اجتماعی

چگونه فرزندمان را از آسیب های اجتماعی دور نگه داریم؟

چگونه فرزندمان را از آسیب های اجتماعی دور نگه داریم؟

چگونه فرزندمان را از آسیب های اجتماعی دور نگه داریم؟

خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان است که تنها در صورت وجود سلامت روحی و روانی زن و مرد می‌تواند انسان‌هایی پاک و سالم تحویل اجتماع دهد و به‌این‌ترتیب مدعی ادای وظیفه اساسی خود شود. شکل‌گیری یک خانواده مستحکم و سالم علاوه‌بر انتخاب مناسب و آگاهانه همسر هنگام ازدواج، نیازمند به‌دست‌آوردن علم و دانش لازم و کافی جهت شروع زندگی مشترک برای طرفین است. این مهم نه‌تنها باید از طرف دولت حمایت شود، بلکه خود زوجین و خانواده‌ها هم می‌بایست قبل از ازدواج اقدام به مراجعه به مراکز مشاوره، مشورت با افراد آگاه و بزرگ‌تر کنند تا در آینده به‌صرف یک سری جهالت‌های اولیه، روابط‌شان تیره و کانون خانواده ازهم‌گسسته نشود.

چگونه فرزندمان را از آسیب های اجتماعی دور نگه داریم؟

نقش خانواده در مهار انحراف‌های اجتماعی

افزایش طلاق در سال‌های اخیر به‌عنوان یک معضل و مسئله بغرنج اجتماعی توجه بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان را به خود جلب کرده است. همان‌طور که خانواده می‌تواند در مهار انحراف‌های اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد، نابسامانی و بحرانی‌بودن کانون خانواده هم در بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نقشی اساسی و تأثیرگذار خواهد داشت. کارشناسان معتقدند که بزهکاری (در ابعاد مختلف) از خانواده‌های نابسامان، ازهم‌پاشیده و طلاق گرفته برخاسته است؛ همین‌طور اعتیاد و بیکاری همسران که بیشترین دلایل ارائه دادخواست طلاق توسط زنان به دادگاه‌ها است. اگرچه برخی از آن‌ها با صلح و سازش حل می‌شود، اما در بیشتر موارد به علت عدم رفع و حل مشکل اصلی به طلاق می‌انجامد. بیشتر افراد مراجعه‌کننده به دادگاه‌ها راه‌های صلح و سازش را قبلاً طی کرده‌اند و چون نتیجه نگرفته‌اند و می‌خواهند از فشار استرس و ناامنی روانی رها شوند دیگر تمایلی به ادامه‌ زندگی مشترک ندارند و به جدایی فکر می‌کنند؛ البته گفتن یک نکته ضروری است که در عمده اختلافات بین زوجین زنان به‌علت وابستگی به فرزندان و خانواده خود تمایل کمتری به طلاق دارند و تا جای ممکن حاضرند سختی‌ها را تحمل کنند، بسیاری از مشکلات را بپذیرند و به زندگی خود ادامه دهند.

توجه به ‌سلامت نهاد خانواده

توجه ویژه به‌ سلامت نهاد خانواده امر اجتناب‌ناپذیری است. درصورت کم‌توجهی به این نهاد کوچک و سستی بنیان آن، ریشه‌ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بزرگ در متن خانواده شکل خواهد گرفت. فرار کودکان، تعارض شخصیتی، افت تحصیلی، بزهکاری و انحراف‌های اخلاقی، برخی معضلات ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط سالم درون‌خانوادگی است؛ به‌همین‌دلیل توانمندساختن خانواده‌های نیازمند، چه از جنبه‌ مادی، چه آگاهی و آموزش بسیار مهم و ضروری است.
خودمان با دست خود آداب‌ورسوم اشتباه را در ازدواج رواج داده‌ایم که چندان سنخیت و هم‌خوانی با ادبیات روابط انسانی در دنیای امروز و نیاز انسان‌ها ندارد؛ به‌گونه‌ای که برخی از این آداب‌ورسوم‌ همانند زنجیرهایی دست و پای خانواده‌ها و دختران و پسران را در امر ازدواج بسته است و نمی‌توانند از آن رهایی یابند. اگر دختر و پسر شناخت کافی و لازم از یکدیگر نداشته باشند و نتوانند در کنار هم خلأهای روحی خود را پر کنند، قطعاً دچار اختلاف‌نظر و مشکلات زیادی در آینده خواهند شد.
خانواده به‌عنوان یک‌نهاد محسوب می‌شود که دوام آن سبب دوام جامعه است. به نظر بیشتر پژوهشگران، خانواده به‌مثابه تنها مأمن باقیمانده ثبات اجتماعی است؛ ازاین‌رو وظیفه تمام آحاد جامعه است که نسبت به بازسازی، قوام و تقویت ساختار خانواده و ارتقاء مناسبات خصوصی انسان‌ها تلاش کنند؛ بدین معنا، هرگونه اصلاح جامعه باید از خانواده آغاز شود؛ زیرا در روند تکامل‌بخشیدن پایدار به مناسبات جامعه همواره خانواده پیشتاز است.

دکتر افشین طباطبایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا