پزشکی و سلامت

عوارض کمبود ویتامین د چیست؟

عوارض کمبود ویتامین د چیست؟

خیلی از افراد از کمبود ویتامین D برخوردارند اما تلاشی برای جبران این کمبودشان نمیکنند. کمبود ویتامین د ما را را به مشکلات زیادی دچار میکند. ضعف در قوا و بنیه بدن و درد گرفتن استخوانها از مواردی است که میتواند به دلیل کمبود ویتامین دی به وجود آید.

وظایف ویتامین D چیست؟

این ویتامین کلسیم را جذب میکند و به رشد استخوان و دندان کمک  و آنها را محکم میکند. کمبود کلسیم میتواند به دلیل کمبود ویتامین د به وجود آید. پس کمبود ویتامین D به صورت غیرمستقیم کمبود کلسیم را پدید می آورد. برای اینکه دندان های سالم و استخوانهای قوی داشته باشید ویتامین D مورد نیاز بدنتان را باید دریافت کنید. با کمبود ویتامین د افراد به خصوص کودکان به انواع آلرژی مثل آسم مبتلا میشوند و سطح ایمنی بدن کاهش میابد. ویتامین D در پدید آمدن بیماریهایی مانند بیماری ام اس، بیماریهای قلبی عروقی، انواع مختلف سرطان خصوصا سرطان کورورکتال و دیابت نقش دارد.

دلایل کمبود ویتامین D چیست؟

قرار نگرفتن در معرض تابش آفتاب

برای تولید این ویتامین در بدن لازم ست پوست در معرض نور آفتاب قرار بگیرد و نور به صورت مستقیم و بدون واسطه هایی مثل ضد آفتاب و شیشه به بدن برسد. برای تامین ویتامین D لازم است در هفته دست کم دو مرتبه به اندازه 10 تا 20 دقیقه پاها، دستها و صورت در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند. بهترین زمان برای رسیدن نور خورشید به بدن از ده صبح تا سه عصر میباشد.

چه افرادی ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند؟

افرادی که از ضدآفتاب استفاده میکنند.

افرادی که پوست تیره دارند.

نوزادان شیرخوار و سالمندان

افراد با پوشش

افرادی که در مناطق آلوده زندگی میکنند.

بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین د کدامند؟

پوکی استخوان:

در پوکی استخوان تراکم استخوان یا غلظت آن کاهش میابد.

راشیتیسم :

اگر کودکان به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نکنند به بیماری راشیتیسم دچار میشوند. کمبود فسفر و ویتامین در چنین کودکانی دیده میشود. در بیماری راشیتیسم اختلال در تولید استخوانهای بزرگ ایجاد میشود و خم شدگی در استخوانها به وجود می آید.

نرمی استخوان :

در بزرگسالان بیماری نرمی استخوان مشاهده میشود. که در این بیماری حجم استخوان تغییری نمیکند اما مواد معدنی استخوان کاهش میابد.

منابع تامین کننده ویتامین د کدامند؟

لبنیات و شیر

ماهی های چرب

کره

ماهی سالمون

زرده تخم مرغ

جگر

روغن کبد ماهی

در صورت کمبود ویتامین د میتوان به صورت ماهیانه از مکملهای دز بالا استفاده کرد.

عوارض کمبود ویتامین د چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا