اجتماعی

چرا باید ازدواج کنیم؟ ازدواج در سنین بالا چه عواقبی دارد؟

چرا باید ازدواج کنیم؟ ازدواج در سنین بالا چه عواقبی دارد؟

چرا باید ازدواج کنیم؟ ازدواج در سنین بالا چه عواقبی دارد؟

ازدواج وتشکیل خانواده، روشی است که خداوند متعال برای تنظیم زندگی انسان به آن دستور داده است. در اهمیت تشکیل خانواده همین بس که خداوند متعال این وظیفه را سنت پیامبران آسمانی دانسته وفرموده است:( ما پیش از تو پیامبرانی راگسیل داشتیم وبرایشان همسران وفرزندانی قراردادیم تا نسل هدایتگران برقرار بماند ).ازدواج ضمن ارضای نیاز فیزیولوژیک، موجب ایجاد آرامش ورابطه صمیمی ومستحکم بین زن وشوهر وبرقراری محبت ودوستی بین آن‌ها می شود.
هم بهداشت و سلامت روان روی موفقیت در ازدواج موثراست وهم ازدواج درسلامت روانی تاثیرخواهد داشت. گرچه ازدواج وتشکیل خانواده یکی از راه‌های معقول برای ارضای تمایلات ونیازها وتولید مثل است ولی فقط منظور ازازدواج، ارضای تمایلات جنسی نیست و افرادی که از زاویه برآورده ساختن کامیابی‌ها به ازدواج می‌نگرند ممکن است به علت اختلاف‌ها وعدم توافق، با مشکلات زیادی مواجه شوند.عوامل بازدارنده ازدواج شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی است. نداشتن بضاعت مالی سبب می‌شود که جوان نتواند ازدواج کند، به جز بضاعت مالی که ازعوامل اقتصادی است، نبود شغل مناسب هم از موارد دیگری است که دربازداری ازدواج تأثیر دارد. از عوامل روانشناختی نباید غافل شد؛ چون که نارسایی شخصیت و ترس باعث می‌شود که افراد از ازدواج دوری کنند.به نوشته (ساروخانی): گاه فرهنگ حاکم برجامعه برای ازدواج مشکلات متعددی رابرسرراه جوانان قرار می‌دهد که ازمیزان ازدواج کاسته می‌شود؛ درچنین شرایطی جوانان باید دوره‌ای طولانی از خویشتن داری جنسی رابگذرانند.

چرا باید ازدواج کنیم؟ ازدواج در سنین بالا چه عواقبی دارد؟

سن مناسب برای ازدواج چه سنی است؟

این سوالی است  که والدین بارها ازخود پرسیده‌اند و سؤال تعیین کننده‌ای است. اگرچه سن ازدواج به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما معمولا درسنین زیر 20 سال آمادگی‌های لازم از لحاظ عاطفی و روانی وجود ندارد و ملاک و معیار منطقی برای ازدواج به دست نیامده است.
درسنین بالای 30 سال فرد بسیار حساس است و چون پذیرش مسئولیت به تعویق افتاده است، دچار ناکامی‌های ناخود آگاه می‌گردد.پس سن مناسب برای ازدواج 20 تا 30 سال است، فرد ازلحاظ روانی وعاطفی رشد کرده، ملاک‌ها ومعیارهای واقعی راشناخته است و از لحاظ به تعویق افتادن نیازها دچار مشکل نشده و سلامت روانی‌اش برهم نخورده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا