فرهنگ و هنر

دستگیری عامل قاچاق فیلم های سینمایی «ابد و یک روز» و «فروشنده»

دستگیری عامل قاچاق فیلم های سینمایی «ابد و یک روز» و «فروشنده»

عامل قاچاق و توزیع فیلم‌های سینمایی «ابد و یک روز» و «فروشنده» پس از وصول گزارشات، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد. از آنجا که «فروشنده «علاوه بر بازار سینمای ایران در دیگر کشورها هم اکران می‌شود، انتشار غیرمجاز آن در فضای مجازی به زیان فروش جهانی این فیلم است، اما نسخه قاچاق و غیرمجاز فیلم سینمایی «فروشنده» از طریق سایت‌های غیرمجاز که نسخه دانلود غیرقانونی فیلم‌های سینمایی را روی سایت خود قرار می‌دهند؛ منتشرشده است. در نسخه‌ای که برخی از این سایت‌ها عرضه کرده‌اند، فیلم از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نیست و روی آن عبارت «بازبینی وزارت ارشاد 3/9/95» درج شده است.
در حالی که «فروشنده» پس از اکران موفق و کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، همچنان به صورت محدود در برخی سینماها در حال اکران بود و خبری از عرضه زودهنگام این فیلم در شبکه نمایش خانگی به گوش نمی‌رسید. به هر روی پس از انتشار اخباری درباره انتشار غیرمجاز فیلم در اینترنت کانال تلگرامی روزنامه سینما از توزیع زودهنگام «فروشنده»‌ در شبکه نمایش خانگی خبر داد.

«فروشنده» را چه کسانی وارد بازار قاچاق کردند؟

علی اسدزاده عرضه کننده فیلم سینمایی «فروشنده» در شبکه نمایش خانگی، وزارت ارشاد را مسئول مستقیم انتشار نسخه قاچاق این فیلم می‌داند. علی اسدزاده درباره این اتفاق می‌گوید: «آنچه امروز منتشر شده، قطعا از مجاری وزارت ارشاد خارج شده است.» او ادامه داد: «حدود یک ماه پیش متوجه شدیم نسخه‌ای که جهت بازبینی وزارت ارشاد برای صدور پروانه سینمایی ارائه شده بود؛ در کاشان منتشر شده است.» او ادامه داد: «به دنبال این اتفاق، اصغر فرهادی با حجت ا… ایوبی تماس می‌گیرد و ایوبی اعلام می‌کند که قطعا پیگیری می‌کند و به دنبال آن ایوبی ستاد صیانت را مسئول پیگیری این مسئله می‌کند.»
مدیر عامل تصویر گستر پاسارگاد، با اشاره به اینکه هم اکنون نسخه قاچاق به‌صورت گسترده منتشر شده است، افزود: «هرچه به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد نامه نوشتیم و پیگیری کردیم، هیچ جوابی نشنیدیم و نتیجه‌ای حاصل نشد.» او ادامه داد: «نتیجه پیگیری های محلی ما از شهر کاشان، این بود که نسخه‌ای از فیلم را یک فردی ناشناس که غیرمحلی بوده؛ به یک ویدیو کلوپ به قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته است.» او ادامه داد: «روی نسخه‌ای که هم اکنون به صورت قاچاق عرضه شده است، حتی تصحیح رنگ، موسیقی و کارهای فنی هم صورت نگرفته است. علاوه بر فیلم فروشنده، فیلم‌های ابد و یک روز و یک دزدی عاشقانه هم به صورت نسخه وزارت ارشاد جهت پروانه نمایش سینمایی قاچاق شده است.»
او در پایان افزود: «تا مشخص شدن این موضوع مهم که کل شبکه نمایش خانگی را به خطر انداخته است؛ فیلم فروشنده توزیع نخواهد شد. این موضوع به زودی باعث از بین رفتن حیات شبکه نمایش خانگی می‌شود و دیگر خرید فیلم ایرانی به هیچ عنوان ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد.»

اکثر این فیلم‌ها از کانال جشنواره‌های خارجی به دست مافیای قاچاق می‌رسد

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و رئیس ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری در همین خصوص اظهار داشت: «ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری هم برای جلوگیری از انتشار غیرمجاز فیلم‌های داخلی و هم برای فیلم‌های خارجی در فضای حقیقی و میدانی و چه در فضای مجازی برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند به عنوان مثال بخشی از این فعالیت‌ها در فضای حقیقی در سطح شهر تهران انجام می‌شود که اخبار مختلف آن در رسانه‌ها منتشر شده است. نکته‌ای که درباره کپی فیلم‌های ایرانی در داخل کشور وجود دارد این است که اکثر این فیلم‌ها از کانال‌های خارج از کانال‌های مرسوم و معمول موجود به دست مافیای قاچاق می‌رسد. به عنوان مثال نسخه‌ای از یک فیلم برای جشنواره خارجی ارسال می‌شود و از نسخه ارائه شده به آن جشنواره خارجی کپی برداری می‌شود و در اختیار مافیای قاچاق قرار می‌گیرد.»

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری توضیح داد: «زمانی که بازرسان و ماموران ما عوامل مختلف قاچاق فیلم‌ها را پیدا می‌کنند، متوجه می‌شوند که نسخه‌های موجود از نسخه‌ای است که برای یک جشنواره خارجی ارسال شده است؛ البته در این میان، این امکان وجود دارد که بعضی از نسخه فیلم‌ها از روی پرده سینما هم فیلمبرداری شده باشد. اکثر فیلم‌هایی که از کانال جشنواره خارجی به دست قاچاقچیان می‌رسند زیرنویس انگلیسی دارند و کاملا مشخص است که برای یک جشنواره آماده شده است. در این شرایط مسئولیت لو رفتن فیلم برعهده تهیه کننده و کارگردان است. همچنین در این میان بخشی از فیلم‌ها که به جشنواره‌ها ارسال نمی‌شوند ولی نسخه‌ای از آنها برای اکران در کشورهای خارجی آماده می‌شوند هم در معرض این خطر هستند و ما با نسخه‌هایی که در اختیار قاچاقاچیان قرار گرفته مواجه هستیم. به هر ترتیب شناسایی قاچاقیان و فعالان این عرصه برای ما زمانبر، اما امکان پذیر است. درباره فضای مجازی نیز اقدامات خوبی سازماندهی شده است و با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جمع‌بندی مناسب رسیده‌ایم و تصور می‌کنم در کوتاه مدت، دانلود فیلم‌های غیرمجاز را در فضای مجازی به حداقل می‌رسانیم تا دیگر سایت‌های غیرمجاز امکان دانلود فیلم نداشته باشند.»

ابطحی در پایان تاکید کرد: «خوشبختانه با اقدامات فرابخشی و فراحوزه ای به همکاری‌های قابل توجهی با نهادهای مختلف دست پیدا کرده‌ایم که امیدوارم در فضای مجازی و در میان‌مدت امکان دانلود غیرمجاز فیلم‌ها پایین بیاید. در فضای میدانی نیز این امر دنبال می‌شود و در نهایت هدف ما این است که بازار قاچاق را چنان پرریسک و پرخطر کنیم تا قاچاقچیان دست از این کار بردارند و به کارهای دیگر بپردازند. همچنین از سینماگران خوشنام دعوت کردیم تا در ساخت یک کلیپ با ما همکاری کنند. در این کلیپ هنرمندان از مردم می‌خواهند تا از نسخه اورجینال فیلم‌ها استفاده کنند. امیدوارم مردم با دیدن این کلیپ از استفاده از آثار قاچاق خودداری کنند.»

دستگیری متهم انتشار غیرقانونی فروشنده

این متهم که سابقه کیفری دارد، فیلم‌های «ابد و یک روز» و «فروشنده» را برای عرضه در فروشگاه‌های اصفهان تکثیر کرده است. در پی این اقدام بیش از ده هزار لوح فشرده فیلم و انیمیشن غیرمجاز نیز از فروشگاه‌های استان اصفهان جمع‌آوری شده است. شناسایی و دستگیری متهم با هماهنگی حراست‌های سازمان سینمایی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و اقدام مؤثر نیروی انتظامی و مراجع قضایی صورت گرفته است. سازمان سینمایی از مخاطبان سینما درخواست دارد موارد انتشار غیر قانونی فیلم‌های سینمایی را به ستاد صیانت از محصولات فرهنگی (مستقر در موسسه رسانه‌های تصویری) یا حراست سازمان سینمایی گزارش دهند.
فیلم تازه اصغر فرهادی با انتشار غیرقانونی در فضای مجازی و علیرغم ادامه اکران به زودی در شبکه نمایش خانگی عرضه خواهد شد. فیلم تازه اصغر فرهادی یکی از ۹ نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان است. این فیلم با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را در شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن از آن خود کرد.

فروشنده
دستگیری عامل قاچاق فیلم های سینمایی «ابد و یک روز» و «فروشنده»

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا