پزشکی و سلامت

ارتباط بیماری ها با توالت های ایرانی و توالت های فرنگی(Toilet).

ارتباط بیماری ها با توالت های ایرانی و توالت های فرنگی(Toilet).

water closet

دسشویی رفتن مهمترین مسئله زندگی است.

 

داستان بیماران زانودردی

 

مطب پر بود از بیماران زانودردی و درد مفصلی، همه از 60 سال به بالا؛ البته چند مورد 30-40 ساله هم آنجا بود. دوبه‌دو باهم حرف می‌زدند. انگار با تعریف راجع‌به علت بیماریشان دردی راکه به سراغشان آمده بود، فراموش می‌کردند. تقریباً همهمه‌ای به‌پا شده بود؛ به‌اندازه‌ای که منشی جوان هر بار با افاده‌ای مدیریتی انگشتی به میزش می‌کوبید و می‌گفت: «ساکت لطفاً».

بعد جوری هیس می‌گفت که سینِ آخرش شین می‌شد و ناخوداگاه خاطرات خانم معلم دوران دبستان آدم را زنده می‌کرد. مرد مو جوگندمی که دو پایش را از نیمکت آهنی نقره‌ای‌رنگ آویزان کرده و کم مانده بود وسط سالن دراز بکشد درحالی‌که با دست زانوهایش را ماساژ می‌داد برای بغل‌دستی‌اش درد دل می‌کرد: «می دونید نصف بیشتر این زانودردا مال چیه؟ چون نشستن و بلندشدنامون درست نیست؛ حتی توالت رفتنامونم مشکل داره.» مرد جوان کت‌وشلواری که سعی داشت درد پاهایش را پنهان کند، ادامه حرف بیمار قبلی را این‌طور آمد: «درسته، لایف استایل زندگی‌هامون صحیح نیست.» خانم مسنی که از تحصیل‌کرده‌های قدیم بود هم کمی آن‌طرف‌تر عصایش را روی زمین تکانی داد و جوری که همه صحبت‌هایش را بشنوند گفت: «اتفاقاً توالت موضوع مهمیه و از مهم‌ترین ارکانی هستش که تو سلامتی نقش داره و باید آگاهی‌دهی بشه. اون قدیم قدیما توالت ما ایرانیا یک‌گوشه تو دورترین نقطه حیاط بود که وقتی می‌خواستند برن داخلش یه دستمال می‌بستن سرشون تا بخارایی که از پیشاب (اسید اوریک و فسفریک و غیره) متصاعد میشه روی پوست و موی سرشون نشینه و باعث ریزشش نشه. حالا چی؟ حالا معذرت می‌خوام، توالت بیخ گوشمون وسط سالن پذیراییه. به قول جوونای امروزی توی دهن خونه است. تازه گاهی هم با حمام یکیش کردن و به خاطر کوچیک بودنش باید همه وسایل از حوله و مسواک گرفته تا صابون و کیسه و لیف یه گوشه همونجاها جمعشون کنی». بعد سرش را به نشانه تأسف تکانی داد.

پسرک جوانی هم که ظاهراً کتفش مشکل داشت و آتل بسته بود با نیش‌خندی خودش را وارد بحث کرد. بعضی‌ها چه اعتمادبه‌نفسی دارند: «درست می گید خانم، معلوم نیس این بخارای سمی که روی حوله و مسواک میشینه چه بلایی سر بدنمون میاره، تازه با این وضع معده و روده‌ها هم که باید 10،15 دقیقه روی پا بشینی که اونم بعدش پا درد می‌گیری.» حرف‌های جوانِ دست‌شکسته و با اعتمادبه‌نفس، ختم کلام ، ولی سوژه خوبی بود تا «مسئله توالت» را با دکتر علیرضا صفاییان، متخصص طب کار در میان بگذاریم، کسی که نمی‌دانست در سالن انتظارشدرمانگاه در بیمارستان الزهرا  بحث داغی به راه است.
«توالت سنتی بهتر است یا فرنگی؟» این سؤالی بود که در پاسخ به آن گفت: بهترین حالت برای اجابت مزاج استفاده از توالت فرنگی است؛ به خصوص برای افراد 45 سال به بالا که شروع ساییدگی زانو و مفاصلشان است.

وی ادامه داد: به‌طور حتم اجابت مزاج کامل یکی از فاکتورهای مهم در سلامت بدن است و نباید از وضعیت کمی و کیفی آن در طول شبانه‌روز غافل ماند.
صفاییان، نشستن‌های طولانی‌مدت برتوالت های فرنگی را هم تهدیدکننده مفاصل دانست و گفت: حتی طولانی شدن این حالت هم می‌تواند پس از مدتی مشکل‌ساز شود، چه رسد به نشستن‌های 5 تا 10 دقیقه‌ای توالت‌های ایرانی (سنتی). مسلماً جمع شدن مفصل ران و زانو باعث التهاب داخل مفصل و نهایتاً درد شدید می‌شود؛ به خصوص برای بیماران آرتروزی که تشدید ساییدگی را به همراه دارد.

او به این نکته هم اشاره کرد که بهتر است هنگام استفاده از توالت فرنگی چهارپایه‌ای زیر پاها تعبیه شود تا عمل دفع به‌آسانی و کامل‌تر صورت گیرد.
این متخصص طب کار گفت: تنها مزیت توالت‌های سنتی سهولت در اجابت مزاج و تخلیه کامل است؛ زیرا در حالت زاویه جمع شدن قسمت انتهایی روده بزرگ (رکتوم) مواد زائد راحت‌تر خارج می‌شوند؛ اما همین حالت را می‌توان روی توالت فرنگی با استفاده از چهارپایه‌ای که گفته شد ایجاد کرد تا از این طریق فشار کمتری به‌زانو وارد شود.

علیرضا صفاییان در پایان صحبت‌هایش این موضوع را هم یادآور شد: با توجه به اینکه گازهای آزادشده از مواد دفعی نیز به‌نوبه خود بیماری‌زا هستند و از طرفی زندگی‌های آپارتمانی و اغلب عدم تفکیک توالت از حمام هم مزید بر علت است بنابراین تأکید می‌شود تاحدامکان از قراردادن وسایلی مثل مسواک و صابون و حوله و لباس‌زیر درهمان محوطه خودداری یا از روکش‌های مناسب برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به این اشیاء استفاده شود.

توالت فرنگی یا ایرانی
ارتباط بیماری ها با توالت های ایرانی و توالت های فرنگی(Toilet).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا