پزشکی و سلامت

مادران پسر دار بخوانند: سرطان بیضه چیست؟علائم سرطان بیضه کدامند؟

مادران پسر دار بخوانند: سرطان بیضه چیست؟علائم سرطان بیضه کدامند؟

Testicle Cancer

شایع شدن سرطان بیضه در پسران/ مرگ و میر پسران به دلیل سرطان بیضه

شاید به نظر برسد پرداختن به موضوعی چون «سرطان بیضه» چندان مطلوبیت نداشته باشد، اما آمارهای جهانی حاکی از آن است که این بیماری هم در نوع خودش شایع است، ضمن اینکه به گفته پزشکان و متخصصان اورلوژیست اکثر اوقات سرطان بیضه به دلیل خجالت فرد از مراجعه به پزشک زمانی تشخیص داده می‌شود که دیر شده و بدخیمی به سایر اندام‌ها سرایت کرده و گاهی صرفا به همین دلیل طی چند هفته مثلا جوان 20 ساله مبتلا به سرطان بیضه فوت می‌شود. دکتر پیمان صالحی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری دراین‌باره به تعدادی از سولات مطرح‌شده پاسخ می‌دهد:

  سرطان بیضه چیست؟
سرطان بیضه رشد سرطانی سلول‌های بیضه است که به‌صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می‌دهد. اغلب یک‌طرفه است، اما گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

  این نوع سرطان در چه سنینی شایع است؟
سرطان بیضه شایع‌ترین بدخیمی در مردان 20 تا 35 ساله است، اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

  گفته می‌شود بیضه نزول نکرده بیشتر در معرض ابتلا به سرطان است، درست است؟
بله همین‌طور است. در برخی افراد که بیضه آنها پایین نیامده و در محل طبیعی خود قرار نگرفته، خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است. این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می‌ماند. ولی جراحی و پایین آوردن بیضه باعث می‌شود که اگر بیضه دچار سرطان شد، زودتر و درزمانی که قابل‌درمان است تشخیص داده شود.

  بیماران دارای سرطان بیضه، چه علائمی دارند؟
شایع‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه است. بیضه مبتلا معمولاً به‌تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علائم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌کنند. در برخی موارد نیز توده بیضه توسط شریک جنسی بیمار تشخیص داده می‌شود.

  سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می‌شود؟
در معاینه، پزشک، توده‌ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می‌کند و با انجام سونوگرافی بیضه‌ها و آزمایشات لازم تشخیص قطعی می‌شود. تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن شود و درمان آن بسیار مشکل شود.

  راجع به درمان‌های سرطان بیضه هم صحبت کنید.
درمان بسته به نوع سرطان و مرحله آن متفاوت است. درمان مشترک در تمام موارد خارج کردن بیضه مبتلابه سرطان با جراحی است. سایر درمان‌ها براساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می‌شود. این درمان‌ها عبارتند از شیمی‌درمانی، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم. درصورتی‌که بیضه سمت دیگر سالم باشد، خارج کردن یک بیضه تاثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد. متاسفانه اغلب موارد مراجعه دیر انجام می‌شود؛ مثلا زمانی که سرطان علاوه بر بیضه و غدد لنفاوی شکم به سایر نقاط بدن مانند ریه، کبد و مغز گسترش یافته است. گاهی هم‌ زمانی مراجعه می‌شود که سرطان محدود به بیضه یا محدود به غدد لنفاوی شکم باشد.

  آیا تشخیص این بیماری توسط خود فرد امکان‌پذیر است؟
بله معاینه بیضه توسط خود شخص مهم‌ترین راه تشخیص به‌موقع سرطان بیضه است و بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن است که پوست کیسه بیضه شل می شود. با لمس دقیق بیضه‌ها بین انگشت شست و سایر انگشتان هرگونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه باید مدنظر قرار گیرد.

  توصیه‌های پایانی:
با لمس هرگونه توده در بیضه‌ها باید سریعا به پزشک مراجعه شود. چنانچه در بررسی‌هایی که در نوزادی به عمل می‌آید بیضه‌ها متناسب با سن نوزاد نبود، همچنین در سنین بلوغ، باید با جراحی این مشکل برطرف شود. در صورت تشخیص زودهنگام در نوزادی نزول بیضه‌ها حداکثر از 6 ماه تا یک‌سالگی بهترین زمان برای پایین آوردن است. البته در مرحله بلوغ و سنین بالاتر کار بررسی کمی سخت‌تر می‌شود؛ زیرا فرد به دلیل شرم و خجالت کمتر پیگیر مشکلش می‌شود و آن را با خانواده یا پزشک مطرح می‌کند؛ بنابراین با توجه به عوارض خطرناکی که در پی دارد، باید این آگاهی دهی به خانواده‌ها صورت پذیرد.

مادران پسر دار بخوانند: سرطان بیضه چیست؟علائم سرطان بیضه کدامند؟
مادران پسر دار بخوانند: سرطان بیضه چیست؟علائم سرطان بیضه کدامند؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا