آرایش و زیبایی

علت ایجاد لک های پوستی و کک مک از زبان متخصص پوست و مو چیست؟

علت ایجاد لک های پوستی و کک مک از زبان متخصص پوست و مو چیست؟

همه چیز درباره ایجاد کک مک و لک های پوست

اغلب زنان، وجود لک های قهوه ای رنگ صورت خصوصا لک ناشی از زایمان را تجربه کرده اند؛ لکه هایی که بعضا تا سال‌های سال روی صورت جا خوش کرده و به نوعی باعث فرسایش روح و روان می شوند؛ قطعا اکثرمبتلایان، روش های متعددی را برای خلاصی از این ضایعات پوستی انجام می دهند که معمولا هم بی نتیجه یا تاثیرش بسیار مقطعی است. دکتر محبوبه مرادی حقیقت، متخصص پوست و مو دراین رابطه به سوالات مطرح شده پاسخ می دهد:

  چرا لک صورت بیشتر در زنان ایجاد می شود؟

زنان به خاطر تغییرات هورمونی مثل عادت ماهیانه و بارداری، بیشتر از مردان مستعد ابتلا به لک صورت یا ملاسما هستند. این عـارضه پوستی شـایعی است که به خصوص در دختران و خانم های جوان بیشتر دیده می شود، ملاسما به صورت لکه‌های قهـوه‌ای روشن یا تیره روی گونه‌ها، پیشانی و چانه و لب بالا اکثرا دو طرفه و قرینه دیده می شود. شـایع ترین سنین بروز آن 20 تا 30 سالگی است؛ اگرچه در دوره یائسگی هم ممکن است دیده شود و در خانم ها بیشتر از آقـایان است.

  علت چیست؟

البته عـلت های مختلفی در ایجـاد آن نقـش دارند؛ اما عامل اصلی تشدید کننده بیماری را اشعـه ماوراء بنفش خورشید می دانند.
راجع به سایر علل این عارضه توضیح دهید:
مصرف دارو به خصوص داروهای پیشگیری از حاملگی ( به صورت قرص، تزریقی یا کاشتنی ) و…، داروهای دیگرو همانطور که گفته شد تغییـرات هورمونی در بـدن از جـمله کـیست های متعـدد تخمــدان (PCO ) یا بیماری غــده فوق کلیوی، برخی عطرها و دئودورانت ها و لوازم آرایشی نیز می توانند ایجاد کننده این ضایعات برپوست باشند.

  به نظر شما چاره چیست؟

با پیشگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی می‌توان جـلوگـیری کرد؛همچنین مصرف کرم های ضدآفتاب به طور منظم با عیار بیش از 20 به فواصل هر 3 ساعت و اجـتناب از تابش نور مستقیم خـورشـید روی صورت در افراد مستعـد، می توان از ایجـاد لک پیشگیری کرد.

آیا این لک ها واقعا درمانی دارد؟

هیچکدام از روش های درمانی لک صورت دائمی نیست و در یک جلسه هم انجام نمی‌گیرد وقطعا به تجـدید درمان نیاز دارد؛ چراکه استـعداد افراد برای ایجاد لک با این روش های درمانـی برطرف نمی شود، به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان و پیشگیری از لک است.

لطفا چند روش درمانی هم معرفی کنید:

البته برای از بین بردن لک باید با تجویز پزشک متخصص هراقدامی را انجام داد؛ با این حال  از کرم های حــاوی هـیدروکـینون با درصدهای گـوناگـون ( نباید بیشتر از 6 تا 7 درصد باشد) و از کرم ترتینوئین 05/0 درصد هم می توان اسـتفاده کرد. توجه شود که بهتر است این دو کرم صبح پس از استفاده از کرم‌های ضدآفتاب استفاده شود.لایه برداری (PEELING )، سایش پوست به صورت مکانیکـی ( DERMABRESION & SALABRESION )، لـیزرکـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب می شود واستفاده از پیـلینگ هم ازجمله تکنیک های رفع ملاسمای صورت است؛ اما روش پیلینگ، مناسب همه افراد به خصوص افرادی که پوست تیره دارند نیست؛ چــون یکی از عـوارض پیلـینگ ایجاد لک است و احتمال ایجـاد لک در افراد با پوست تیره زیاد است.

لک و کک مک پوستی
علت ایجاد لک های پوستی و کک مک از زبان متخصص پوست و مو چیست؟

 

دریا وفایی – روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا