گفت: «پارسال حرف نزدم؛ اما امسال حرف می‌زنم. خیلی خوشحالم و این سومین جایزه‌ای است که از جشنواره می‌گیرم، اگر از آن پشت فیلم «عصبانی نیستم» را دربیاورند، جایزه آن را هم می‌گیرم. بعد از اعلام اسامی کاندیدا یک سری اسامی را منتشر کردند. این کارها زشت است. مادرم همیشه مطمئن است که من جایزه می‌گیرم؛ اما امروز با من تماس گرفت و گفت، ایراد ندارد که جایزه نمی‌گیری ان شاءا… فیلمتان اول می‌شود.» این بازیگر با اشاره به هیئت داوران بیان کرد: «عقبه سینما اینجا هستند، به آنها احترام بگذارید. ممنون به خاطر جایزه. کمترین کار برای جلیلوند (کارگردان فیلمش) که انسان‌های خوب هستند، همین است. امیر آقایی من با تو رفاقت کردم. حالا حالاها دوست دارم بالا بیایم. این جایزه مهم است و دیوار این خانه از طلاست.» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد تعلق گرفت به محسن تنابنده برای «فراری». محسن تنابنده در اظهاراتی مبهم گفت: «آخیش جوجه داد. آقای ظریف! دولت به دنبال زیاد کردن آدم است، جوجه داد!» تنابنده هم پیش از آنکه به روی سن بیاید، ظریف را در آغوش گرفت.

دو بازیگر برای یک جایزه؛ مریلا زارعی و لیلا حاتمی

بهترین بازیگر نقش اول زن به‌طور مشترک اهدا شد به مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای «رگ خواب». مریلا زارعی هنگام دریافت جایزه گفت: «اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین جشنواره‌هایی بود که تجربه کردم. خوشحالم که کنار لیلای عزیز و هدیه (تهرانی) که جایش خالی است، نامزد بودم. عزیزانی امشب سیمرغ گرفتند که خوشحال شدم. حرف‌هایی هست که نوید (محمدزاده) زد و به همان‌ها رجوع کنید.» سیمرغ بهترین فیلمنامه تعلق گرفت به کامبوزیا پرتوی برای «فراری». جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره‌ فیلم فجر تعلق گرفت به علیرضا داوودنژاد کارگردان فیلم «فراری». داوودنژاد در سخنانی گفت: «اینجا سوالی وجود دارد که چرا رسانه ملی درباره جشنواره و شور و حالی که جوان‌ها دارند، به جای حمایت، جو را متشنج می‌کند؟! این سؤال، یک جواب ساده دارد. وقتی رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و غرق در فیلم‌های هالیوودی است، چطور انتظار دارید که از ما حمایت کند؟! اگر حمایت کند، می‌گویند پس چرا فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند؟! این را در این شرایط طبیعی بدانید که همین رسانه ملی اگر برنامه‌ای بگذارد، باید توهین و سرکوب سینمای ایران باشد؛ اما امیدوارم این موضع خصمانه به پایان برسد.» سیمرغ بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء تعلق گرفت.
جلیلوند در سخنانی گفت: «من هم مثل سایر رفقایم حرف‌هایی داشتم. رسانه ملی، هفت، افخمی، فراستی تمام تلاش خود را کردید که ما با هم قهر کنیم! ولی من، مهدویان و ایرج‌زاد (کارگردانان دو فیلم ماجرای نیمروز و تابستان داغ) را دوست دارم. برای درخشنده تا کمر خم می‌شوم. رامبد عاشقتم. ما همه همدیگر را دوست داریم.» سیمرغ بهترین فیلم هم تعلق گرفت به سیدمحمود رضوی برای «ماجرای نیمروز». رضوی از تمامی هنرمندان «ماجرای نیمروز» خواست تا روی صحنه حاضر شوند و جایزه‌شان را بگیرند. برای اهدای دو جایزه‌ آخر جشنواره‌ فیلم فجر؛ ظریف، فریدون، ربیعی، ایوبی، معصومه ابتکار که محمد حیدری دبیر جشنواره‌ فیلم فجر هم آنها را همراهی می‌کرد، به روی سن حاضر شدند. احسان کرمی مجری برنامه بدون هماهنگی خاصی از محمد جواد ظریف خواست تا برگزیده این بخش را بخواند. سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد. سپس از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد تا جایزه سیمرغ مردمی را اعلام کند. دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «آباجان» در بخش مردمی فیلم فجر تقدیر شدند و سیمرغ این بخش به «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی محمود رضوی تعلق گرفت. محمد حسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» نیز بعد از دریافت جایزه گفت: «فکر می‌کنم مهم‌ترین جایزه امشب را ما گرفتیم.» محمد مهدی حیدریان، حبیب ایل بیگی، علیرضا تابش و حجت ا… ایوبی نیز در مراسم حضور داشتند. حاشیه دیگر جشنواره دکور مراسم با المان‌های خانه‌های سنتی و گلدان‌های شمعدانی بود که به سبک فیلم‌های علی حاتمی طراحی شده بود.
در اختتامیه سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا