آشپزی و آشپزخانه

طرز تهیه رب گوجه فرنگی به شیوه صحیح

طرز تهیه رب گوجه فرنگی به شیوه صحیح

بهترین نوع گوجه برای درست کردن رب ،گوجه فرنگی آبدار، گوشتی، قرمز رنگ و بیضی شکل است . از گوجه های کال برای تهیه رب استفاده نکنید.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی:

  ۱۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی

۱بسته ۴۰۰ گرمی  نمک

۱۲ کیلوگرم آب

روغن یک کیلوگرم

توری سیمی با خانه های بسیار ریز

طرز تهیه رب گوجه به شیوه صحیح:

اول از همه گوجه فرنگی را تمیز بشویید. گوجه ها را از وسط نصف کنید و در قابلمه بریزید. روی گوجه ها را آب بریزید به شکلی که آب روی گوجه ها باشد و روی شعله قرار دهید و اجازه دهید به جوش برسد تا حدی که پوست گوجه ها جدا  شود.

زمانی که گوجه ها در قابلمه میجوشند روی توری سیمی بریزید و روی توری گوجه ها را بغلتانید تا دانه و پوستشان جدا شوند. بعضی ها برای اینکه دانه و پوست گوجه را جدا کنند از صافی استفاده میکنند که کار اشتباهی است زیرا این کار باعث میشود رب کپک بزند و ترش شود. دلیل این امر بزرگ بودن سوراخ های صافی است که دانه های گوجه را از خود عبور میدهد.

دستگاه هایی در بازار وجود دارند که آب گوجه را میگیرند و به مشتری میدهند. این کار باعث میشود راحتتر رب در منزل درست شود. بعد از آب گرفتن گوجه تهیه رب آغاز میشود.

آب گرفته شده از گوجه فرنگی باید تا حدی بجوشد که غلیظ شود و رب به هوا پرتاب شود. در قدم بعد نمک را بیفزایید تا مانع از خرابی رب گوجه شود. برای رب گوجه ، میزان غلیظ شدن آن خیلی مهم است. اگر رب آبدار و شل باشد به سرعت کپک میزند. اگر هم رب سفت باشد مزه سوختگی میدهد .

برای اینکه بفهمیم رب چه زمانی آماده است باید زمانی که با کفگیر خطی در کف قابلمه میکشیم  شکافی که ایجاد کردیم باید جایش باقی بماند و طول میکشد تا جای شکاف پر شود. هر چند دقیقه میبایست رب را هم زد. هر چه به پایان پخت نزدیک میشویم باید مرتب هم بزنیم زیرا احتمال ته گرفتن آن وجود دارد و ممکن است بسوزد.

در مرحله آخر بعد از اینکه رب غلیظ شد روغن را بیفزایید و هم بزنید تا رب تفت داده شود. مقدار روغن دست خودتان است. استفاده از روغن برای این است که در فریزر یا یخچال رب یخ نزند و خوش رنگ شود.

یک تشت بزرگ بردارید و رب را داخل آن بریزید و بگذارید خوب سرد شود و برای بسته بندی آماده شود.

نکات برای تهیه رب گوجه:

گوجه های موجود در بازار در دو نوع گلخانه ای و محلی تهیه شده اند که از ه دو برای درست کردن رب گوجه میتوانید استفاده کنید. گوجه فرنگی محلی از کپک رب جلوگیری میکند و رب تهیه شده از آن با وجود اینکه مقدارش کمتر میشود دیرتر خراب میشود. رب بدست آمده از گوجه فرنگی گلخانه ای بیشتر است اما گرانتر است. اگر 100کیلو گوجه آبدار و گوشتی داشته باشیم بین ده تا پانزده کیلو رب گوجه فرنگی به دست می آید.

گوجه لهیده و کپک زده و خراب روی طعم رب اثر میگذارند، از گوجه های آبدار ، گوشتی، سالم ، رسیده و بدون رنگ سبز یا سفید استفاده کنید.

منظور از توری سیمی ، توری های دانه ریز است که در پنجره و درها برای جلوگیری از ورود حشرات نصب میشوند. توری های مخصوص تهیه رب هم در بازار موجودند.

بهترین دیگ برای تهیه رب دیگ مسی است.

طرز تهیه رب گوجه به شیوه صحیح

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا