فرهنگ و هنر

پرورش مغزها به‌جای فرار مغزها

پرورش مغزها به‌جای فرار مغزها

مستند «میراث آلبرتا 3» برای نخستین بارازسوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی با حضور کارشناسان و نخبگان اکران شد. این برنامه با حضور سه کارشناس برگزار شد، کارشناسانی که هرکدام نخبه‌ای بودند و مدارج تحصیلی خود را در غرب نیز پشت سر گذاشته بودند. این کارشناسان با حضور در برنامه کافه‌نقد، نظرات مختلفی را در ارتباط با حضورمهاجران ایرانی در غرب به‌منظور تحصیل مطرح کرده و به سوا لاتی پیرامون ذهن جوانان و نخبگان پاسخ دادند.

تغییر افراد در مهاجرت از کشور بستگی به دیدگاه آن‌ها دارد

مهدی شاهمرادی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه سیدنی استرالیا در ارتباط با واقعیات مستند «میراث آلبرتا 3» اظهار داشت: فرار مغزها یک مسئله کاملاً قدیمی است و در همه کشورها وجود دارد. مهم این است که افراد با چه دیدی مهاجرت و از پیشرفت تحصیلی خود استفاده کنند.
وی افزود: شیخ بهایی زمانی که وارد سیستم حکومتی اصفهان شد، در اغلب زمینه‌ها تخصص داشت و البته مسئولان دست او را باز گذاشته بودند تا استعداد خود را بروز دهد؛ اما این مسئله در حال حاضر در کشور کمرنگ شده و این‌یک عیب بزرگ برای سیستم آموزشی ماست. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه‌های خارج از کشور، سیستم، دست دانشجوی تازه‌وارد را برای ارتقای تجربه باز می‌گذارد؛ اما متأسفانه در ارتباط با این مسئله خلأ بسیار بزرگی در کشور ما وجود دارد که باید به  آن توجه بیشتری کرد.

پرورش مغزها به‌جای فرار مغزها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سیدنی استرالیا تصریح کرد: می‌توان فرار مغزها را به واژه پرورش مغزها تغییر داد. بسیاری از شخصیت‌ها مانند دکتر سمیعی به‌عنوان یک ایرانی به خارج از کشور رفتند و پس از کسب تجربه  و بازگشت به ایران تجربیات ارزنده‌ای را در اختیار هموطنان خود قرار داده‌اند. وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر اینکه این مستند سفارشی به نظر می‌آید، تصریح کرد: پدیده‌های اجتماعی را نمی‌توان به‌صورت تجربه فردی گزارش کرد. این مستند با توجه به محدودیت‌های اروپا گزارشی است با تمرکز بر افرادی که دیدگاه کارگردان را دوست داشتند . اینکه برخی لفظ سفارشی را نام بردند، اشتباه است.

«میراث آلبرتا 3» می‌توانست دیدگاه‌های بهتری را مطرح کند

رضا ابراهیم‌زاده، کارشناس مدیریت نیز در ارتباط با این فیلم بیان کرد: «میراث آلبرتا 3» می‌توانست دیدگاه‌های بهتری را مطرح کند. به نظر من، این فیلم یک تجربه سطحی از دیدگاه زندگی انسان‌ها را مطرح کرده بود؛ اما زندگی در خارج نه بهشت و نه جهنم است؛ بلکه زندگی در غرب بستگی به میزان فعالیت شما در آنجا دارد. وی گفت: این فیلم می‌توانست در عمق تجربیات افراد رفته و با نشان دادن دانشگاه و ویژگی‌های آن به‌نوعی مشکلات آموزشی خودمان را رفع کند و در حالت کلی این فیلم را می‌توان در سطح متوسط دانست.

غربی‌ها در کار جدی هستند

این کارشناس بابیان اینکه تجربه‌ای یک‌ساله در حضور و کار در غرب دارد، اظهار داشت: اگر در غرب تلاش کنی به بهترین جایگاه‌ها می‌رسی. ادارات و شرکت‌های غربی در کار بسیار جدی هستند. پیشرفت در آنجا بستگی به‌دقت و انگیزه‌های افراد دارد. آن‌ها برای کارشان اهمیت بسیاری قائل هستند و اگر شما دنبال این هستید که به نتیجه برسید در آنجا به نتیجه می‌رسید؛ اما اگر کمترین تعلل را در زندگی خود در غرب داشته باشید، همه نتایج شما از بین می‌رود. وی افزود: تجربه زندگی در غرب می‌تواند جالب باشد؛ به این دلیل سبک کار کردن متفاوت را نسبت به ایران تجربه می‌کنید. در دنیا سیستم‌های اجتماعی بیشتر به سمت نظام‌های مادی گرایانه رفته و البته در ایران نیز محیط آموزشی کشور بسیار تغییر کرده  است.در غرب اگر اشتباهی در کار صورت گیرد یا مرتکب جرمی شوید به‌شدت برخورد می‌شود؛ اما در کشور ما برخی به‌راحتی از قانون فرار می‌کنند.

برخی نخبگان در خارج از کشور توانایی فراهم کردن نیازهای اولیه را هم ندارند

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: برخی نخبه‌های داخل کشور اکنون حتی قادر به فراهم‌سازی نیازهای پایه زندگی خود نیستند و سیاست‌گذاران ما در این زمینه باید تغییری صورت دهند که فرد نخبه دیگر نگران نیازهای سطح پایین خود نباشد. بسیاری از نخبه‌ها هنوز در تهیه کتاب‌هم مشکل دارند؛ البته این برای همه افراد صدق نمی‌کند؛ ولی سیاست‌گذارهای جامعه باید برای رفع این مسائل ورود پیدا کنند.وی تصریح کرد: افراد نخبه به‌شدت نیاز به کسب موفقیت دارند و زمانی که فرد نخبه در کسب موفقیت ارضا نمی‌شود، از کشور فاصله می‌گیرد. به نظر بنده باید مستندی هم در ارتباط با نخبگان داخل کشور ساخت تا دلایل فرار آنان بهتر مشخص شود. این کارشناس مطرح کشور بیان کرد: ای‌کاش به‌جای ساختن این مستند یک‌بار برای همیشه تجارب کسانی را که در کشور زحمت کشیده‌اند بررسی می‌کردیم تا مشخص می‌شد این افراد در زمینه حداقل نیازها در چه سطحی هستند. وی اضافه کرد: این مستند هشدار جدی به سیاست‌مدارهاست که مسائل ابتدایی نخبگان را رفع کنند تا شاهد فرار آنان نباشیم؛ به این دلیل که در آینده با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

اغلب افرادی که به غرب مهاجرت می‌کنند به درآمد سرشار دست پیدا نمی‌کنند

ایمان مخلص‌پور، دانشجوی دکترا دانشگاه ویرجینیا آمریکا در ارتباطی ویدئویی با این برنامه گفت: بحث‌های اقتصادی که در فیلم مطرح شد تا حدودی درست بوده و دوران دانشجویی در خارج از کشور راحت‌تر از ایران است. به نظر من اینکه گفته می‌شود همه با حضور در غرب به درآمد سرشار می‌رسند، کاملاً اشتباه است. وی اظهار داشت: به‌طورقطع همان‌طور که در فیلم نیز نمایش داده شد، افراد مهاجر پس از پایان تحصیل و زمانی که پس از سن 50 سالگی خود را با دوستان ایرانی مقایسه کنند، واضح است که افراد در ایران شرایط زندگی بهتری دارند. این دانشجوی دکترا تصریح کرد:بازهم تأکید می کنم مسئولان باید برای کسانی که در ایران می‌مانند و برای کشور زحمت می‌کشند، تلاش بیشتری صورت دهند و آن‌ها را موردحمایت قرار دهند.

فرار مغزها
               پرورش مغزها به‌جای فرار مغزها

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا