خانه داری

آویزان کردن لباس خیس در منزل ممنوع

آویزان کردن لباس خیس در منزل ممنوع

به هیچ وجه لباس هایتان را در داخل خانه نخشکانید. لباس ها برای خشکیدن باید در فضای آزاد پهن شوند. رطوبت لباس ها باعث آلودگی هوای خانه میشود و برای اهل منزل بیماری های تنفسی ای به دنبال دارد. بخاری که از خشک شدن لباس ها ایجاد میشود به سلامتی افراد آسیب میرساند، زیرا رطوبت هوا را افزایش میدهد و محیط را برای تکثیر حشرات موذی آماده میکند.

محیط هایی با رطوبت زیاد باعث رشد یک قارچ به اسم آسپرژیلوس فلاووس میشود. اگر فرد هم سیستم دفاعی بدنش ضعیف باشد منجر به عفونت ریوی میشود و برای کسانی که به آسم دچار میشوند تنفس را سخت میکند.  پهن کردن لباس های خیس در داخل خانه باعث میشود انسان به بیماری خطرناک آسپرژیلوس دچار شود. این بیماری قارچی در اثر بو کشیدن میکروب ها و گرد و خاک به وجود می آید.

پس باید به هشدار پزشکان توجه کرد که میگویند خشکاندن لباس خیس میتواند سلامتی افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مبتلا به آسم را به خطر بیندازد. در بیماری آسپرژیلوس ریه ها ،سلول های خونی و سینوس ها درگیر میشوند. در برخی افراد این بیماری در خون به سرعت پخش میشود و روی کلیه ها ، قلب،کبد و مغز اثر میگذارد. در این مقطع به بیماری آسپرژیلوس گازی میگویند که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن میشود. پهن کردن لباس ها در خانه به منزله خشک کردنشان باعث افزایش رطوبت تا 30 درصد میشود.

اگر لباس را روی رخت آویز  یا شوفاژ بیندازیم تا خشک شود رطوبت باز هم به اندازه 30 درصد افزایش پیدا میکند که شرایط برای رشد قارچ ایجاد میشود.

اکثر افراد در برابر این قارچ ها بدنشان سیستم دفاعی سالمی دارد یا  ایمن هستند. اگر فرد به آسم دچار باشد خشکاندن لباس در داخل منزل سینه اش را به خس خس دچار میکند و فرد سرفه میکند.

بیماران دارای بیماری خود ایمنی،ایدز و  بیماران سرطانی که شیمی درمانی میشوند میتوانند مبتلا به بیماری آسپرژیلوس ریوی شوند. پس باید لباس ها را در فضای آزاد و باز خشکانید. در گزارشات آمده است یک فردی بیماری عفونت ریه داشته است و این هشدار را جدی نگرفته است دچار مشکلات ریوی شدید شده است. این فرد 12 ماه لباس هایش را بیرون فضای خانه و در فضای باز پهن کرده است و  بیماریش بهبود زیادی پیدا کرده است.

به هیچ عنوان لباس خیس در فضای منزل پهن نکنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا