پزشکی و سلامت

آیا شیر مادر هپاتیت ب را منتقل میکند؟

آیا شیر مادر هپاتیت ب را منتقل میکند؟

آیا شیر مادران مبتلا به هپاتیت ب به نوزاد آسیبی نمیرساند؟ شیر مادر مبتلا به هپاتیت ب برای کودکان مضر است؟ مادران مبتلا به هپاتیت برای شیر دادن به نوزادشان چه مواردی را باید رعایت کنند؟

پاسخ تمام سوالات بالا در زیر آورده شده است.

هپاتیت چیست؟

التهاب در پارانشیم کبد را هپاتیت میگویند. ابتلا به هپاتیت دلایل زیادی دارد که بعضی غیر مسری و بعضی مسری هستند. هپاتیت میتواند در اثر مصرف الکل ،اثر بعضی داروها و آلودگی به باکتری یا ویروس ایجاد شود. اکثر افراد مبتلا به هپاتیت بی و سی نشانه ای ندارند. بعضی افراد نشانه های درد عضلانی،بی اشتهایی، خستگی،تهوع و دل درد را دارند. وقتی هپاتیت پیشرفت میکند علائمی نظیر خونریزی های گوارشی ،ورم  اندام ها ، ورم شکم و یرقان دیده میشود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مادرانی که به هپاتیت B دچار میشوند با رعایت نکاتی میتوانند به نوزاد شیرخواره خود شیر بدهند. طبق اظهارات دکتر ناصر ابراهیمی دریانی مادران با هپاتیت B اگر قصد دارند به نوزادشان شیر بدهند باید به این نکته دقت کنند که در سینه آنها زخمی نباشد زیرا اگر زخم وجود داشته باشد بیماری به نوزاد منتقل میشود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود : زنان بارداری که هپاتیت B  دارند باید در 3 ماه آخر بارداریشان داروهای آنتی ویروس مصرف کنند و به نوزادان آنها واکسن زده شود و در ساعات اولیه سرم ضدبیماری تزریق شود تا 95 درصد از ابتلا نوزادان به این بیماری جلوگیری شود

این فوق تخصص گفت: مادرانی که به بیماری هپاتیت مبتلا هستند به پزشکشان این  موضوع را بگویند تا پزشک برای جلوگیری از ابتلا فرزند به هپاتیت اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

شایعترین راه انتقال هپاتیت C چیست؟

سرنگ مشترک شایعترین راه برای انتقال این نوع هپاتیت است که بیشتر در معتادان دیده میشود. او گفت معتادان از سرنگ مشترک نباید اصلا  استفاده کنند. معتادان اگر آموزش نبینند یا از سرنگی بیش از یکبار استفاده کنند در صورت درمان باز هم ممکن است آلوده شوند.

این پزشک همچنین گفت از راه خون انتقال این بیماری  0 شده است زیرا در پالایش خون ویروس به طور کامل نابود میشود و انتقال نمیابد.

ضعف سیستم دفاعی بدن و بازگشت بیماری هپاتیت بی:

در این مورد این پزشک افزود: ویروس هپاتیت ب را در خون فرد دارای این بیماری میتوان نابود کرد اما هپاتیت ب به داخل هسته سلول های کبدی رسوخ میکند . اگر بدن سیستم دفاعیش ضعیف شود  مثلا به دلیل سرطان این بیماری باز هم میتواند عود کند. ویروس هپاتیت بی تا آخر عمر در بدن بیمار باقی میماند.

تفاوت هپاتیت C با هپاتیت B :

اگر ویروس هپاتیت سی از بین رفت دیگر بازنمیگردد . فقط اگر فرد دارای اعتیاد باز سرنگ آلوده مصرف کند این بیماری برمیگردد. دکتر ابراهیمی گفت روند ابتلا به هپاتیت B رو به کاهش است و این به دلیل واکسیناسیون میباشد. اکنون 2% از مردم کشور هپاتیت بی دارند. انتظار داریم با داروهای کشف شده بتوان از ابتلا مردم به این بیماری جلوگیری کنیم. مهم ترین راه انتقال هپاتیت بی تماس جنسی میباشد. در رابطه جنسی خطز انتقال خیلی زیاد است.

روش شیردهی مادران مبتلا به هپاتیت به نوزاد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا