پزشکی و سلامت

بیماری دیابت (بالا بودن قند خون، افزایش قند خون، Diabetes)

بیماری دیابت (بالا بودن قند خون، افزایش قند خون، Diabetes)

 

انواع دیابت:

امروزه خیلی از افراد جامعه به بیماری دیابت مبتلا هستند. دیابت نوع اول ، دیابت نوع دوم، دیابت نوع سوم یا دیابت حاملگی که تعدادی از مادران باردار به آن مبتلا میشوند.

دیابت نوع یک بیشتر در افراد زیر سی سال و کودکان و نوجوانان دیده میشود. دیابت نوع اول دلیل قطعی ندارد اما میتوان گفت ویروسی شدن پانکراس، هرگونه عاملی که باعث کاهش انسولین در لوزالمعده میشود، زمینه ارثی،ایجاد اختلال در سیستم دفاعی بدن که باعث کاهش تولید انسولین میشود.

دیابت نوع دوم : که بیشتر در افراد بالای سی سال رخ میدهد و احتمال ابتلا به این دیابت در افرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر است. افراد دارای فشار خون و چربی بالا و تعدادی از خانم های حامله به این دیابت مبتلا میشوند.

دیابت نوع سوم: یا همان دیابت حاملگی که برای درصد کمی از خانم های باردار اتفاق می افتد برخی از آنها بعد از زایمان دیابتشان رفع میشود اما 50 درصدشان تا آخر عمر این بیماری را دارند.

 

جایگاه دیابت در اجتماع و فرهنگ

دیابت به عنوان یک عارضه فرهنگی از جمله بیماری‌هایی است که امروز تعداد قابل توجهی از مردم به آن مبتلا شده‌اند و بسیاری از کارشناسان، دلیل آن را نا آگاهی عنوان می‌کنند.دکتر یاشار صالحی از شرکت نوونوردیسک کانادا (گروه تغییر دنیای دیابت) با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های مقابله با دیابت کمیته فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دیابت را یک عارضه فرهنگی دانست و گفت: این بیماری که در دسته بیماری‌های غیر واگیر قرار دارد، به علت نبود آگاهی مردم منتشر می‌شود. در واقع اقدام عملی ارگان‌های مختلف در این زمینه، افزایش اطلاع‌رسانی و آگاهی جامعه نسبت به این پدیده نوظهور است.وی با اشاره به بنرهای مختلف نصب‌شده در شهر اصفهان برای افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری، گفت: نهادهای مختلفی هم در این زمینه فعال هستند که سعی می‌کنند با فرهنگسازی مناسب در زمینه این بیماری، نقش مهمی در کاهش این بیماری داشته باشند.وی با بیان اینکه خوشبختانه در ایران داروهای دیابتی از پوشش بیمه‌ای خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: مهم‌ترین انتظار مردم از ارگان‌های حمایتی، افزایش سطح پوشش بیمه در زمینه ابزارهای کنترل دیابت یا نوارهای تست قند خون  یا سرنگ بوده که عامل مهمی در کنترل دیابت به‌ویژه در مناطق محروم است.وی با اشاره به فعالیت نهادهای مختلف خصوصی در کنار بخش دولتی در زمینه افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری، گفت: افزایش آگاهی شهروندان موجب مدیریت بهتر آنان و آموزش نحوه زندگی صحیح برای جلوگیری از این بیماری است.

دیابت
درباره بیماری دیابت (بالا بودن قند خون، افزایش قند خون، Diabetes) آگاه شوید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا