خانواده

عوارض سونوگرافی در زنان باردار

عوارض سونوگرافی در زنان باردار

امروزه با پیشرفت علم و پدید آمدن تکنولوژی های گوناگون میتوان ماهها قبل از زایمان از جنسیت جنین مطلع شد. اما باید به این نکته دقت کنید که اگر سونوگرافی های مختلف و با دفعات زیاد انجام شود برای جنین خطرآفرین است. پس پیشنهاد میشود که مادران باردار فقط سونوگرافی های ضروری را انجام دهند و از سالم بودن جنین خود آگاه شوند. به گفته متخصصان زایمان اگر سونوگرافی مکررا انجام شود برای جنین ضرر دارد.

در زمان بارداری چند بار سونوگرافی لازم است؟

به گفته یک متخصص زنان و زایمان میگوید در دوران بارداری 4 مرتبه سونوگرافی لازم است زیرا در هفته 6 تا 8 باید برای آگاهی از سلامت اولیه نوزاد این کار را انجام داد. در هفته 11 تا 13 سونوگرافی جهت غربالگری سه ماه ابتدایی انجام میشود. برای کنترل کامل ساختار جنین و ناهنجاری‌ها در هفته هیجدهم بارداری سونوگرافی انجام میشود. در هفته سی و دوم هم برای اطلاع از وزن و میزان رشد آن سونوگرافی لازم است.

این متخصص زنان افزود اگر خانم باردار دیابت یا فشارخون داشته باشد و پزشک تشخیص دهد که سونوگرافی لازم است باید سونوگرافی را تکرار کرد تا نوع زایمان تعیین شود. سونوگرافی اغلب برای آگاهی از سلامت جنین انجام میگیرد اگر با تست غربالگری متوجه بروز بیماری های مشکلات ستون فقرات ،بیماری‌های ژنتیکی و قلبی شدیم  باید یکسری آزمایشات پیشرفته از خون و بند ناف جنین انجام داد تا بتوان تشخیص قطعی داد و اطمینان پیدا کرد.

سونوگرافی 3 بعدی یا سونوگرافی 4 بعدی تکنیکی پیشرفته است اما خیلی مورد استفاده نیست و اصولا برای اینکه قسمت خاصی از بدن جنین را دقیقتر بخواهیم ببینیم آن هم در موارد کم کاربرد دارد.

زنان بارداری که اصرار به تکرار سونوگرافی دارند میبایست به پزشکشان اطمینان کنند و تعداد سونوگرافی های لازم را با صلاح دید او انجام دهند.

سونوگرافی و این عوارض

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا