خانه داری

فنگ شویی با گیاهان آپارتمانی

 فنگ شویی با گیاهان آپارتمانی(FENG SHUI)

امروزه رواج فنگ شویی در زندگی روزمره ما ایرانیان رو به افزایش بوده و تبدیل به یک فاکتور تاثیرگذار و کاربردی شده است. با این وجود هستند افرادی که شاید هنوز با این علم آشنایی نداشته و از تاثیرات شگرف آن بی اطلاع باشند. در این شماره ابتدا توضیح مختصری در رابطه با فنگ شویی می دهم سپس تاثیراتی که فنگ شویی در گیاهان آپارتمانی دارد را بررسی می کنیم.
فنگ شویی کلمه ای چینی است که از ترکیب “فنگ” به معنای باد و “شوی” به معنای آب تشکیل شده است. این ها دو نیروی اولیه  سازنده  جهان مادی هستند. هدف از فنگ شویی پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان های مسکونی، تجاری، باغ و غیره بوده تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد.
استفاده از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی علاوه بر آنکه زیبایی و طراوت را به خانه می آورد در پاکسازی محیط زندگی، متعادل‌سازی انرژی‌ها و آرامش اعضای خانواده کمک می کند؛ بنابراین می توان گفت استفاده از گیاهان طبیعی در داخل منزل امری لازم است. حتی اگر فضای خانه کوچک و کم نور باشد باز هم می­توان گونه­هایی را پیدا کرد که با این شرایط سازگار باشند.
باید همیشه از گیاه سالم نگهداری کرد. اگر برگ گیاه زرد شود یا هرنوع علایم بیماری از خود نشان دهد باید تا زمان بهبودی آن را از ساختمان خارج کرد. گیاهان بیمار خودشان مولد انرژی منفی هستند، مثل این­که فرد بیماری در محیط منزل زندگی می­کند. شایان ذکر است بهترین محل برای داشتن گیاه، اتاق نشمین و ناهارخوری می­باشد. همچنین بهتر است از قرار دادن گیاهان فراوان در آشپزخانه خودداری کنیم.
در اتاق خواب هم نباید گیاهان متعددی قرار داد مگر در مواردی که شخص بیماری در اتاق بستری است و احساس می شود که قراردادن گیاهان به پاکسازی و سلامت محیط کمک می کند. در این صورت می توان روزها گیاه را در اتاق قرارداد و شب ها آن را به اتاق دیگری منتقل کرد. در استفاده از گیاهان باید جنبه­ی تعادل را رعایت کرد، نباید داخل بنا تبدیل به گلخانه شود.
گیاهان فیکوس و بنجامین را نباید در مکانی که افراد مبتلا به آسم و برونشیت هستند قرار داد. استفاده از گیاهان خشک کار نادرستی است چون به شدت نیروی مرده و سرد را در محیط زندگی افزایش می دهند. این کار را مانند نگهداری حیوانات تاکسیدرمی شده در محل زندگی است. بیشتر این گیاهان از نوع گل های خشک بیابانی و تیغ دار هستند که نگهداری از آن­ها در فنگ شویی مردود است. قراردادن گیاهان شاخه­ای در اتاق خواب خوب است ولی زمانی که شروع به خشک شدن کنند باید آن ها را با گل های تازه جایگزین کرد.
گل های نرگس، داودی، سوسن و ماگنولیا نیروی بسیار خوبی دارند. درفرهنگ چینی، انرژی ای که گل نرگس به ‌همراه دارد موجب شکوفایی کار، استعداد و توانایی‌های فرد می‌شود. در فنگ‌شویی از این گل برای درمان مشکلات کاری افراد استفاده می‌شود و اعتقاد بر این است که این گل می‌تواند موجب شود فرد برای کار سختی که انجام داده است، پاداش مناسب دریافت کند. گل ارکیده نماد کلاسیک فنگ‌شویی از باروری است، این گل انرژی لازم برای هماهنگی و تقارن طبیعی را به خانه می‌آورد و به تکامل در هر زمینه­ای از زندگی کمک می‌کند. فراوانی، کمال، رشد معنوی، زیبایی و خلوص، ویژگی‌هایی هستند که در سراسر دنیا به این گل نسبت داده شده‌اند.
گیاه پرتقال و لیمو برای نگهداری در محل هایی که نور کافی داشته باشند عالی هستند. این گیاهان را می توان به خصوص در قسمت جنوب شرقی در تراس های نورگیر هم نگه داشت، همچنین این دو گونه در تمام مدت سال سبز هستد. بهتر است از غلبه گیاهان سبز در جنوب غربی بنا پرهیز کرد اما اگر تنها قسمت نورگیر بنا در این سمت بود باید از گلدان های سفالی برای نگهداری گیاهان استفاده کرد و در پای هر گیاه مقداری سنگ قرار داد تا ضعف زمین را جبران کند.
جالب است بدانید در فنگ شویی نگهداری از گیاهانی مثل بونسای قابل قبول نیست این گیاهان با وجود ظاهر زیبایشان، نماد توقف رشد هستند. این امر روی وضع زندگی، کیفیت کار و تحصیل تاثیرمی گذارد. در فنگ شویی توصیه فراوانی به نگهداری از گیاه بامبو وجود دارد. این گیاه دارای خواص عجیب و یگانه ای است. بامبو سمبل استقامت و استحکام در عین نرمش بوده و نشان از پیروزی بدون تهاجم و نزاع است. درون بامبو خالی است، خالی بودن بامبو نشان از خالی بودن ذهن و آرامش درون است. عمر بامبو را هزار سال می دانند، این گیاه به نوعی همان نی است که شاعران ما بارها از زبانش حرف گفتند. نگهداری از بامبو بسیار ساده است و می­توان آن را در ظرفی با اندکی آب پرورش داد. بامبو با نورهای هالوژن زنده می­ماند و برای همین امکان نگهداری از آن در اتاق­های کم نور که آفتاب نمی گیرد وجود دارد. توصیه می­شود در محل زندگی خود چند شاخه بامبوی زنده نگه دارید. این گیاه بسیار زیبا و بی دردسر است.
بر اساس تحقیقاتی که در جهان انجام شده حضور در طبیعت را عاملی موثر در کاهش اضطراب، استرس و افزایش آرامش می­شناسند و زندگی در فضای سبز و طبیعی را در دنیای مدرن امروزی، از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف می دانند. بنابراین می توان اعتراف کرد بهترین حال خوب برای ما در این روزها این است که وقت بیشتری را صرف نگهداری و مراقبت از گل ها و گیاهان آپارتمانی و خانگی کنیم و بیشتر از همیشه از انرژی ها و فواید آن بهره مند شوید.

شبنم اربابیان

فنگشویی در آپارتمان با گیاهان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا