پزشکی و سلامت

چرا یبوست میگیریم؟درمان یبوست (constipation)چیست؟

چرا یبوست میگیریم؟درمان یبوست (constipation)چیست؟

چه مواد غذایی برای یبوست خوب است؟

یکی از مشکلات مهم و عدیده ای که مردم با آن در تمامی سنین و اقشار با آن درگیرند یبوست است . یبوست سرچشمه بسیاری از امراض است و نوع مزمن علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع، انسان را بیحال و کسل کرده و خمیازه ایجاد می‌کند. همین طور باعث بد مزه شدن دهان شده و اشتها را از بین می‌برد.

عده‌ای از مبتلایان به جای رفع علت یبوست به خوردن مسهلات و ملین‌ها روی می‌آورند و می‌کوشند با خوردن آن‌ها روده خود را روان کنند؛ اما عادت به خوردن داروهای مسهل سبب ضعیف شدن معده و روده‌ها شده و پس از مدتی مزاج را تنبل می‌کند. این بیماری عوارض زیادی دارد، مانند: بواسیر، زخم معده و ورم معده. در این بیماری، مدفوع در روده‌ها سفت شده و دفع آن با سختی صورت می‌گیرد. یکی از علل آن خوردن غذاهای غیر طبیعی، به خصوص مصرف نان سفید و بدون سبوس است.نان سفید با آردی تهیه می‌شود که تمامی سبوس آن را گرفته‌اند، به همین دلیل، نه تنها خاصیتی نداشته بلکه مضر نیز می‌باشد. از ضرر‌های مصرف نان سفید ایجاد نفخ معده و یبوست است.نان، شانزده عامل مفید غذایی دارد که دوازده تای آن‌ها مربوط به سبوس آن است و با اعمالی که روی آرد نان‌های سفید صورت می‌گیرد، این خواص از بین می‌روند. این نان‌ها فقط باعث پر شدن شکم شده و هیچ خاصیتی ندارند.نان جو که مورد علاقه انبیا و حضرت علی (ع) نیز بوده منافع زیادی دارد که یکی از آن‌ها معالجه یبوست است.دارو‌ها نیز پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند. پس بهتر است که به جای راه درمان ساده مانند خوردن دارو، علت پیدایش بیماری را پیدا کرده و آن را از بین برد تا خوردن دارو باعث تشدید بیماری نگردد..پوست برنج نیز برای این عارضه بسیار مفید می‌باشد که متاسفانه ما پوست آن را گرفته و مصرف می‌کنیم. در کشورهای شرق آسیا برنج را با پوست می‌پزند و از ابتلا به بسیاری امراض به خصوص یبوست نجات پیدا کرده‌اند.عامل دیگری که ایجاد یبوست می‌کند، پرهیز از خوردن میوه و سبزی خام است که برخی افراد متاسفانه با فکر غلط از خوردن آن‌ها پرهیز می‌کنند. میوه و سبزی خام با وجودی که ممکن است کمی باعث ناراحتی در دستگاه گوارش شده (کمی نفخ ایجاد کند)، اما خوردن آن برای از بین بردن یبوست توصیه می‌شود

یکی دیگر از علل یبوست خوردن آب میوه و سبزیجات به جای خود میوه و سبزی است به طوریکه خاصیت خود میوه را ندارد. افراد مبتلا به یبوست باید خود میوه و سبزیجات را میل کنند.
میوه انجیر به خصوص به صورت خشک آن بهترین درمان برای یبوست است. شربت آن یبوست اطفال را برطرف می‌سازد. افراد بزرگسال می‌توانند مقداری انجیر خشک را بعد از غذا به عنوان دسر میل نمایند یا مقداری انجیر خشک را خیس کرده و صبح ناشتا با آب آن میل کنند.

انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می‌باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می‌شوند. برگ‌های تازه والک را می‌توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می‌توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.تخم شنبلیله برای یبوست مفید است. تخم شنبلیله را می‌توانید برای مدت‌ها نگهداری کنید، بدون آنکه خراب یا فاسد شود. اما اگر آن را بکوبید و به صورت پودر در آورید، پس از چند روز بو گرفته و خراب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از تخم شنبلیله برای رفع یبوست استفاده کنید، مقدار کمی از آن را کوبیده و سه وعده در روز، صبح، ظهر و شب و در هر بار یک قاشق مرباخوری از این پودر میل کنید. می‌توانید این پودر را به کمک آب میل کنید.
چنانچه گفتیم عوامل زیادی باعث بروز یبوست می‌شوند که اکنون به شرح آن‌ها می‌پردازیم، یکی از علل عمده یبوست که ابتدا به آن پرداختیم گرفتن سبوس نان و کندن پوست برنج است. افراد مبتلا به یبوست باید نان سبوس دار مصرف کنند و نان جو را جانشین نان گندم در رژیم غذایی خود نمایند.

همین طور می‌توان مقداری سبوس جو یا گندم را کوبیده و در سوپ بریزید و قبل از غذا به عنوان پیش غذا میل کنید.سبوس برنج را نیز می‌توان به صورت جوشانده و یا دم کرده میل نمود که علاوه بر بهبود دستگاه گوارش و رفع یبوست، برای پوست و مو نیز بسیار خوب است.یکی دیگر از عوامل ایجاد یبوست زیاده روی در مصرف نمک است. این دسته از افراد باید از خوردن غذاهای شور پرهیز کنند.

یبوست و درمان آن
چرا یبوست میگیریم؟درمان یبوست (constipation)چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا