آرایش و زیبایی

دکترگیتا فقیهی:همه چیز درباره کاشت و پیوند مو

دکترگیتا فقیهی:همه چیز درباره کاشت و پیوند مو

اگر به دنبال کاشت مو هستید بخوانید.

اگر شما در چند روز آینده تصمیم دارید به کلینیک بروید و مو بکارید تا برای همیشه از دست طاسی خلاص شوید حتما دل‌نگرانی‌هایی بابت این‌که چه پیش می‌آید خواهید داشت: این‌که در این روزهای باقیمانده چه شامپویی استفاده کنید، چه بخورید و پس از عمل کاشت هم چه نکاتی را رعایت کنید؟ این مطلب نگاهی دارد به مهم‌ترین مراقبت‌هایی که لازم است قبل و بعد از کاشت مو رعایت کنید.

مراقبت‌های قبل از کاشت مو

۱. برای ده روز قبل و بعد از پیوند از مصرف برشمردنی‌های زیر خودداری شود: داروهای مسکن و ضددرد مثل قرص آسپیرین، بروفن، ایندومتاسین (استامینوفن اشکالی ندارد)، قرص ویتامین E، داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین و هپارین، سیر خوراکی و سیگار.
۲. درصورتی‌که داروی خاصی را به‌طور مرتب مصرف می‌کنید یا بیماری مهمی دارید حتما در جلسه مشورت ابتدایی، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید؛ زیرا در این موارد لازم است یک برگه مبنی بر بلامانع‌بودن انجام عمل جراحی کاشت موی طبیعی با توجه به‌نوع بیماری و دارویی که برای آن مصرف می‌شود از سوی پزشک معالج‌تان به کلینیک کاشت مو ارائه دهید. توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها با انجام کاشت مو تداخل داشته و لازم است قبل از پیوند مو استفاده از آن دارو را قطع کنید؛ بنابراین اگر طبق صلاحدید دکتر معالج‌تان نتوان استفاده از آن دارو را قطع کرد، به این معنی است که کاشت موی طبیعی برای شما امکان‌پذیر نیست تا زمانی که بیماری‌تان خوب شود و نیازی به مصرف دارو نداشته باشید. تمامی سوالات و مشکلات احتمالی خود را که فکر می‌کنید با کاشت موی فعلی شما ارتباط دارند، قبل از انجام کار با دکتر مطرح کنید تا با اطمینان‌خاطر و آرامش کار را شروع کنید و بعدا مشکلی برای شما پیش نیاید.
۳. قبل از مراجعه سر خود را با شامپو به‌طور کامل چندبار بشویید. بهتر است وعده غذای قبل از پیوند مو مختصر، ولی مقوی باشدو از نوشیدن مایعات زیاد و چای، قبل از کاشت مو خودداری کنید. قبل از انجام کار تمامی زیورآلات (انگشتر، گردنبند، النگو، گوشواره و…) و ساعت خود را دربیاورید. به‌دلیل اثر داروهای بی‌حسی و استرس عمل، رانندگی بلافاصله پس از کاشت مو به‌صلاح بیمار نیست.

مراقبت‌های پس از کاشت مو

1. کمپرس یخ روی پانسمان موجود در منطقه کاشت در قسمت جلوی سر، ساعتی یک‌بار، هر نوبت ۲۰ دقیقه، بلافاصله پس از اتمام کاشت مو تا وقت خوابیدن در روز اول مفید است و توصیه می‌شود.

۲. برای دوهفته محل برداشت مو در پشت سر را به‌طور مرتب در طول روز و شب گرم و مرطوب نگه دارید. کمپرس با حوله گرم و خیس یا اسفنج مرطوب و گرم برای این منظور مفید است. گرم و مرطوب نگه‌داشتن موضع برداشت مو کمک شایانی به بهبود سریع‌تر زخم‌ها می‌کند و اسکار(جوشگاه) محل برداشت نیز کمتر مشخص خواهد شد.

۳. در دوهفته اول پس از کاشت مو بهتر است فرد از خم‌کردن سر خود در جهت رو به جلو خودداری کند؛ زیرا با این کار به پوست پشت سر کشش بیشتری وارد می‌شود؛ بنابراین امکان برجاگذاری جوشگاه (اسکار) محل برداشت مو در پشت سر افزایش می‌یابد.

۴. بهتر است پس از کاشت مو مابقی روز را در منزل استراحت کنید و در چند شب اول هنگام استراحت دو بالش نرم طوری زیر سرقرار داده شود که فرد به‌حالت نیمه‌نشسته بخوابد. برای یک هفته از انجام اعمالی که ممکن است باعث خون‌ریزی در محل کاشت مو شوند خودداری شود؛ مثل کارهای سنگین که نیاز به زورزدن و فشارآوردن زیاد دارد، حرکات سریع و سرفه‌های شدید و خم‌شدن زیاد در حالت ایستاده مانند بستن بندکفش یا برداشتن اجسام از روی زمین.

۵. روز بعد از پیوند باید جهت برداشت پانسمان سرمراجعه شود. پس از شست‌وشوی اولیه در کلینیک لازم است محل کاشت مو روزانه با شامپوی بچه به‌صورت ملایم و با فشارکم شسته شود. شستن مرتب سر به‌خصوص در منطقه کاشت از اهمیت زیادی برخوردار است و برخلاف تصور بیماران اگر به‌درستی انجام شود نه‌تنها موجب بیرون‌آمدن موهای کاشته شده نخواهد شد، بلکه باعث زدوده‌شدن لکه‌های خون، بتادین، دَلَمه و سایر آثار به‌جا مانده از جراحی نیز می‌شود و خارش احتمالی پس از کاشت مو را نیز تخفیف می‌دهد.

۶. اگر بیمار سرش را خوب بشوید، سه تا چهار روز بعد از عمل منطقه کاشت مو کاملا تمیز و تنها کمی قرمز و ملتهب است؛ ولی درصورت عدم شست‌وشوی کافی منطقه کاشت مو پر از پوسته، شوره و چربی است؛ بنابراین احتمال دارد بعدا دچار جوش‌های چرکی و کیست مویی شود که درمان آن‌ها بسیار سخت است و احتمال آسیب‌رسیدن به موهای کاشته‌شده نیز وجود دارد.

۷. به‌طورمعمول یک تا دو هفته طول می‌کشد تا قرمزی و التهاب سر برطرف شود. برای پوشاندن محل کاشت می‌توان از کلاه معمولی استفاده کرد. کلاه باید لبه‌دار، از جنس پارچه‌ای قابل شست‌وشو، نرم و تا حدامکان گشاد باشد؛ به‌طوری‌که با موهای کاشته‌شده تماس نداشته باشد. کلاه را باید هرروز شست.

۸. کَبَره (کِراست)‌هایی که در محل کاشت مو وجود دارند با شست‌وشوی ملایم روزانه و در عرض چند روز خودبه‌خود می‌افتند؛ بنابراین از کندن و دستکاری آن‌ها خودداری کنید. کلاه‌گیس در هفته اول ممنوع است و درصورتی‌که بیمار بخواهد در هفته دوم از آن استفاده کند بهتر است از دوازده ساعت در روز بیشتر نباشد. از هفته سوم استفاده از کلاه‌گیس آزاد است.

۹. فعالیت بدنی شدید و ورزش تا یک هفته ممنوع و سپس ورزش سبک (به‌جز شنا) با احتیاط از نظرضربه به سرآزاد است. پس از دو هفته همه نوع ورزشی مجاز است. قراردادن منطقه کاشت مو در معرض هوای آزاد و نور خورشید بسیار مفید است. بعد از کاشت موی طبیعی مرخصی از محل کار لازم نیست. به‌طورمعمول مشکل خاصی پیش نمی‌آید و فرد می‌تواند یک تا دو روز بعد به سرکارش بازگردد.

10. به‌طور کلی دو هفته پس از انجام کاشت مو به هرروشی که باشد، همه‌چیز به‌حالت طبیعی برمی‌گردد. به این معنی که شست‌وشوی سر به‌صورت عادی و با فشار معمولی آب انجام و فعالیت‌های روزمره و ورزشی فرد نیز عادی می‌شود.

کاشت مو
دکتر گیتا فقیهی : همه چیز درباره کاشت و پیوند مو

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا