پزشکی و سلامت

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.

متفورمین از جمله داروهایی است که برای دیابتی‌های نوع دو یعنی دیابت غیروابسته به انسولین شناخته شده و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این روزها مصرف این دارو در افراد غیردیابتی نیز برای کاهش وزن به وفور دیده می‌شود. کما اینکه در سایت‌های مختلف هم تبلیغات گوناگونی پیرامون تأثیر متفورمین بر کاهش وزن صورت می‌گیرد. با این حال این بدان معنی نیست که بدون تجویز پزشک هم می‌توان متفورمین مصرف کرد. دکتر منصور خالقی پزشک دیابت و کبد چرب در این خصوص به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهد.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.

مصرف متفورمین برای لاغری بسیار شایع شده، آیا واقعا تاثیری در کاهش وزن دارد؟
متفورمین در دسته‌بندی داروهای درمان چاقی و کاهش وزن جایگاهی ندارد؛ ولی در بیماران دیابت كه افزایش وزن و چاقی نیز دارند، باعث کاهش وزن و کنترل بهتر دیابت می‌شود. در یک مطالعه علمی و دقیق دو موضوع پیرامون تأثیر متفورمین بر کاهش وزن انجام شده است كه گرچه می‌تواند باعث کاهش وزن شود، اما بازگشت‌پذیر بوده و مجددا افزایش وزن ایجاد می‌شود.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.
پس بر چه مبنایی محققین اخیرا عنوان کردند که متفورمین در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیردیابتی موثر است؟
مطالعات نشان می‌دهد انجام ورزش به خصوص پیاده‌روی همراه با مصرف متفورمین می‌تواند به کاهش وزن بینجامد، اما همانطور که گفته شد این بدان معنا نیست که این دارو در گروه‌بندی درمان‌کننده‌های چاقی قرار دارد. توضیح آنکه مطالعات زیادی در گذشته نشان می‌داد که مصرف کوتاه‌مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می‌شود. متفورمین نمی‌گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود، وقتی این دارو قبل از صرف غذا مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می‌شود پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند؛ زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می‌دهد. انسولین مترشحه با تأثیر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می‌شود؛ در نتیجه بیشتر غذا می‌خورید و کبد چربی بیشتری می‌سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه‌ شکم می‌شود. از این منظر این بررسی نشان می‌دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت‌ها کاهش می‌دهد؛ همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون را کاهش می‌دهد؛ مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می‌شود.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.
آیا این دارو بر لاغری ناحیه شکم تأثیر دارد؟
اتفاقا به نکته خوبی اشاره شد؛ ببینید متفورمین منجر به کاهش چاقی مرکزی و شکم نمی‌شود و تنها از طریق کاهش دریافت کالری و تغییر در میزان تولید انرژی از طریق استفاده از ذخایر انرژی باعث کاهش وزن می‌شود.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.
شنیده شده مصرف متفورمین در زنان باعث تشدید خونریزی عادت ماهیانه می شود. آیا این مشکل، ربطی به مصرف این دارو دارد؟
بله متفورمین می‌تواند در مواردی در خانم‌هایی كه مشکل هیپر پلازی آندومتر رحمی دارند، باعث خونریزی نابه‌جا شود؛ حتی در سنین 50 تا 60 سال.
در برخی هم بعد از مدتی مصرف متفورمین، مشکلات عصبی، خلقی و جنسی دیده شده، آیا این موضوع نیز از تاثیرات این داروست؟
خیر.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.
از عوارض دیده شده دیگر این دارو ریزش مو و لکه‌های قهوه‌ای در پوست صورت است. لطفا دراین مورد نیز توضیح دهید.
ریزش مو و لکه‌های روی پوست از عوارض متفورمین نیست؛ مگر در برخی خانم‌هایی كه دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هستند. ضمنا مواظب باشید كه همزمان با متفورمین قرص توپیرامات نباید استفاده شود؛ چون ریسک اسیدوز لاکتیک را افزایش می‌دهد.
به طور کلی عوارض مصرف متفورمین در افراد غیردیابتی چیست؟
مهم‌ترین عارضه مصرف متفورمین مشکلات گوارشی است كه معمولا در شروع مصرف ایجاد و با گذشت زمان و تطابق کمتر ناپدید می‌شود. این علائم شامل تهوع و استفراغ و سروصدای شکم گاهی یبوست و گاهی اسهال است. مهم‌ترین عارضه نادر متفورمین اسیدوز لاکتیک است كه از اورژانس‌های طب بوده و خوشبختانه خیلی کمیاب است. افراد بالای 80 سال و دارای مشکلات تنفسی از نوع تغییر در گازهای خون باید از مصرف متفورمین خودداری کنند یا حتماً پزشک خود را مطلع سازند.

قرص متفورمین(Metformin)داروی لاغری نیست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا