اجتماعی

به هر تور گردشگری اعتماد نکنید.

به هر تور گردشگری اعتماد نکنید.

دغدغه های تورهای یک روزه و طبیعت گردی

با گسترش زندگی شهری و تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان ها، کمبود فضای سبز همچنین مشغله های کاری، شرکت در یک تور یک روزه درآخر هفته و رفتن به دامان طبیعت، می تواند بهترین گزینه برای رهایی از روزمرگی زندگی صنعتی شود، اما برای ما سوالاتی مطرح می شود که با کدام تور و به کجا برویم؟ آیا کیفیت و خدمات تور انتخابی ما در حد استاندارد هست یا خیر؟ آیا مجری تور انتخابی ما داری مجوز های لازم هست یا خیر؟ و سوالاتی از این قبیل برای ما به وجود خواهد آمد.

متاسفانه این روزها شاهد افزایش روز افزون اشخاص  یا گروه هایی هستیم که اقدام به برگزاری تور می کنند و با ترفندهایی مانند استفاده ازعنوان” تور شاد” یا اعلام نرخ هایی نسبتا پایین نسبت به تورهای معتبر برای جذب مسافران خود استفاده می کنند.بعضا شاهد مشکلات شرکت در این نوع تورها بوده ایم که به دلیل نداشتن مجوزتور یا عدم وجود راهنمای رسمی دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از ادامه اجرای تور توسط نیروی انتظامی ممانعت به عمل آمده و تور به مبدأ برگردانده شده یا مشکلات دیگر مانند به همراه داشتن مشروبات الکلی توسط بعضی از مسافران در تور که مجری تور کنترلی بر آن نداشته و باعث دردسر دیگر مسافرانی شده است که برای آرامش و رهایی از مشکلات، قصد سفر به دامان طبیعت را داشته اند.مسئله تنها به این موارد ختم نمی شود. درسفرهای ماجراجویانه و طبیعت گردی خطرات بسیاری وجود دارد که به حساسیت این‌گونه سفرها می افزاید. داشتن راهنمای رسمی با تجربه و آشنا به محیط مقصد و همچنین بیمه مسافران، بسیار ضروری و مهم است.

 عدم وجود سرپرست دارای کارت راهنمای رسمی در تور

بیمه، جزیی از خدماتی است که در تورهای غیر مجاز ارایه می شود، اما مسئله اینجاست که بیمه ای که در تورهای غیر مجاز برای مسافران در نظر گرفته می شود، از نوع بیمه های حوادث است که پوشش کاملی را برای بیمه گذار ندارد همچنین در هنگام بروز حوادث شرکت بیمه به دلیل نداشتن مجوز رسمی (بند ب) مجری تور همچنین عدم وجود سرپرست دارای کارت راهنمای رسمی در تور، حاضر به پرداخت خسارت نیست و مثالی که می توان در مورد این موضوع به میان آورد، راننده بدون گواهینامه رانندگی است که در حال رانندگی با خودروی دارای بیمه شخص ثالث است و با شخصی یا خودروی دیگر تصادف می کند و باعث خسارت جانی و مالی می شود که در این شرایط شرکت بیمه قانونا از پرداخت خسارت معذور است. بنابراین در عمل بیمه تورهای بدون مجوز فاقد اعتبار است و فقط به ظاهر مسافران تحت پوشش بیمه هستند؛ لذا در انتخاب تور خود، نهایت دقت را داشته باشید و با توجه به موارد ذکر شده و در نظر گرفتن کیفیت تور در کنار قیمت برای تعطیلات آخر هفته خود برنامه ریزی کرده و تور خود را انتخاب کنید تا با آرامش خاطر از تعطیلات خود لذت و بهره کافی را ببرید.در آخر اکیدا توصیه می شود از آژانس‌های مسافرتی معتبر که مجاز به اجرای تور و همچنین دارای سابقه در این زمینه هستند، جهت انتخاب تور خود اقدام کنید؛ زیرا در صورت وجود نواقص در تور، موارد نقصان قابل پیگیری از مراجع ذی ربط هستند.

تورهای گردشگری بدون مجوز

نویسنده: مجید عرفا- روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا