پزشکی و سلامت

تاثیر ماست (yogurt) بر سلامت بدن/ماسک ماست/ درمان پوکی استخوان با ماست

تاثیر ماست (yogurt) بر سلامت بدن/ماسک ماست/ درمان پوکی استخوان با ماست

طبع ماست از نظر طب سنتی چیست؟

ماست ازنظر طب سنتی طبع سرد و تر دارد. این ماده منبع غنی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین‌های گروه B مانند B5، B2 ، B12 به‌شمار می‌آید؛ همچنین اسیدلاکتیک موجود در ماست سبب جذب بهتر کلسیم و سایر ویتامین‌های آن می‌شود. در یک لیوان 240 سی‌سی ماست، 12 گرم پروتئین، 15 گرم کربوهیدرات و حدود 280 تا 300 میلی‌گرم کلسیم موجود است؛ البته از آنجا که ماست چکیده دراثر گرفته‌شدن آب ماست معمولی به‌دست می‌آید، در مقایسه با ماست معمولی حاوی کالری و ارزش غذایی بالاتری است و لبنیات (به‌خصوص ماست چکیده) سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌شده، کلسیم، پروتئین و منیزیم هستند. درصورتی که ماست همراه با مصلحات آن (پونه، شوید و گل سرخ) و همزمان با موادغذایی محتوی ویتامین D مانند خرما مصرف شود سبب رفع پوکی استخوان می‌شود. افراد و به‌خصوص سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به دل‌درد و دردهای مفصلی و استخوانی باید از مصرف ماست بدون مصلحاتش به‌شدت پرهیز کنند.

 

میزان استفاده از ماست براساس سن و وزن افراد تعیین می‌شود

 

میزان استفاده از ماست چکیده بر حسب سن و وزن افراد تعیین می‌شود. مصرف این ماست برای اشخاص لاغر و کم‌اشتها مناسب است؛ اما افرادی که از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنند؛ همچنین این اشخاص بهتر است از ماست چکیده تهیه شده از ماست کم‌چرب استفاده کنند. مصرف ماست همراه با مصلحات آن (موادی مانند زیره، نعناع و کاکوتی) مانع از بروز یبوست در افراد وسبب ایجاد احساس سیری در اشخاص می‌شود و نقش موثری در کاهش وزن دارد. ماست با متعادل‌کردن اسید معده منجر به بهبود سوزش معده می‌شود. مصرف این ماده لبنی سبب ازبین‌بردن عفونت هلیکوباکتری پلوری نیز می‌شود.

ماساژ صورت با استفاده از مخلوط ماست

ماساژ صورت با استفاده از  مخلوط ماست و  لیموترش تاثیر بسزایی در درمان لک و آکنه دارد. افراد می‌توانند یک قاشق مرباخوری ماست را همراه با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون و مقداری آرد یا بلغور گندم ترکیب کنند؛ سپس این مخلوط را به مدت پانزده دقیقه روی صورت قرار دهند. استفاده از این ترکیب به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. افراد باید از مصرف ماست توام با گوشت و ماهی خودداری کنند؛ زیرا استفاده همزمان برنج همراه با ماهی و ماست (بدون مصلحات آن) سبب بیماری برص (پیسی) می‌شود.

نقش ماست بر سلامتی
تاثیر ماست (yogurt) بر سلامت بدن/ماسک ماست/ درمان پوکی استخوان با ماست

حیدر عظمایی – دفتر روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا