پزشکی و سلامت

دکتر حسین جلالی : پوكـی استخـوان و فشارخون دو بیماری خاموش

دکتر حسین جلالی : پوكـی استخـوان و فشارخون دو  بیماری خاموش

مراقب فشارخون و پوکی استخوان باشید.

پوكی استخوان يا استئوپروز، بر اثر كاهش توده استخوانی و تغيير ساختار نسج استخوان منجر  به ضعف و شكستگی‌استخوانها مي‌شود و بدون اينكه خبركند فرد را دچار آسيبهای جدی مي‌كند.
اين بيماری علايم واضحی ندارد و تشخيص آن با اندازه گيری دانسيته معدنی استخوان ها مشخص مي‌شود و بيشتر در نواحی لگن، ستون فقرات و مچ دست ظاهر مي‌شود كه معمولاً بعد از 35 سالگی مشخص مي‌شود و با ضربه‌ای خفيف و ناگهانی فرد را دچار آسيب مي‌كند. تقريباً در نيمی از خانمهای بالای‌50 سال يا بيشتر احتمال حداقل يك شكستگی‌ به علت پوكی استخوان وجود دارد. اين بيماری به مرور زمان باعث شكنندگی استخوانها مي‌شود.

جناب دکتر میزان کلسیم درخون باید چه مقدار بوده و اگر این میزان پایین باشد چه اتفاقی می افتد؟

مقدار كلسيم در خون بايد 9 الی 11 ميلي گرم در صد سانتيمتر مكعب خون ‌باشد.
اگر مقدار كلسيم خون كاهش يافت، غدد پاراتيروئيد آنزيمهای شكننده استخوان توليد مي‌كنند تا كلسيم موجود در استخوان را آزاد كنند، اين اقدام منجر به رسيدن ميزان كلسيم خون به سطح نرمال مي‌شود. لذا توليد استخوان كاملاً بستگی به فراوانی كلسيم دارد.

کلسیم در بدن چه نقشی را ایفا می کند ؟
عامل تكوين و تقويت استخوان، انقعاد خون، تقسيم سلولی، انقباض عضلات، كاركرد مغز،‌ بالانس هورمونی و ضربان قلب می باشد.

جناب دکتر علایم کمبود کلسیم  چه آیتم هایی می باشند ؟
علائم آن  پوكی استخوان، افزایش خطر شكستگی استخوان، انقباض دردناك عضلات، تپش قلب، كمردرد، دردهای استخوانی، قطع دوران حاملگی، خونريزی و التهاب لثه می باشد.

جناب دکتر چه مواد غذایی  موانع جذب کلسیم هستند ؟
افراط در خوردن غذاهای پرچرب، پروتئينی و شيرينی، عدم تعادل كلسيم و فسفر، مصرف شربت هیدروکسید آلومينوم( شربت آنتی اسيد معده)يا غذاهايی كه در ورق آلومينيوم پخته مي‌شود يا در آن نگهداری مي‌شود مثل نوشابه های موجود در قوطيهای آلومينيومی، وجود اگزالات در غذاهايی مانند اسفناج، ريواس و ترشك، اسيد فايتيك كه مانع جذب كليسم و آهن مي‌شود و در غلات وجود دارد، كافئين موجود در قهوه و چايی، كشيدن سيگارو بعضی داروها از موانع جذب کلسیم در بدن محسوب می شوند.

جناب دکترجلالی  در مورد مصرف نمک و عوارض آن و بیماری فشارخوون و بیماریهای قلبی برایمان شرح دهید

فشـار خون بـالا :
علت آن رسوب كلسترول به دليل تغذيه ناسالم مثل مصرف زياد نمك، چربی و… در عروق است. فشار خون بالا در بزرگسالان يك نتيجه مهم ديگر هم دارد و آن شكننده شدن رگها و روی هم افتادن آنهاست.بزرگسالان بايد ورزش كنند، از مصرف زیاد نمك مطلقاً بپرهيزند، غذای چرب مصرف نكنند و از استعمال دخانیات و استرس بپرهيزيد.

خـيـز ( ورم ) :
خيز يا ورم محيطی كه به دليل نقص در فعاليت قلبی و نيز به دليل افزايش حجم مايعات بدن بخصوص ورم دور چشم ايجاد مي‌شود كه مورد اخير مربوط به اختلال كار كليه‌ها و در اثر مصرف زياد نمك، چربی و الكل اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است رعایت بهداشت دهان ودندان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بسیاری ازبیماریها من جمله بیماریهای  دهانی ،گوارشی ،و حتی قلبی است لذا توصیه ما به عزیزان درتمامی سنین  به خصوص سالمندان  رعایت بهداشت دهان و دندان نیز هست زیرا با افزايش سن غشاهای مخاطی خشك شده و از كار می‌افتند. اگر ترشحات بزاق كم شود دهان خشك مي‌شود. سفيد شدن دهان نشانه آن است كه دهان بد بو مي‌شود. در سالمندان يكی از دلايل ايجاد بوی بد دهان همين مورد است.اما مشكل ديگر اين است كه خشكی دهان بلع غذا را برای بزرگسالان مشكل مي‌كند كه خود مشكلات ديگری را به دنبال دارد.برای بدبويی دهان علل فراوانی ‌وجود دارد كه مي‌توان به منشاء گوارشی، تنفسی‌ و يا عمومی اشاره كرد.عفونتهای دهان و پوسيدگی دندان و لوزه‌های حفره داركه به دستگاه گوارشی مربوط مي‌شود، از شايع ترين علل بد بويی دهان مي‌باشند. آنچه را كه فرد مي‌خورد روی ‌هوايی كه از بازدم بيرون مي‌دهد تاثير مي‌گذارد. موادی مانند سير و پياز در تشكيل بوی بد دهان شركت مي‌كنند  زيرا جذب رگهای خونی شده و به ششها منتقل مي‌شوند بنابراين تا وقتی‌كه ذرات غذايی از خون پاك نشده باشد بوي بد دهان ادامه دارد.  برای از بين بردن بوی بد دهان و درمان بيماريهای آن لازم است كه به طور روزانه از مسواك، نخ دندان، دهان شويه ها و زبان پاك كن ها استفاده كرد.دندان پزشكان تاكيد كرده اند كه بيش از 90 درصد بوی بد دهان منشاء ميكروبی دارد، در حالی كه اعتقاد بر اين است كه علت عمده بوی دهان ميكروبهای بی هوازی هستند كه روی فرورفتگيها و برآمدگیهای‌ عقب زبان محيط مناسبی جهت تكثير آنها فراهم است.

زنان تقريباً دو برابر مردان در معرض  خطرشكستگی استخوان لگن  قرار مي‌گيرند.

وقتی جوان هستيم ميزان استخوان ساخته شده بيش‌تر از استخوان برداشته شده است و بيشترين ميزان توده استخوانی را در 35 سالگی داريم و پس از آن در يك سرازيری قرار مي‌گيريم، به اين معنا كه استخوان برداشته شده بيش از استخوان ساخته شده است و به هنگام قرار گرفتن دراين سرازيری اگر كلسيم و ويتامين D كافی دريافت نكنيم، سرعت كاهش توده استخوانی بالا رفته و با افزايش سن، 35 تا 50 درصد توده استخوانی‌ خود را از دست مي‌دهيم. اين روند در يائسگی ‌تسريع مي‌گردد كه اين امر به دليل كاهش سطح هورمون استروژن خون مي‌باشد. از آنجایی که این مطلب بسیار مهم بوده با دکتر حسین جلالی  متخصص تغذیه به گفتگو  نشینیم .

اين باكتريها دو نوع گاز اصلی هيدروژن سولفيد و متيل مرکاپتان توليد ميكنند كه باعث بوی بد دهان مي‌شود و حتی شستن معمولی دهان يا مسواك كردن برای برداشتن جرمها از روی سطح سخت مينای دندان طراحی و، نمي‌تواند سطح عضلانی و بافتی مثل زبان را به خوبی پاك كند.دهان شويه‌ها هم قادر نيستند در پلاك نفوذ كنند زيرا به عقب دندان نمی‌رسند و عوارض ديگری ‌را برای‌سلامتی‌دارند، اما زبان پاك كن ها برای از بين بردن باكتريها و مواد غذايی هستند و عوارض هم ندارند. بنابراين پاك كردن زبان روزانه با يك پاك كننده موثر، بوی بد دهان را برای هميشه از بين مي‌برد و به ساخت پلاك سفيد رنگ روی زبان پايان مي‌دهد.
البته ارتباط بين بيماريهای دهان و ديابت و بيماريهای قلبی- عروقی ثابت شده است. سينوزيت نيز در صورتی كه ميكروبهای بی هوازی  در آن دخالت داشته باشند عامل بدبويی دهان است. در بدبويی دهان به علت عدم تمیزی كه گاهی مسواك كردن با خمير دندان  هم كافی نيست، با استفاده از شربت قليايی بوي دهان برطرف مي‌شود.بدبويی دهان به علت اختلالات سوء هاضمه، درمان پذيراست. میتوان با استفاده از ميخك و دارچين عفونت و اختلالات معده را بر طرف نمود.

پوکی استخوان و فشارخون
دکتر حسین جلالی : پوكـی استخـوان و فشارخون دو بیماری خاموش

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا