روانشناسی

کدام رفتارها آزار دهنده هستند؟پرخاشگری منفعلانه

کدام رفتارها آزار دهنده هستند؟پرخاشگری منفعلانه

یکی از معضلات و مشکلاتی که بسیاری از افراد، به ویژه نامزدها و کسانی که تازه نوعی از ارتباط را با همدیگر شروع کرده اند، با آن مواجه اند؛ رفتارهای آزاردهنده و با معنایی است که با آغاز ارتباط جدید، شکل می گیرد؛ به این گونه اعمال و حرکت ها که بسیار ظریف و حاوی پیام هایی خاص نیز هستند،پرخاشگری منفعلانه می گوییم؛در این رفتارها فرد سعی می کند تا نارضایتی و ناخشنودی خود را از رفتار و یا گفتار طرف مقابل خود، در پوشش کلمات و رفتارهایی دیگر بیان کند، به عبارت دیگر مخالفت خود را به صورت آشکار و صریح نشان نمی دهد و به همین علت به راحتی نمی توان به افکار و احساسات او پی برد و یا تصور درستی از افکار و امیال او داشت.
در این راستا و در ارتباط با اینگونه افراد، برای اینکه بتوانید بهتر و راحت تر گمانه زنی کنید و در ضمن حدس هایتان به واقعیت نزدیک تر باشد، توجه به سه موضوع با اهمیت زیر را توصیه می کنیم :

1- واژه شناسی دقیق تری از همدیگر به دست آوریم، تا هرچه کمتر در سایه ابهام در معنای کلمات، یکدیگر را قضاوت کنید، می دانید که یکی از مهم ترین خصوصیات در رفتارهای آزاردهنده، ابهامی است که در واژگان بیان شده وجود دارد؛ مثلا می گوییم : تو نمی فهمی!
و این در حالی است که واژه مزبور می تواند به معنای، ((مثل اینکه متوجه حرف هایم نشدی))، باشد و یا اینکه واقعا به معنای ((نفهم بودن)) به کار گرفته شده باشد.
رفتارها و گفتارهای گله مندانه، همیشه لفافه ای از ((متوجه نشدن)) را با خود به همراه دارد، ولی در واقع؛ عدم درک و عدم موافقت فرد با عملکرد طرف مقابل را می رساند.

2- اینقدر مکنونات قلبی و اسرار خود را کتمان نکنیم؛ زیرا هر چیزی حد و حدودی دارد، ضمن آنکه برای هر چه بیشتر به هم متعلق بودن، لازم است که به خاطره و خاطرات یکدیگر احترام بگذارید و آنها را از بین نبرید؛ آنچه را در درونتان و ذهنتان دارید، برای همیشه و به طور کامل، نادیده نگیرید. اینقدر به خودتان و دیگری دروغ نگویید، زیرا پس از مدتی احساسی از کوچکی و پوچی شما را فرا می گیرد؛ البته آنچه مسلم است در پرخاشگری های منفعلانه، فرد علیرغم اینکه ناراحت، گله مند و عصبی است، ولی تلاش می کند تا خشم خود را کنترل کرده و بروز ندهد و این مورد هر چند از جهتی مفید است، ولی تداوم چنین وضعیتی، اوضاع آینده را بحرانی تر می کند، به طوری که فرد به طور مستمر در پی کسب موقعیتی است تا اینکه خود را خالی کند و به شکل و شیوه ای بدتر، مکنونات خود را بروز داده و بیان کند، (پس هر چند، هیچ کس مایل نیست نیات و اندیشه های خود را به طور کامل و همه جانبه برای همگان تعریف کند، ولی بیان بعضی موارد، برای آنهایی که بیشترین صمیمیت و تعامل را دارند، انسان را به سمت راحتی، آرامش و احساس خرسندی می کشاند).

3- برای همدیگر مانع تراشی نکنیم، ایرادگیری و مانع تراشی بی جهت و با جهت ودر عین حال پی در پی و مستمر،همه چیز را از بین می برد، همه چیز را و مهم‌تر از همه اعتماد را خدشه دار می‌کند. بهانه گیری، روابط را دچار اختلال و مشکل می کند؛ البته هر چند افراد منفعل و پرخاشگر، این گونه رفتارها را عادی تلقی می کنند، ولی اصلا اینطور نیست؛ اطمینان داشته باشید که هر چیز رنگ و بوی غرض به خود بگیرد، بد است و مانع تراشی در انجام امور و فعالیت ها، بدترین نوع غرض ورزی است.
به یاد داشته باشیم که حرکت های انفعالی نوعی از  اختلال رفتاری هستند که بیشتر در دوران بزرگسالی و میانسالی، در بین همکاران، دوستان، همکلاسی ها، اعضای خانواده و همسران، قابل رویت هستند.

 به هر ترتیب، بهتر این است که از به کارگیری شیوه هایی چون:

الف: ابهام در بیان
ب: مخفی کاری
ج: غرض ورزی
دست برداشت، تا راحت تر و آسوده تر زندگی کرد؛ زیرا چنین شیوه هایی نه تنها منجر به سوءتفاهم شده، بلکه سبب ایجاد خشم و خشونت نیز می شود.

پرخاشگری

سید مسعود مدنی – دفتر روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا