اجتماعی

شایعه تلگرامی، 30 کارگر را بیکار کرد؛ تلگرام منبع موثق اعلام اخبار نیست

شایعه تلگرامی، 30 کارگر را بیکار کرد؛ تلگرام منبع موثق اعلام اخبار نیست

telegram

در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی کار را به‌جایی رسانده که یک شایعه ساده، بنیان و ساختار یک شرکت صنعتی با چندین دهه تجربه را می‌تواند زیرورو کند. شاید کسی که باعث و بانی راه‌اندازی شایعه مرگ چند نفر از هموطنان در اثر مصرف آب آشامیدنی «جی نی» بود، هیچ‌وقت تصور نمی‌کرد که با این رفتار غیراخلاقی زمینه بیکاری بیش از 30 نفر از کارگران آن کارخانه را فراهم کند و  با این شایعه به‌شدت بر صادرات این محصول به کشورهای عراق و پاکستان تأثیر منفی بگذارد و چرخ صنعت این شرکت را به‌یک‌باره فلج کند.

ماجرا از چه قرار بود؟

مدتی پیش در تلگرام خبری با عنوان «آلوده بودن نوعی آب‌معدنی و مرگبار بودن آن به نام جی نی» دست‌به‌دست می‌شود. در این خبر که معلوم نبود صحت و سقم آن از کجاست عنوان شده بود که مصرف این آب، ظرف مدت 72 ساعت الی ۱ هفته بعد صد در صد سبب مرگ می‌شود. جالب است که در این خبر تاکید شده بود تاکنون استفاده از این نوشابه و آب‌معدنی جان ۲ کودک و ۵ فرد بزرگسال را در شهرهای تهران، اصفهان، کرمانشاه و همدان گرفته است. به نقل از والدین این کودک که در رستورانی بین راهی و برای رفع تشنگی کودک خود اقدام به خرید آب‌معدنی (جی نی) کرده‌اند، کودک آن‌ها بعد از نوشیدن آب بلافاصله دچار حالت تهوع می‌شود و به کما می‌رود و در بیمارستان فوت می‌کند. در این خبر به نقل از «اطلاعیه بیمارستان الزهرا تهران و اصفهان» عنوان شده بود که از مصرف نوشابه و آب‌معدنی با مارک «جی نی» خودداری شود. این شایعه به حدی رشد پیدا کرد تا خبرنگاران رسانه‌ها نسبت به صحت و سقم آن اقدام کرده و پیگیر ماجرا باشند.

رد شایعه از سوی غذا و داروی شهرستان شاهین‌شهر

بنابر گفته علیرضا هدایت مدیرعامل شرکت خوش طعم اصفهان که متولی تولید آب آشامیدنی و نوشابه‌های « جی نی » است، انتشار اخبار کذب و غیرموثق مطرح شده در فضای مجازی باعث خسارت فراوان مالی به شرکت و تهدید بیکاری 180 نفر شاغلین این کارخانه شده است و به دنبال آن هفتم دی‌ماه فرماندار شهرستان و معاونین فرمانداری و روسای تعزیرات، صنعت معدن تجارت، فرماندهی انتظامی شهرستان و مدیریت و معاونت غذا و داروی شبکه از کارخانه مذکور واقع در شهر گز و خطوط تولید و تصفیه‌خانه و آزمایشگاه و انبار محصولات بازدید کرده تا صحت و سقم این شایعه را بازرسی کنند.
هدایت می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده و اعلام شکایت به دستگاه قضایی، انجام بررسی‌ها و بازدید مسئولان از بخش‌های مختلف کارخانه مسجل شد که این شرکت دارای پروانه بهره‌برداری صنایع به شماره ۱۳۰۷۶۸۰، پروانه بهره‌برداری بهداشت به شماره ۶۴ و همچنین پروانه بهداشتی در زمینه تولید انواع نوشابه و آب آشامیدنی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده و شایعات مطرح‌شده دروغی بیش نبوده است.

بیکاری 30 کارگر در قبال شایعه تلگرامی

در دوران تحریم و شرایطی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در اوج مشکلات اقتصادی و مالی به سر می‌برند، شرکت جی نی بنابر اعلام مسئولانش ماهانه 600 میلیون تومان صادرات آب به کشورهای پاکستان و عراق داشته است؛ این در حالی است که با این اتفاق ناخوشایند صادرات آن در چند ماه اخیر به صفر رسیده است. متاسفانه 180 کارگر در شرکت خوش‌طعم هم در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت بوده‌اند، اما متأسفانه انتشار این اخبار کذب موجب کاهش فروش محصولات و بیکاری 30 نفر از کارگران شده است. «در حال حاضر این شایعه موجبات ایجاد شرایط سخت اقتصادی و فشار مالی به بخش تولید را ایجاد کرده و نبود نقدینگی و عدم‌حمایت سازمان‌های ذی‌ربط کارگران این کارخانه صنعتی را تهدید به بیکاری می‌کند.». این موضوعی نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت و باید پلیس فتا نسبت به شناسایی عاملان این شایعه اقدام اساسی نشان دهد.

برای حفظ اخلاق رسانه‌ای به شایعات تلگرامی دامن نزنید

آنچه در این میان، بیان و اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد آن است که این‌گونه شایعات که بعید به نظر می‌رسد دستمایه شوخی‌های ساده باشد و به نظر می‌رسد برگرفته از سیاست‌ها و اهداف بدخواهانه است، به حدی در شبکه‌های مجازی رشد کرده که هرازگاهی شاهد ورشکستی یا زیرسوال رفتن شرکت‌های مختلف صنعتی دراین‌باره هستیم. در شرایطی که به‌خوبی همگان می‌دانند بیمارستان‌ها نمی‌توانند متولی انتشار و تأیید اخبار باشند، چرا باید ما به‌سادگی نسبت به اعلام خبر غیرموثق آن‌هم به نقل از یک بیمارستان تولیدات کارخانجات را مورد تحریم قرار بدهیم؟ رسانه‌های موثق مثل روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و جراید دارای مجوز منابع موثق و متولیان اطلاع‌رسانی در کشور هستند و تا زمانی که رسانه حرفه‌ای و اصولی نسبت به انتشار این‌گونه اخبار اقدام نکرده، از پذیرش یا قبول آن خودداری کنید؛ چراکه یک شوخی یا شایعه ساده می‌تواند زمینه‌ساز اخراج و بیکاری 30 کارگری باشد که شاید این روزها خجالت جیب خالی خود را در قبال خواسته فرزندانشان می‌کشند.

شایعات تلگرامی
شایعه تلگرامی، 30 کارگر را بیکار کرد؛ تلگرام منبع موثق اعلام اخبار نیست

حسن اسماعیلی – دفتر روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا